آفتاب

تازه‌ترین تحولات امنیتی لبنان

تازه‌ترین تحولات امنیتی لبنان

لبنان طی 24 ساعت اخیر شاهد گسترده‌ترین عملیات امنیتی در بیروت، منطقه بقاع و صیدا در جنوب این کشور بوده است. به گفته برخی منابع امنیتی لبنان به دنبال شدت گرفتن عملیات نیروهای داعش در عراق این احتمال می‌رفت که لبنان نیز در امتداد تحولات عراق و سوریه دستخوش برخی اقدامات جدید تروریستی شود. ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در پایتخت، شرق و جنوب لبنان در حالت آماده باش به سر می‌برند تا با هرگونه اقدامات تروریستی مقابله کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، آخرین تحولات امنیتی لبنان در 24 ساعته اخیر به این شکل بوده است:

- انفجار یک خودروی حامل انتحاری در جاده بقاع – بیروت در منطقه ضهر البیدر منجر به کشته شدن دو تن و زخمی شدن 24 تن شد. این خودرو که از سوی نیروهای امنیتی لبنانی پیشتر شناسایی شده بود در نهایت اقدام به انفجار خود در یک ایست بازرسی ارتش کرد. این ماشین به سوی بیروت در حال حرکت بود. عامل این عملیات انتحاری فردی به نام لطفی جباوی از عرسال در شرق لبنان بوده است. در حالی که گفته شده است هویت نامبرده جعلی بوده است. براساس اعلام منابع خبری کاروان ماشین‌های عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت عمومی لبنان در حین انفجار ضهر البیدر در حال عبور از همان منطقه بوده‌اند از همین رو این احتمال وجود دارد که هدف از این عملیات انتحاری وی بوده باشد. اکنون تمام جاده‌های منتهی به بیروت تحت تدابیر امنیتی شدید قرار گرفته است و برخی از آنها تا حد بستن کامل رسیده است و از ورود کامیون‌های بزرگ به بیروت جلوگیری می‌کنند.

- نیروهای امنیتی لبنان در بیروت با هجوم به هتل ناپلئون در خیابان حمراء ضمن ایجاد یک دایره امنیتی گسترده در منطقه موفق به دستگیری 12 تن از نیروهای تروریستی شده‌اند که گفته می‌شود وابسته به نیروهای سلفی عبدالله عزام هستند. تعداد دستگیر شدگان تا 22 تن نیز اعلام شده است. خیابان الحمراء اکنون شاهد استقرار نیروهای امنیتی لبنان است و گفته شده این نیروها به دنبال یک ماشین بمب گذاری شده در این منطقه نیز هستند. برخی منابع امنیتی تاکید کرده اند بین انفجار ضهر البیدر و عناصر دستگیر شده در هتل ناپلئون ارتباط بوده است.

- جاده‌های منتهی به منزل نبیه بری رییس پارلمان در عین التینه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت در بئر حسن، فرودگاه بیروت و جاده منتهی به مقر یونسکو در بیروت بسته و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است. برخی دیگر از مراکز نظامی و امنیتی و ساختمان های ادارات مهم لبنان در بیروت نیز با تشدید حفاظت روبرو بوده اند.

- نیروهای امنیتی لبنان با همکاری برخی دیگر از نیروهای امنیتی از جمله فلسطینی‌ها موفق به دستگیری تعدادی از نیروهای سلفی شدند که در تلاش بودند تا در اطراف ورزشگاه مرکزی بیروت در نزدیکی ضاحیه جنوبی و اردوگاه فلسطینی صبرا و شاتیلا دست به اقدامات نظامی بزنند.

- دیوید هیل، سفیر آمریکا در لبنان برنامه کاری خود در وزارت خارجه لبنان را به دلیل شرایط امنیتی بیروت لغو کرد.

- نیروهای امنیتی و ارتش لبنان اقدامات پیشگیرانه‌ای در شهر صیدا در جنوب لبنان اتخاذ کرده‌اند. این عملیات زمانی آغاز شد که از وجود یک ماشین حامل مواد منفجره در جاده ساحلی صیدا خبر داده شد.

- ارتش لبنان به منظور حفظ امنیت مرزها و جلوگیری از ورود تروریست‌ها و ماشین‌های حامل مواد منفجره از سوریه، عملیات گسترده ای در مرزهای شرقی لبنان در منطقه عرسال آغاز کرده‌اند. این عملیات هم زمان با عملیات ارتش سوریه در نقطه مقابل در خاک سوریه بوده است.

انتهای پیام

کد N347893

وبگردی