آفتاب
وین 5؛

گروه مذاکره کننده هسته ای ایران وین را به مقصد تهران ترک کرد

گروه مذاکره کننده هسته ای ایران وین را به مقصد تهران ترک کرد

وین - ایرنا - گروه مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بعد از پشت سر گذاشتن 5 روز مذاکره سخت و فشرده با نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در پایتخت اتریش، لحظاتی قبل وین را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش ایرنا، پنجمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موسوم به وین 5 در پایتخت اتریش، از روز دوشنبه 26 خرداد با ناهار کاری ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده 1+5 در محل نمایندگی ایران در وین آغاز شد.

یکی از نکات بارز پنجمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین،حضور ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در این مرحله از مذاکرات بود که در روز اول مذاکرات با اضافه شدن وی به اولین نشست دو جانبه ظریف و اشتون در بعد از ظهر روز دوشنبه اتفاق افتاد.

مذاکره کنندگان هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در طول 5 روز گفت و گو های سخت و فشرده خود دیدارهای متعددی در سطوح مختلف از ظریف و اشتون گرفته تا معاونین دو طرف و کارشناسان برگزار کردند و در نهایت از چهارشنبه شب که مذاکرات آن تا ساعت 2 بامداد روز بعد بطول انجامید،کار نگارش متن توافق جامع مشترک آغاز شد.

دو طرف در روز جمعه و آخرین روز مذاکرات وین 5 نیز همچنان مذاکرات حساس، فشرده و سخت خود را ادامه دادند به طوری که حتی در زمان برگزاری نشست خبری پایانی وزیر خارجه ایران با خبرنگاران ایرانی و تنها ساعتی قبل از ترک وین، معاونین وی همچنان مشغول مذاکره با معاونین خانم اشتون بودند.

نگارش متن توافق مشترک نهایی با عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» درحالی از روز چهارشنبه (28 خرداد ماه) آغاز شد که به گفته طرفین مذاکره اختلاف نظرها بر سر موضوعاتی همچون مدت زمان توافق جامع ، میزان و سطح و اندازه غنی سازی یعنی تعریف یک برنامه غنی سازی بر اساس توافق ژنو و جدول زمان بندی لغو تحریم ها همچنان ادامه دارد.

به گفته عباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، سخت ترین مرحله مذاکرات، جدول زمان بندی برداشته شدن تحریم ها است چرا که گام های ایران و طرف مقابل باید متوازن باشند.

این درحالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این زمینه گفته است: طرفین طبق رسم بین المللی شروع به تدوین متن می کنند و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است اما موارد مورد اختلاف را در «پرانتز» می گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص تری صحبت کنند.

مذاکرات وین 5 با آغاز نگارش برنامه اقدام مشترک جامع و تدوین بخشی از آن عصر جمعه پایان یافت تا ایران و 1+5 بار دیگر از تاریخ 11 تیرماه در پایتخت اتریش گردهم آیند و برای پایان دادن به نگارش متن و در نهایت دستیابی به توافق جامع تا 20 جولای( 29 تیرماه) به مذاکرات خود ادامه دهند.

ˈمایکل مانˈ سخنگوی کاترین اشتون نیز روز جمعه اعلام کرد که دیپلمات های ارشد گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان برای گفت و گو درمورد مذاکرات آتی و هماهنگی در مواضع خود قبل از آغاز مذاکرات 11 تیرماه در وین،جلسه ای خواهند داشت و در تاریخ 26 ژوئن (5 تیر ماه) در بروکسل با هم دیدار می کنند.

وزیر امور خارجه ایران در نشست پایانی خود با خبرنگاران در پنجمین دور از مذاکرات هسته ای در وین،گفت: امشب که طرفین مذاکره به پایتخت های خود باز می گردند این امکان را دارند که دیدگاه های طرف مقابل را که روی کاغذ درج شده ببینند.

ظریف در مدت اقامت 5 روزه خود در وین علاوه بر انجام مذاکرات حساس هسته ای با کشورهای 1+5، با حضور در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی با ˈیوکیا آمانوˈ مدیرکل آژانس دیدار کرد و همچنین چهارشنبه شب در نشستی صمیمی با جمعی از پزشکان اتریشی و ایرانی مقیم اتریش که در درمان جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی همکاری داشته اند،از آنان به خاطر انجام این اقدام انسان دوستانه قدردانی و تجلیل کرد.

اروپام** 1701** 1572** 3404
کد N348300

وبگردی