آفتاب
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد

نقش کلیدی زنان در اصلاح الگوی مصرف و تغییر رفتار و نگرش‌ها

نقش کلیدی زنان در اصلاح الگوی مصرف و تغییر رفتار و نگرش‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از کارهای مهم اصلاح الگوی مصرف است چون در حال حاضر الگوی مصرف با شاخص‌های اسلامی ایرانی همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ معصومه ابتکار در نشست مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در سالهای اخیر نسبت به برخی از مبانی اصیل انقلاب اسلامی فاصله‌هایی به وجود آمده است و انحراف در حوزه زنان لطمات بسیار جدی به جامعه وارد کرده است. بزه و آسیب‌های اجتماعی ریشه درنگاه نادرست و کاملا مغایربا دیدگاه‌های اصیل حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دارد. متاسفانه این دیدگاه‌ها به رویه‌ای تبدیل شده است و روز به روز با چالش‌های جدی تری روبرو هستیم.

در دولت دهم تعمدی بود که هویت زن به عنوان نقش مادری، همسری بیشتر تعریف شود

وی افزود: من با کمال تعجب و تحیر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی دیدم که یکی از خواهران عزیز بر اساس سیاست‌های دولت دهم می‌گفت برای ما ابتدا نقش‌های همسری و مادری اهمیت دارد این سخن به معنای آن بود که نباید چندان به هویت زنانه اشاره کنیم.

///معاون رئیس جمهور تاکید کرد: زن پیش از آنکه مادر باشد یک انسان است؛ اما در دولت قبل تعمدی بود که هویت زن به عنوان نقش مادری، همسری بیشتر تعریف شود. بنابراین نخست لازم است به کرامت ذاتی زن احترام بگذاریم سپس از او تکلیف و مسئولیت بخواهیم.

وی با بیان اینکه چالش‌های زیادی را در بحث حجاب پشت سر گذاشته‌ایم، اظهارکرد: در این حوزه شکاف و فاصله عمیقی به وجود آمده است و روش کنونی، موفق به پر کردن این شکاف‌ها نشده است. در سفر اخیر ریاست جمهوری به کشور ترکیه شاهد بودیم که حجاب در این کشور اجباری نیست و هنوز هم با ممنوعیت‌هایی مواجه است. با این وجود بیش از 70 درصد از زنان ترکیه حجاب اسلامی دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست و مسائل مربوط به محیط زیست شامل طیف گسترده‌ای از رودخانه‌ها و دریاها گرفته تا خاک و هوا را شامل می‌شود و موضوعات بسیار گوناگونی دارد، ادامه داد: شرایط کشور ما به گونه‌ای است که لازم است روش زندگی کنونی و چگونگی مصرف خود را تغییر دهیم، چرا که در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات زیادی شویم.

وی تاکید کرد: زمانی که تعامل صحیحی بین محیط زیست و اقتصاد وجود نداشته باشد اقتصاد کشور دچار لطمه می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از علل مرگ و میر در دنیا علت آلودگی هواست. ما یکی از بدترین شرایط آلودگی هوا را در سالهای 89 و 90 به علت وجود بنزن در سوخت داشتیم.

ابتکار با اشاره به رابطه سلامت روان و محیط زیست گفت: سلامت محیط زیست بر سلامت روان تاثیر می‌گذارد و موجب نشاط آفرینی و کاهش استرس می‌شود. ما در حال حاضر شبها به علت آلودگی نوری امکان دیدن آسمان شب را نداریم.

وی با بیان اینکه در ایران در تمام شاخص‌های مهم مانند آب، تنوع زیستی و غیره وضعیت خوبی نداریم، تصریح کرد: مصرف آب در کشور ما و در بخش خانگی دو برابر نرم متوسط جهانی است. این در حالی است که ما بر اساس آموزه‌های دینی خود و سنتی خود نباید اینگونه عمل کنیم.

ابتکار با اشاره به وضعیت آب کشورمان در بخش کشاورزی اظهار کرد: در این زمینه نیز وضعیت مناسبی نداریم و در هشت سال اخیر از آب ذخایر زیر زمینی به صورت بی رویه‌ای برداشت شده است. ذخایر آب زیرزمینی کشورها جزو ذخایر راهبردی است و برای یک کشور پشتوانه محسوب می‌شود. در شرایط خاص می‌توان برای مصارف کشاورزی تا 20 درصد از آن را برداشت کرد و در موارد بحرانی این میزان می‌تواند به 40 درصد افزایش یابد. این در حالی است که در ایران 85 درصد از ذخایر آب زیرزمینی را برداشت کرده‌ایم.

نیازمند انقلاب اساسی در رفتار ایرانیان در مصرف آب هستیم

وی تاکید کرد:‌ الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی غیر قابل قبول است. بنابراین نیازمند انقلاب اساسی در رفتار ایرانیان در مدتی کوتاه در زمینه مصارف آب هستیم و زنان می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

وی با اشاره به دریاچه ارومیه اظهار کرد: اگرچه دولت در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه نقش داشته ولی بخش اصلی آن مربوط به مصارف کشاورزی و گرفتن حقابه دریاچه ارومیه بوده است.

ابتکار افزود: پیش از این در بخش کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه انگورکشت می‌شد، اما پس از مدتی تصمیم گرفتند سیب بکارند، این در حالی است که سیب پنج برابر بیشتر از انگور به آب نیاز دارد و کشاورزان نتوانستند محصول خود را به خوبی به فروش برسانند و سیب‌ها گندیده است. بنابراین یکی از کارهای مهم اصلاح الگوی مصرف است، چون در حال حاضر الگوی مصرف با شاخص‌های اسلامی ایرانی همخوانی ندارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وضعیت مصرف انرژی در کشورمان گفت: در زمینه مصرف انرژی نیز وضعیت خوبی نداریم. در حال حاضر زمین در حال گرم شدن است و زنگ خطر آن به صدا درآمده، این وضعیت موجب تغییرات آب و هوایی می‌شود که نتیجه آن خشک تر شدن کشورهای خشکی مانند ایران است.

وی افزود: مصرف سوخت خانگی و خودرو در ایران چهار برابر بدترین کشورها و 20 برابر بهترین کشورهاست. بنابراین نقش زنان در مصارف خانگی بسیار کلیدی است. زنان کشاورز هم آسیب بیشتری به علت مصرف زیاد سموم می‌بینند و هم نقش بسیار کلیدی در اصلاح مصارف دارند. مهمترین نقش زنان تغییر رفتار و نگرش است و ما ناگزیریم از زنان در زمینه‌هایی مانند سیاست گذاری، برنامه ریزی و ارزیابی بهره ببریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش بستن یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: پس از پیگیری‌های انجام شده بالاخره فیفا قبول کرد که تصویر گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم ملی نقش ببندد و ایران تنها کشوری است که در جام جهانی این کار را انجام داده است، این کار نه تنها نمادین بلکه فرهنگی است، چرا که فوتبال از جمله پر بیننده ترین برنامه‌های تلویزیونی است و جوانان با دیدن این تصویر روی پیراهن تیم ملی برایشان سوال به وجود می‌آید و در پی پاسخ آن می‌روند.

ابتکار افزود: شکار، از بین رفتن زیستگاه‌ها و غیره موجب در معرض انقراض قرار گرفتن حیواناتی مانند یوزپلنگ ایرانی است، ما نمی‌توانیم بدون این گونه‌ها زندگی کنیم. بنابراین باید در جهت جلوگیری از شکار بی رویه آنها تلاش کنیم و در این زمینه می‌توانیم از سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست بهره ببریم.

وی با بیان اینکه زنان در نشر این حقایق نقش بسیار کلیدی دارند، اظهار کرد: در این شرایط بیشتر به حس مادری زنان نیاز داریم تا آنان بپذیرند که منابع متعلق به نسل آینده نیز هستند.

معاون رییس جمهور با اشاره به مفهوم توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار به توسعه‌ای گفته می‌شود که بر اثر آن منابع برای نسل‌های آینده نیز باقی می‌ماند.

انتهای پیام

کد N349186

وبگردی