آفتاب

فلاحت پیشه: "داعش" مشابه طالبان سال 1373 است

فلاحت پیشه: "داعش" مشابه طالبان سال 1373 است

یک تحلیل گر مسائل سیاسی معتقد است، "داعش" یک پدیده خطرناک و سرجمع همه انحرافات سیاسی دهه های اخیر در خاورمیانه است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، "داعش" سال 1393 را پدیده ای مشابه طالبان سال 1373 خواند که مجموعه ای از انحرافات سیاسی دهه های اخیر در خاورمیانه است.

وی "داعش" را مجموعه ای از تروریسم، تجزیه طلبی، سلفی گری و تکفیر دانست و ادامه داد: اگرچه این گروه ادعای احیای خلافت در عراق و شام را دارند، اما هدف اصلی آنها جلورگیری از تشکیل حکومت های قانونی در عراق و سوریه با اقدامات ایذایی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با پدید "داعش" مطرح است، یادآوری کرد: قرار نیست ایران پاسخگوی دغدغه های امنیتی آمریکا در عراق باشد.

فلاحت پیشه نگرانی اصلی آمریکا از حضور داعش در عراق را انحصار حق استخراج 2.5 میلیون بشکه نفت دانست که به عنوان پاداش اشغال عراق در اختیار آمریکا قرار گرفته و قرار نیست ایران قربانی این خواسته آمریکا شود.

وی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی باید با احتیاط در خصوص موضوع "داعش" وارد شود، افزود: اگرچه دولت آمریکا از ایران برای مقابله با "داعش" دعوت کرده، اما هنوز زوایای پنهان سازمان سیا با "داعش" مشخص نیست و ممکن است ایران با قبول این دعوت وارد میدان بازی شود که سازمان سیا هم در آن حضور دارد.

این نماینده پیشین مجلس با اعلام تعجب از خوش بینی برخی تحلیل گران سیاسی از دعوت آمریکا از ایران برای حل بحران "داعش"، خاطرنشان کرد: آمریکا سابقه درخشانی برای همکاری با ایران ندارند و در دو نمونه از این همکاری ها که در سال های 2001 و 2003 انجام شد نتیجه خوبی شاهد نبودیم.

فلاحت پیشه معرفی ایران به عنوان محور شرارت را ماحصل همکاری ایران و آمریکا در سال 2001 دانست و افزود: نتیجه همکاری ایران و آمریکا در سال 2003 نیز آغاز قطعنامه های تحریمی جدی علیه ایران بود.

وی آمریکایی ها را بازیگرانی غیر قابل اعتماد خواند که تا زمانیکه مبانی فکری و راهبردی خود را در برابر ایران عوض نکنند نباید با آنها همکاری داشت و هرگونه همکاری باعث از دست رفتن منافع و حقوق ما خواهد شد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی تغییر این مبانی فکری و راهبردی نیز شاخص هایی دارد که مهترین آنها به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران، پایان تحریم ها و به رسمیت شناختن جایگاه واقعی ایران در ساز و کارهای منطقه است.

فلاحت پیشه گفت: ایران اگرچه اختلافات بنیادی با "داعش" دارد، اما دلیلی وجود ندارد که وارد چالش های داخل عراق شود.

وی راهکار حل بحران عراق را راهبردهای بین المللی و منطقه‌ای دانست.

انتهای پیام

کد N348799

وبگردی