آفتاب
در سفری کوتاه به قاهره؛

ملک عبدالله با رییس جمهوری مصر دیدار کرد

ملک عبدالله با رییس جمهوری مصر دیدار کرد

تهران - ایرنا - عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری جدید مصر دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیدار ملک عبدالله با السیسی جمعه شب در فرودگاه قاهره انجام شد، این نخستین سفر ملک عبدالله به مصر از زمان سرنگونی حسنی مبارک رییس جمهوری اسبق این کشور(2011)، است.

عربستان بزرگترین قدرت منطقه ای هوادار دولت فعلی مصر و حامی اقدام ارتش این کشور در سرنگونی محمد مرسی رییس جمهوری منتخب مصر در ژوئیه سال گذشته میلادی به شمار می رود.

ابراهیم محلب نخست وزیر مصر نیز در این دیدار که تحت تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه قاهره انجام شد، حضور داشت.

ملک عبدالله در مسیر بازگشت از مغرب به کشورش، وارد مصر شد.

پیشتر اعلام شده بود که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با هدف اعلام حمایت از عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری جدید مصر، به قاهره می رود.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پی برکناری محمد مرسی از قدرت، تاکنون میلیاردها دلار برای کاهش بحران اقتصادی، به مصر کمک کرده اند.

السیسی در انتخابات 26 و 27 مه (5 و 6 خرداد) با کسب 9/96 درصد (96 و 9 دهم درصد) آرا پیروز قاطع اعلام شد و توانست ˈحمدین صباحیˈ تنها رقیب خود را که تنها سه درصد از آرا را از آن خود کرده بود، شکست دهد.

وی ژوئیه سال گذشته میلادی(تیر92) محمد مرسی رییس جمهوری منتخب این کشور را که در انتخاباتی بعد از سقوط حسنی مبارک بیش از 50 درصد آرای مصری ها را کسب کرده بود، از قدرت برکنار کرد؛ موضوعی که بسیاری از کشورها آن را کودتا خواندند.

بر اثر درگیری هایی که بعدا میان نیروهای امنیتی و هواداران مرسی رخ داد، صدها تن کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

از سوی دیگر فشار دولت علیه گروه اخوان المسلمین هوادار مرسی افزایش یافت و دولت انتقالی این گروه را در ردیف گروه های تروریستی قرار داد و فعالیت آن را ممنوع اعلام کرد.

پس از آن، شماری از رهبران اخوان المسلمین دستگیر شده و به زندان افتادند و دادگاه تعدادی زیادی از هواداران این گروه را به اعدام محکوم کرد.

در تحولات چهار سال اخیر مصر ، کشورهای عربستان، قطر و ترکیه، سهم قابل ملاحظه ای داشته اند، بطوری که قطر و ترکیه تمام تلاش خود را برای حمایت و بقای دولت اخوانی مرسی انجام دادند و سعودی ها علیه آن کوشیدند و سرانجام کار دولت مرسی، خشم دولت های قطر و ترکیه از ریاض را در پی داشت.

**مترجمام**1480** 3404
کد N348362

وبگردی