آفتاب

نوبخت : دکتر روحانی همچنان بر نگرش اعتدالی خود پایبند است

نوبخت : دکتر روحانی همچنان بر نگرش اعتدالی خود پایبند است

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت : دکتر روحانی از ابتدای ورود به عرصه انتخابات اعلام کرد با نگرش اعتدالی کابینه را تشکیل می دهد و شایستگی برایش مهم است نه وابستگی سیاسی، و تا کنون نیز بر این عهد وفادار مانده است.

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت روز جمعه در برنامه ˈشناسنامهˈ شبکه سوم سیما نوبخت با اشاره به 24 خرداد سالروز پیروزی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، در پاسخ به پرسش مجری برنامه، با رد وابستگی رییس جمهوری و دولت به یک فرد یا گروه افزود: آقای روحانی فرد مستقل و صاحب نظری است و احترام به خدمات آقای هاشمی به این معنی نیست که دولت مرتب مطالب را از ایشان سئوال و کسب تکلیف کند.

معاون رییس جمهور همچنین در خصوص نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در حضور روحانی در انتخابات گفت: هاشمی همیشه روحانی را برای حضور در انتخابات ترغیب می کردند، هرچند ایشان جایی برای حضور خود در انتخابات می گذاشتند که ممکن است به جمع بندی و احساس تکلیفی برای ادای دین به انقلاب و کشور داشته باشند و در انتخابات شرکت کنند.


نوبخت ادامه داد: آقای روحانی همچنین قبل از اینکه ثبت نام کنند آخرین هماهنگی ها را با آقای هاشمی انجام دادند و از او برای حضور در انتخابات سوال کردند اما ایشان بطور مستمر می گفتند که تمایلی ندارند.


وی سپس در خصوص واکنش روحانی پس از ثبت نام آیت الله هاشمی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز گفت: آقای روحانی فکر می کرد که ماموریت ایشان با حضور آقای هاشمی به پایان رسیده است و بنده نیز بر این اساس به حضور آقای هاشمی رسیدم و اعلام کردم که همگی در خدمت ایشان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستیم اما ایشان می گفتند ˈنهˈ و می افزودند ˈ آقای روحانی نیز در این انتخابات باشند و شما (نوبخت) هم در آن ستاد فعالیت کنیدˈ.


سخنگوی دولت ادامه داد: فردای آن روز روحانی و هاشمی با یکدیگر ملاقاتی داشتند اما ظاهرا این طور جمع بندی شد که آقای روحانی به حضور خود در انتخابات ادامه دهند و در صحنه انتخابات باقی بماند.


وی در پاسخ به اینکه چنانچه حضور هاشمی در انتخابات ادامه می یافت، واکنش روحانی چه بود، گفت: اگر حضور هاشمی ادامه می یافت شاید آقای روحانی بازهم جمع بندی اش مبنی ادامه حضور در روند انتخابات بود؛ هرچند همگی احترامی برای نظرهاشمی قایل هستیم و ایشان را با یک فراست خاصی می شناختیم ولی الان دشوار است که بگوییم واکنش چه بود و چه اتفاقی رخ می داد.


نوبخت سپس مسئولیت ستاد انتخاباتی هاشمی در گیلان را تکذیب کرد و افزود: در آن زمان قرار بود یک ستاد برای روحانی و هاشمی فعال باشد.


وی همچنین در خصوص اینکه برخی می گویند دولت یازدهم دولت سوم هاشمی است، اظهار داشت: آقای هاشمی خیلی برای همگی ما محترم است چرا که ایشان در تمام عرصه ها یار صمیمی و مورد اعتماد حضرت امام بودند و ارادات ایشان به مقام رهبری برای همه مسجل است و از این جهت ایشان به عنوان یک عنصر با ارزش برای انقلاب مطرح است.


وی افزود: پس انتخابات و پیروزی آقای روحانی، بالاخره یک کابینه تشکیل شد اما پشتوانه سیاسی و اجرایی دکتر روحانی می تواند افراد محترمی همچون هاشمی باشد.


معاون رییس جمهوری ادامه داد: طبیعی است هر یک از افرادی که برای انتخابات کاندیدا می شوند، عقبه فکری و اجرایی و سیاسی آنها به اخلاق و قانون پایبند باشند و اینقدر فضا را به تشنج نبرند، اگر افراد در لحظه ای که صحبت می کنند با تعقل و بدون عصبانیت باشد به نظر نمی آید خیلی اختلافات عمیقی بین افراد سیاسی شکل بگیرد.


به گفته وی اگر در زمان انتخابات سال 88 همه اخلاقیات را رعایت می کردند شاید در آن سال آن مسایل اتفاق نمی افتاد.


نوبخت در خصوص پرسش مجری مبنی براینکه برای خاموش کردن آتش فتنه چه اقداماتی انجام دادید، گفت: همانطور که می دانید جریان اعتدال همیشه جریان معتدلی بوده ما مشوق ایشان برای آمدن نبودیم اما برای گزینش یک نفر از چند نفر، به طور قطع آن کسی در آن زمان رییس جمهور شد که مورد قبول ما نبود. ضمن احترام وافری که به ایشان داریم اما ایشان را قابل احراز پست رییس جمهوری نمی دانستیم و در جمع کاندیدادهای آن زمان میرحسین موسوی را قابلتر از ایشان می دانستیم.


نوبخت تصریح کرد: در آن زمان ما به عنوان ستاد اصلی ایشان نبودیم و در ستاد فرعی فعال بودم و اعلام حمایت کردیم، البته رابطه تشکیلاتی با میرحسین موسوی نداشتیم و طبیعی بود پس از اعلام نتایج انتخابات دیگر با ایشان تماسی نداشتیم.


وی اضافه کرد: حزب اعتدال و توسعه در آن زمان با توجه به محدودیت های احزاب، در حد چند بیانیه اعلام کردیم و در این بیانیه ها همیشه تصریح کردیم که باید به انسجام ملی اعتقاد داشته باشیم.


سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش مجری مبنی براینکه در دولت یازدهم به نام اعتدال از عناصر 88 استفاه می شود، گفت: دکتر روحانی چیزی را گفت و بدرستی بر آن ماند که نگاه فراجناحی دارند و از اصلاحات و اصولگرایی در کابینه خود برخوردار خواهد بود و این کار را کردند؛ مگر اینکه کسانی را که به رییس جمهور آن زمان رای نداده اند فتنه گر بخوانیم. اگر هر کسی را که اصلاح طلب است فتنه جو بخوانیم ، حرف منتقدان را قبول کرده ایم در حالی که همه می دانیم این استدلال درست نیست.


نوبخت تصریح کرد: چرا باید فکر کنیم حتما باید این یا آن باشد، در حالی که فرزندان قوی و با استعدادی در این کشور برای رسیدن به اهداف 1404 وجود دارند که باید استفاده کنیم. باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم که همه این ظرفیت ها در اصلاح طلبان و اصولگرایان محدود نمی شود.


وی در بخشی از این گفت و گو ، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را محل آغاز جدی شدن نامزدی دکتر روحانی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد.


نوبخت با اشاره به نحوه حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری افزود: دکتر روحانی علاوه بر حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سالها در دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نماینده رهبری بودند و هم سالها دبیر این شورا بودند.


وی اضافه کرد: آقای دکتر روحانی در این فاصله موفق به تالیف کتاب های متعددی شدند و نگاه خود را به کشور داری مطرح کردند و البته این را باید با صراحت بگویم آنچه فکر می کردیم که باید صورت بگیرد با آنچه که صورت می گرفت متفاوت بود البته ما به سلیقه دیگری که کشور را اداره می کردند، احترام می گذاشتیم.


نوبخت گفت: من هم بعد از چهار دوره متوالی که نماینده مجلس بودم ، دیگر کاندیدا نشدم ؛ بنابر این جایی که می شد دوستان جمع شوند و کار علمی ارائه دهند، مرکز تحقیقات استراتژیک بود؛ در نهایت، مدل رشدی را هم برای کشور تحت عنوان مدل توسعه بومی تدوین کردیم.


وی ادامه داد: در انتخابات هم یکی دو جلسه با آقای دکتر روحانی صحبت می کردیم که چه اتفاقی خواهد افتاد ؛ جمع دوستانی که دور هم بودیم همه تجارب خود را به صورت مدل کشورداری ارائه کردیم و توان این هم هست که آقای روحانی بتوانند آنچه که مکتوب ارائه کرده اند را اجرا کنند.


نوبخت افزود: خیلی از عرصه ها برای ما تاریک بود ولی گفتیم که کاری نداریم پیروز می شویم یا نه، مهم این است پیش خود، خدا و مردممان بگوییم انچه را که در توان داریم ارائه کردیم و حتی حاضر شدیم توانایی مدیریتی را ارائه کنیم و با این امید آقای دکتر روحانی این گونه تشویق شد در عرصه حضور پیدا کند.


وی اضافه کرد: ستاد ما خیلی شلوغ و پر رفت و آمد نبود برخلاف بعضی ستادها که طراحی آنها از سالها پیش صورت گرفت و یارگیری ها صورت گرفته بود، یارگیری ستاد ما خیلی دیر انجام شد.


نوبخت در ادامه با بیان اینکه در بین اصولگرایان هم انسان های فهیم، قابل احترام و خوش فکری وجود دارند گفت: چرا همیشه اینطور فکر می کنیم که باید یا اصولگرا بود یا اصلاح طلب؟ همه باید برای پیشرفت کشور در کنار هم باشیم و از همه ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم. آقای روحانی روی قول خودش به مردم صادق بود و از همه ظرفیت ها استفاده کرد.


معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی به سوابق انقلابی خود اشاره کرد و گفت:دایی من روحانی بسیار خوش بیان، روشنفکر و مبارز بود که در سنین جوانی تصادف کرد و کشته شد. افرادی که هم دوره ایشان بودند می گفتند این تصادف یک حادثه ساختگی بوده و آن شب BBC اعلام کرده بود که شاه نفس راحتی کشید و یکی از منتقدین سرسخت او کشته شد.


وی افزود: مبارز بودن دایی و خانواده باعث شد ما از همان دوران طفولیت با انقلاب اسلامی آشنا باشیم. من کلاس پنجم دبستان بودم که حادثه خونین فیضیه به وقوع پیوست. برادرم علی، آن زمان طلبه بود و برادر دیگرم هم دانشجوی مذهبی ِ سیاسی ِ ضد رژیم بود. ما نسبت به امام ارادت داشتیم و بین دایی من و شهید مصطفی خمینی و همچنین امام موسی صدر دوستی صمیمی برقرار بود. با این تفاسیر ما کاملاً در جریان اتفاقات انقلاب بودیم و امام را به طور کامل می شناختیم و به ایشان عشق می ورزیدیم.


نوبخت در مورد نخستین مسولیتش بعد از انقلاب هم گفت: دبیرستانی در رشت بود که مقصد راهپیمایی های شهر بود و حتی گاهی نماز جمعه در آنجا برگزار می شد. آن مدرسه پایگاه ظاهری سازمان منافقین بود. به من گفتند شما بیا و مدیریت این دبیرستان سیاسی را برعهده بگیر. بعد از مدتی از من خواستند به صورت همزمان مسول آموزش پرورش شهر هم باشم که مدتی هم این کار را انجام دادم و به صورت همزمان تدریس هم می کردم.


وی افزود: 4 اردیبهشت 65 بود که به عنوان بسیجی برای حضور در جبهه های کردستان همراه با سپاه محمد (ص) به این منطقه رفتم. آن شب من تا صبح بیدار بودم و خیلی با خودم کلنجار رفتم و خیلی گریه کردم که چرا من برای حضور در جبهه ها به صورت متوالی توفیق ندارم. با خودم گفتم ای کاش می توانستم همین جا باشم. بعد از چند روز وارد ماه رمضان شدیم و آقای اکرمی (وزیر آموزش پرورش وقت) پیغام دادند که مدیر کلی آموزش پرورش کردستان را قبول می کنی؟ من هم قبول کردم و وارد این آزمایش الهی شدم.


سخنگوی دولت روحانی در بخش دیگری از مصاحبه به خاطرات خود از 16 سال نمایندگی مجلس اشاره کرد و گفت:در سال 67 در مجلس بودیم که آقای هاشمی برای اداره جلسه نیامدند. نزدیک های ظهر بود که ایشان وارد مجلس شد. اولین بار بود که می دیدم آقای هاشمی با صدای لرزان سخنرانی می کند. ایشان گفتند برای حضرت امام مشکلات جسمی به وجود آمده که خوشبختانه عمل جراحی با موفقیت انجام شده است. روزهای سختی برما گذشت تا اینکه از درگذشت امام باخبر شدیم.


نوبخت اضافه کرد: در آن زمان هیچ کدام از نماینده ها نظم نداشتیم که راس ساعت 8 در مجلس حضور پیدا کنیم و جلسه علنی را آغاز کنیم و در یاد ندارم که زودتر از 15/8 جلساتمان را آغاز کرده باشیم. رادیو فرهنگ هم هر روز از ساعت 8 آهنگ اندک اندک جمع مستان می رسد... را پخش می کرد و این آهنگ همیشه برایم خاطره انگیز بود. شاید شیرین ترین خاطره من در مجلس روزی بود که آزادگان برای اولین بار وارد کشور شدند.


وی همچنین در مورد انتخابات مجلس ششم و رای نیاوردن آقای هاشمی و روحانی گفت: فکر می کنم مردم در آن دوره به لیست رای دادند و بین لیست های مختلفی که وجود داشت آقای هاشمی و آقای روحانی در آن لیست نبودند. شرایط تهران با شرایط شهرستان تفاوت داشت.مثلاً در شهرستان ما لیستی رای نمی دادند و بیشتر به افراد رای می دادند و به همین دلیل هم در هیچ یک از این چهار دوره که وارد مجلس شدم در هیچ لیستی نبودم.


معاون رییس جمهوری در مورد تعامل اصلاح طلبان ِ در ایام دوم خرداد ِبا آیت الله هاشمی اظهار داشت: اگر در کارنامه اصلاح طلبان به یک نمره منفی برخورد کنیم، یکی از این نقاط این است که آنها نسبت به شخصیت ممتاز آقای هاشمی به درستی عمل نکردند و با ایشان به شایستگی رفتار نکردند. من این موضوع را به عنوان یک اشتباه استراتژیک و بزرگ اصلاح طلبان می دانم که البته بعدها خودشان در جهت اصلاح این اشتباه قدم برداشتند.


نوبخت افزود: آقای هاشمی، آقای هاشمی است! همین شخصیت ممتازی که الان دارند آن زمان هم داشتند. اما یک عده بنا به هر دلیلی چنین شخصیتی را بر نمی تابیدند و متوجه اشتباهشان هم شدند. آیا اندک تفاوتی در موضع آقای هاشمی در مورد انقلاب به وجود آمده؟ آیا کوچکترین فاصله ای در ارادت ایشان به مقام معظم رهبری ایجاد شده؟ من شهادت می دهم که آقای هاشمی بارها بیان می کردند که رهبری زیبنده و شایسته حضرت آیت الله خامنه ای است و حتی اگر در موردی نظر من با ایشان متفاوت باشد، فصل الخطاب نظر رهبری است.


نوبخت در مورد موضوع تحصن نمایندگان در مجلس ششم هم گفت: دیدگاه من در آن زمان مشخص بود. فکر می کنم تحصن کار اشتباهی بود. اینکه کسی که به نمایندگی از مردم در مجلس حضور دارد بیاید و تحصن کند برای من جای سوال دارد و نمی دانم یعنی چی؟


نوبخت در مورد افراط گری در دولت های نهم و دهم هم گفت: شما ببینید برخی از دوستان ما در جریان اصولگرایی با آقای هاشمی چه کردند؟ آقای هاشمی مستحق این نوع برخورد و توهین و تحقیر نبود. نسبت به دیگر افرادی که در سابقه فعالیت های انقلابی خود نمرات درخشانی داشتند هم از سوی جریانات افراطی اقدام به توهین و تهمت شد. در عرصه های بین المللی هم ما معتقدیم باید از منافع مردم دفاع شود اما با زبانی که تحریک آمیز نباشد و نشان دهنده فرهنگ و ادب پارسیان باشد.


وی خاطرنشان کرد:متاسفانه ما برخی از ادبیات بین المللی را هم در آن زمان افراطی می دانستیم که از حد اعتدال هم خارج بود و در این زمینه هم اشتباهات بزرگی صورت گرفت. فکر می کنم به همین دلیل هم مردم به اعتدال رای دادند تا جریان میانه ای از معقولین و معتمدین دو طرف حضور پیدا کنند و بار سنگین دولت یازدهم را به دوش بکشند.


سخنگوی دولت همچنین در مورد مناظره خود با آقای خوش چهره در انتخابات سال 84 و اینکه برخی می گویند این مناظره روی شکست هاشمی در انتخابات موثر بود نیز گفت: در آن مناظره دو بخش وجود داشت. یک بخش به اعلام برنامه های آقای هاشمی می پرداخت و یک بخش هم بیان من نسبت به نوعی خرافه که برخی از دوستان نسبت به امام عصر داشتند اختصاص داشت. همچنین به برخی از تندروی هایی که در عرصه اجتماعی و فرهنگی صورت می گیرد اعتراض کردم که الان هم همانطور فکر می کنم.


ادامه دارد...
کد N347991

وبگردی