آفتاب

ائتلاف دولت قانون: آمریکا حق دخالت در انتخاب نخست‌وزیر عراق را ندارد

ائتلاف دولت قانون: آمریکا حق دخالت در انتخاب نخست‌وزیر عراق را ندارد

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی امروز (شنبه) مخالفت خود را با مداخله آمریکا در انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت آتی اعلام و تاکید کرد که عراقی‌ها این روش را نمی‌پذیرند و "برده‌ای" به دست آمریکا یا کشور دیگری نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امین هادی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با شبکه سومریه نیوز عراق عنوان داشت: ائتلاف دولت قانون مداخله آمریکا یا هر کشور دیگر را در انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت آتی نمی‌پذیرد. عراق دارای قوه مقننه است و بزرگترین فراکسیون در پارلمان است که نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری و تشکیل دولت معرفی می‌کند.

وی عنوان داشت: دولت یا کنگره آمریکا این حق را ندارند که در امور عراق دخالت کرده و نظر خود را بر عراقی‌ها برای تعیین نخست‌وزیر کشورشان تحمیل کنند. عراقی‌ها این روش را نمی‌پذیرند و برده‌ای به دست آمریکا یا کشور دیگر نخواهند بود.

هادی گفت: نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون پرچم صلح را در دست دارد و فرمانده عملیات سیاسی است و وی نامزد ما برای تصدی پست نخست‌وزیری دولت آتی است.

در همین حال زهیر النهار، سخنگوی نوری مالکی پس از کنفرانس خبری باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: غرب به جای اینکه خواهان تغییر دولت عراق شود باید هرچه سریعتر از عملیات نظامی دولت عراق علیه افراد مسلح گروه دولت اسلامی عراق و شام حمایت کند.

النهار تاکید کرد: مالکی به هیچ وجه از تاکتیک‌های طایفه‌ای استفاده نکرده است و تمرکز باید بر مساله اتخاذ تدابیر فوری از جمله حمایت‌های هوایی، لجستیکی و اطلاعاتی باشد تا این تروریست‌ها را که خطری واقعی علیه ثبات عراق و تمام منطقه بشمار می‌آیند، شکست دهند.

پیشتر ائتلاف متحدون به ریاست اسامه نجیفی رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که ائتلاف ملی به دنبال یک نامزد جایگزین برای نوری مالکی جهت تصدی پست ریاست دولت آتی است و نام پنج تن برای جایگزینی مالکی مطرح شده است.

انتهای پیام

کد N349067

وبگردی