آفتاب

ادعای وزیر خارجه ترکیه: از داعش حمایت نمی کنیم

ادعای وزیر خارجه ترکیه: از داعش حمایت نمی کنیم

آنکارا - ایرنا - ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه ادعا کرد که دولت آنکارا از گروه های تروریستی در سوریه از جمله تروریستهای ˈداعشˈ حمایت نمی کند.

مخالفان دولت ترکیه معتقدند که سیاست های اشتباه دولت آنکارا در سوریه و عراق موجب ربوده شدن شهروندان ترکیه در شهر ˈموصلˈ در عراق شد و دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ تسلیم تروریست های دست پرورده خود شده است.

ˈکمال قلیچداراوغلوˈ رهبر حزب مخالف ˈجمهوریخواه خلقˈ در مجلس ترکیه گفت: دولت آنکارا از گروه تروریستی داعش در سوریه حمایت کرد و این دست پرورده اردوغان اکنون در عراق دولت آنکارا را تسلیم خود کرد و دیپلمات های کشور ما را گروگان گرفته است.

ˈدولت باغچه لیˈ رهبر حزب ˈحرکت ملیˈ نیز با انتقاد از سیاست های خصمانه آنکارا علیه دمشق افزود: با گروه تروریستی داعش باید مقابله شود و شهروندان ترکیه هر چه زودتر از دست این تروریستها آزاد شوند.

وی افزود: دولت ترکیه برای کسب اعتبار خود باید هر گزینه ای حتی مقابله نظامی را برای اتباع خود در نظر داشته باشد.

ˈاوکتای وورالˈ معاون حزب حرکت ملی نیز با بیان اینکه ˈسیاست های اشتباه اردوغان، ترکیه را به چنین روزی انداخته استˈ، گفت: داعش یکی از فرزندان نامشروع حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه در خاورمیانه است.

وی با انتقاد از حمایت های اردوغان از این گروه تروریستی داعش افزود: این سیاست، منافع ملی ترکیه را به خطر انداخته است.

داوداوغلو پس از شرکت در ˈگفت و گوی راهبردی ترکیه - آلمانˈ در استانبول در گفت وگو با خبرنگاران گفت: هر کس سند و مدرکی در باره ارتباط ترکیه با هر گروه تروریستی از جمله داعش دارد ، باید آنها را منتشر کند، در غیر این صورت بدون ارایه سند و مدرک، ایراد چنین اتهاماتی شایسته نیست.

وی افزود: ترکیه چنین مساله ای را به عنوان یک جنگ روانی علیه خود تلقی می کند.

وزیر خارجه ترکیه ادعا کرد که تروریسم خواه به شکل ˈالقاعدهˈ، خواه توسط گروه داعش باشد، برای مردم سوریه و عراق و تمامی خاورمیانه مخاطره آمیز است.

وی با تکرار ادعاهای مقامات ترکیه در مورد اینکه سیاستهای جاری دولت عراق زمینه جدایی فرقه ای در آن کشور را فراهم و عراق را در آستانه یک جنگ قرار داد، گفت: با تشکیل مجلس جدید عراق دولت جدید این کشور تشکیل خواهد شد و در دولت عراق بطور قطع باید تمامی گروه های عراقی در زمینه حل مسایل این کشور مشارکت داشته باشند، چرا که چنین راه حلی زمینه حرکت تروریسم در عراق را محدود خواهد کرد.

خاورم ** 2012 *230**1651
کد N349238

وبگردی