آفتاب

تلاش جمهوری‌خواهان برای توقف انتقال زندانیان گوانتانامو

تلاش جمهوری‌خواهان برای توقف انتقال زندانیان گوانتانامو

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه دفاعی 570 میلیارد دلاری را به تصویب رساند که طبق آن انتقال زندانیان گوآنتانامو تا یک سال متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام در اعتراض به تبادل بو برگدال، تنها اسیر آمریکایی در افغانستان با پنج زندانی طالبان در گوآنتانامو انجام شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است، با 340 رای موافق در مقابل 73 رای مخالف، این لایحه را تصویب کرد. این لایحه همچنین منابع مالی برای عملیات‌های نظامی در عراق و افغانستان، پرسنل، کشتی‌ها و هواپیما را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر ائتلاف غیرمعمول لیبرال دموکرات‌ها و جمهوری خواهان لیبرال موجب محدود شدن اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا خواهد شد. جمع آوری اطلاعات تلفنی میلیون‌ها آمریکایی به صورت فله‌ای همچنان با اعتراض قانونگذاران مواجه است و همچنان بحث‌هایی درباره مرز امنیت و حریم خصوصی وجود دارد. کاخ سفید با این لایحه مخالفت کرده است و این لایحه باید با نسخه‌ای که از سوی سنای تحت کنترل دموکرات‌ها تهیه می‌شود، تطابق داشته باشد.

جمهوری خواهان با پیشرفت این لایحه در سه روز در واقع اعتراض خود را به باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا که ماه گذشته گروهبان بو برگدال را با پنج تن از سران سابق طالبان مبادله کرد، نشان دادند. به گفته قانونگذاران جمهوری‌خواه، اوباما قوانین را نقض کرده، به کنگره 30 روز پیش از این مبادله اطلاع نداده و خطر تروریسم را برای آمریکا افزایش داده است. با این حال اوباما از اقدام خود دفاع کرد و این در شرایطی است که دولت وی تلاش می‌کند تا از زندانیان گوآنتانامو که در حال حاضر 149 تن هستند، بکاهد.

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه خود بندی را اضافه کرده‌اند که طبق آن تامین مالی انتقال زندانیان گوآنتانامو متوقف شده و زندانی که بخواهند به یک کشور خارجی منتقل شوند، باید یک سال منتظر بمانند. طبق آن همچنین تامین مالی هزینه‌های انتقال زندانیان به یمن متوقف می‌شود.

لایحه تصویب شده جمهوری‌خواهان همچنین 85 درصد از منابع مالی برای درگیری‌های خارجی را متوقف کرده است تا چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا کنگره را مطمئن سازد صدور اطلاعیه قبلی درباره انتقال زندانیان گوآنتانامو اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

کد N348933

وبگردی