آفتاب
ولایتی مطرح کرد:

لزوم همکاری سه جانبه ایران،روسیه و چین برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم

لزوم همکاری سه جانبه ایران،روسیه و چین برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با همکاری های سه جانبه ایران، چین و روسیه گفت: سه کشور ظرفیت توسعه همکاری را در بالاترین سطح دارند و در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در منطقه باید در بالاترین سطح ممکن همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در  ادامه برنامه سفر به چین که به  دعوت مرکز آکادمی علوم اجتماعی این کشور انجام شد روز پنجشنبه از موسسه مطالعات بین الملل شانگهای و رئیس و اندیشمندان این مرکز به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در این دیدار بر ضرورت توسعه، ایجاد و تقویت فضای مناسب برای گسترش تحقیقات اقتصادی و بین المللی تاکید کرد و گفت: ریشه های فرهنگی و رابطه وسیع و عمیقی از گذشته میان دو کشور وجود داشته است.

ولایتی افزود: در چین انقلاب اتفاق افتاد و از قید استعمار نجات یافت و 30 سال بعد انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید که این انقلابها نقطه مشترک میان دو کشور در مبارزه با استعمار محسوب می شود.

وی تاکید کرد: هر دو کشور برای استقلال و اقتدار تلاش کردند و امروز رمز پایداری انقلاب اسلامی ایران اعتقاد به اسلام و نظام است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین بر همکاری های سیاسی، بین المللی، اقتصادی، امنیتی، انرژی و علمی و فناوری از طریق پژوهش مشترک و تبادل نظر مستمر در چین و ایران تاکید کرد.

چان دونگ ژایو رئیس این موسسه نیز ضمن استقبال از سفر ولایتی به شانگهای و دیدار با محققان موسسه مطالعات بین الملل SIIS بر ضرورت گسترش همکاری متقابل و استراتژیک طرفین در حوزه های مختلف تاکید کرد  گفت:  حاصل همکاری و تعامل میان مراکز تحقیقاتی ایران و چین درک بهتر و متقابل و دستیابی به مشترکات و ارایه راهبردها در مسیر استراتژیک برای پیشبرد بهتر صلح جهانی خواهد بود.

در این دیدار دو طرف بر ضرورت ارتباط استراتژیک میان دو کشور ایران و چین به خصوص در طرح جدید رئیس جمهور چین برای احیا و بازسازی جاده ابریشم  تاکی کرده و مشارکت فعال ایران به عنوان مرکز و شاهراه خطوط مواصلاتی، تجاری، حمل و نقل و ارتباطات بین چین، منطقه غرب و جنوب آسیا و آسیایی مرکزی و اروپا درخواست و مقرر شد تا مطالعات تحقیقاتی با موضوع جاده اقتصادی ابریشم در مرکز تحقیقات  استراتژیک و موسسه مطالعات بین المللی به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

موسسه مطالعات بین الملل شانگهای از مراکز تحقیقاتی و استراتژیکی است که از جهت تصمیم سازی سیاسی و امور مرتبط با سیاست، اقتصاد، امنیت و روابط خارجی چین در شانگهای فعالیت می کند.

ولایتی در این سفر بازدید از مرکز آکادمی علوم اجتماعی چین، سخنرانی در جمع اندیشمندان و محققان این مرکز، حضور در جمع برخی اصحاب رسانه و نخبگان، ملاقات با معاون نخست وزیر و مسئول سیاست خارجی و امنیت ملی این کشور و سخنرانی و بازدید از مرکز مطالعات بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه چین را در دستور کار داشته است.

وی همچنین در جمع نخبگان موسسه مطالعات بین المللی شانگهای بر ضرورت همکاری ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم تاکید کرد.

ولایتی در حاشیه بازدید و مذاکره با مسئولان مرکز مطالعات بین المللی شانگهای در جلسه بحث و بررسی پیرامون مسایل منطقه ای، تروریسم، تحولات عراق و سوریه شرکت و به برخی پرسش ها پاسخ گفت.

وی در این دیدار در پاسخ به سوالی در رابطه با جایگاه روسیه در نظام بین الملل گفت:  روسیه اکنون در حال بازیابی توان و توسعه نفوذ خود پس از فروپاشی شوروی است. برتری آشکار و برد سیاسی روسیه در تقابل با غرب در بحران اوکراین یک گام بلند در بازگرداندن اقتدار روسیه به عنوان یکی از قدرت های مهم جهان بود و نشان داد که غرب نمی تواند بدون در نظر گرفتن مصالح امنیتی روسیه در نزدیکی مرزهای آن کشور زمین های آشوب و تجزیه طلبی را ایجاد کند.

وی در خصوص همکاری های سه جانبه ایران، چین و روسیه گفت: سه کشور ظرفیت توسعه همکاری را در بالاترین سطح دارند و در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در منطقه باید در بالاترین سطح ممکن همکاری کنند.

 

 

کد N348126

وبگردی