آفتاب

پاریس و ریاض مرکز رایزنی سیاستمداران لبنانی/ جنبلاط و حریری دیدار کردند

پاریس و ریاض مرکز رایزنی سیاستمداران لبنانی/ جنبلاط و حریری دیدار کردند

بیروت – ایرنا – بعداز آنکه « سعد حریری» نخست وزیر اسبق و رییس حزب جریان المستقبل لبنان این کشور را ترک کرد، پاریس و ریاض به مرکز ملاقات ها و دیدارهای او با سیاستمداران و مقامات لبنانی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا ، سعد حریری بیش از دوسال است که لبنان را ترک کرده و حاضر به بازگشت به کشورش نیست.

وی در همین چارچوب دیروز جمعه در پاریس میزبان « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک درپارلمان لبنان بود.

دیروز جمعه لبنان با یک توفان امنیتی مواجه و در انفجار تروریستی تکفیری ضهر البیدر که گروه تروریستی تکفیری « تیپ آزادگان اهل سنت بعلبک» مسئولیت آن را برعهده گرفته ، « محمود جمال الدین» از نیروهای امنیتی لبنان شهید و بیش از 30 تن زخمی شدند.

همزمان با این انفجار دهها تن در هتل های منطقه الحمراء درمرکز بیروت بازداشت شدند که احتمال داده شده قصد داشته اند مبادرت به اقدامات تروریستی در لبنان کنند.

یک گروه تروریستی تکفیری که خود را «تیپ آزادگان اهل سنت بعلبک» می خواند مسئولیت انفجار تروریستی در ایست و بازرسی نیروهای امنیتی لبنان در ضهر البیدر منطقه بقاع در شرق لبنان را برعهده گرفت.

دربیانیه این گروه تروریستی تکفیری که در تویتر منتشر شده ، آمده است: اگر چه این بار نتوانستیم به هدف تعیین شده برسیم اما در آینده خواهیم توانست.

براساس این گزارش ، جنبلاط برای دیدار با حریری از چند روز قبل در پاریس در انتظار بسر می برد و در این میان با « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق لبنان هم که در پاریس بسر می برد، دیدار و گفت وگو کرد.

میشل سلیمان هم چند روز بعداز پایان دوره 6 ساله ریاست جمهوری خود و بعداز ناکامی همه تلاش ها برای تداوم دوره ریاست جمهوری او، بیروت را به مقصد پایتخت فرانسه ترک کرده و هنوز به لبنان بازنگشته است.

جنبلاط که حدود 5 سال قبل از گروه 14 مارس خارج شد، بعداز بحران سوریه بتدریج تلاش کرده تا خود را به این گروه بویژه شخص سعد حریری نزدیک کند و در روزهای گذشته و در آستانه دیدار با سعد حریری اظهارات او علیه حزب الله ، ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان و نامزد احتمالی گروه 8 مارس برای انتخابات ریاست جمهوری افزایش یافته است.

وی ضمن اعلام مخالفت با ریاست جمهوری ژنرال عون، به جرگه تروریست های تکفیری و گروه 14 مارس پیوسته و خواستار خروج حزب الله از سوریه است.

براساس این گزارش جنبلاط و حریری در این دیدار که در خانه حریری برگزار شد در باره مسائل و تحولات لبنان و منطقه گفت وگو و تبادل نظر کردند.

اگر چه از محتوای مذاکرات جنبلاط و حریری اخباری به بیرون درز نکرده است اما دو طرف مذاکرات خود را در جریان ضیافت شامی که سعدحریری به افتخار جنبلاط ترتیب داد، ادامه دادند.

در این دیدار « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت لبنان و « نادر الحریری» رییس دفتر سعد حریری حضور داشتند.

وائل ابوفاعور برای زمینه سازی برگزاری این دیدار هفته گذشته به کشور مغرب سفر کرد و با حریری که در این کشور بسر می برد، دیدار و گفت وگو کرد.

خاندان سعودی در مغرب دارای تفرجگاه هایی هستد که بسیاری اوقات برای تفریح و استراحت و یا طی دوران نقاهت بعداز بیماری و درمان به این تفرجگاه ها می روند.

سعدحریری همپیمان اصلی سعودی در لبنان محسوب می شود و ارتباط بسیار نزدیکی با ریاض دارد.

خاورم ** 1324
کد N348449

وبگردی