آفتاب

دیدار بی سر و صدای رئیسان ستاد مشترک ارتش آمریکا و پاکستان

دیدار بی سر و صدای رئیسان ستاد مشترک ارتش آمریکا و پاکستان

درحالیکه توجه جهانی به سوی عراق، اوکراین و سوریه معطوف است فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان دیداری بی سر و صدا با همتای آمریکایی خود در پنتاگون داشت تا بتواند سرآغازی بر آغاز روابط آرام نظامی میان دو کشور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال راشد محمود، همتای پاکستانی وی در پنتاگون و سایر ساختمان‌های دولتی آمریکا دیدار و گفتگویی چند ساعته در باره احیای روابط دو جانبه داشتند.

این نخستین دیدار روسای ستاد مشترک ارتش آمریکا و پاکستان از سال 2007 محسوب می‌شود و بنابراین از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است.

مقام‌های پنتاگون تمایل شدید خود را بابت احیای روابط میان ارتش‌های آمریکا و پاکستان ابراز کرده‌اند و حال که نواز شریف، نخست وزیر پاکستان شده می‌توانند بر روی احیای همکاری‌های نظامی بین اسلام آباد و واشنگتن حساب کنند.

یکی از مقام‌های پنتاگون افزود: چالش مهم در احیای این روابط این است که درارتش پاکستان دو مقام قدرتمند و مهم نظامی که یکی رئیس ستاد مشترک و دیگری فرمانده ارتش است وجود دارد. در حال حاضر راحیل شریف، فرمانده ارتش و ژنرال راشد محمود، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان است و بنابراین برداشتن گام نخست ایجاد یک فرماندهی واحد شبیه به آمریکاست که البته کاری دشوار است و زمان می‌برد.

اگرچه ژنرال دمپسی و راشد محمود درباره مسائل امنیتی و اطلاعات صحبت کردند اما مشخص نیست که آیا حملات اخیر پهپادهای آمریکایی در شمال پاکستان که شش شبه نظامی را به کام مرگ کشاند، در این گفت‌وگو گنجانده شده یا خیر.

مایکل کوگلمان، یکی از مقام‌ها در مرکز مطالعات جنوب و جنوب شرق آسیا، ویلسون، گفت: روابط میان واشنگتن و اسلام آباد بهبود یافته اما همچنان نامناسب است چرا که یکسری نقاط ضعف سیاسی وجود دارد.

انتهای پیام

کد N349195

وبگردی