آفتاب

نگاهی به اوضاع شهرهای عراق در سایه حملات داعش

نگاهی به اوضاع شهرهای عراق در سایه حملات داعش

گروه‌های تروریستی تندرو با رهبری گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" مناطق گسترده‌ای را در عراق تحت تصرف خود درآورده و حملات خود را ادامه می‌دهند تا به نفوذ بیشتری بر مناطق گسترده‌تری در این کشور دست یابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پس از حمله شدیدی که تندروها از حدود 10 روز قبل آغاز کرده‌اند شهرهای اصلی عراق در شرایط دشواری به سر می‌برند و در ادامه جزئیاتی از اوضاع این شهرها و مناطق ارائه داده می‌شود:

* موصل (380 کیلومتری شمال بغداد): دومین شهر بزرگ عراق و اولین شهری است که به دست تروریست‌ها افتاد. صدها هزار تن از ساکنان این شهر که حدود یک میلیون تن در آن سکونت دارند به مناطق دیگر گریخته‌اند و گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص کسانی که همچنان در داخل موصل هستند وجود دارد. برخی مدعی هستند که برخی از ساکنان موصل از تندروها استقبال کرده‌اند و گزارش‌های دیگر حاکی از این است که مردم موصل تحت فشار شدید گروه‌های تندرو قرار گرفته‌اند.

* تکریت (160 کیلومتری شمال بغداد): بزرگترین شهر استان صلاح‌الدین که در گذشته پایگاه صدام بود. تکریت دومین شهری است که پس از موصل به دست تروریست‌ها افتاد و افراد مسلح آن را مقر خود کرده و برای ادامه پیشروی‌های خود به سمت جنوب عراق صدها زندانی را آزاد کردند. نیروهای عراقی دست به حملات هوایی به کاخ‌های صدام زده‌اند که افراد مسلح در آن مخفی شده‌اند. صدام در گذشته از این کاخ‌ها برای استقبال از مهمان‌های خارجی خود استفاده می‌کرد.

* بعقوبه (60 کیلومتری شمال شرق بغداد): افراد مسلح برای چند ساعت سه منطقه در بعقوبه را تحت تصرف خود درآوردند که اهل تسنن و تشیع ساکن آن بوده و بزرگترین شهر استان دیالی به شمار می‌آید اما نیروهای امنیتی عراقی توانستند تروریست‌ها را بیرون برانند. 44 زندانی نیز در داخل مرکز پلیس در مرکز این شهر در جریان درگیری‌ها کشته شدند.

* بیجی (200 کیلومتری شمال بغداد): نیروهای عراقی پس از درگیری‌های مسلحانه با تروریست‌ها توانستند پالایشگاه بیجی را به صورت کامل تحت کنترل خود درآورند اما حملات این تروریست‌ها به این پالایشگاه باعث شده است که تاجران جهانی نفت احساس نگرانی کنند و این افراد رخدادها و میزان تاثیر آن بر صادرات گسترده نفت عراق را دنبال می‌کنند.

* کرکوک (240 کیلومتری شمال بغداد): بزرگترین شهر استان کرکوک است که سرشار از چاه‌های نفتی است و قومیت‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند، این شهر از کنترل دولت مرکزی خارج شده است و به دست پیشمرگ‌های کرد افتاده است، کرکوک از مهم‌ترین مناطق مورد مناقشه میان منطقه کردستان عراق با دولت بغداد به شمار می‌آید.

* سامرا (110 کیلومتری شمال بغداد): در این شهر دو مرقد دو امام شیعیان قرار دارد که انفجاری در سال 2006 به این مرقدها باعث شد جنگ طایفه‌ای میان اهل تسنن و تشیع دربگیرد. افراد مسلح در حمله به این شهر شکست خورده‌اند چرا که نیروهای بسیاری از بغداد وارد سامرا شده‌اند و سامرا مقری برای آغاز عملیات نیروهای عراقی جهت پاکسازی مناطق شمال کشور شده است.

* بغداد: با وجود اینکه افراد مسلح نتوانستند وارد بغداد شوند اما اوضاع کلی در پایتخت عراق دچار تنش است و تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی و همچنین نیروهای مبارزه با تروریسم در مناطق گوناگونی در بخش غربی بغداد مستقر هستند تا با هرگونه فعالیت گروه‌های تروریستی مخفی مقابله کنند. همچنین مقررات منع آمد و شد شبانه در برخی از مناطق اطراف این شهر تمدید شده است.

انتهای پیام

کد N348980

وبگردی