آفتاب

همه‌پرسی اینترنتی فعالان دموکراسی خواه در هنگ‌کنگ

همه‌پرسی اینترنتی فعالان دموکراسی خواه در هنگ‌کنگ

مقامات یک کمپین مدنی در هنگ‌کنگ به منظور برگزاری یک همه پرسی دموکراسی کامل در این منطقه اعلام کردند که در اولین ساعت برگزاری این همه‌پرسی که به صورت غیررسمی و آنلاین انجام شد،‌ دهها هزار تن از مردم در آن شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که در هنگ‌کنگ که در سال 1997 تحت حاکمیت چین قرارگرفته، تنش‌های اجتماعی به طور دائم رو به افزایش بوده است.

اخیرا فعالان حامی دموکراسی در این منطقه تهدید کردند اگر چین به کاندیداهای مخالف اجازه کاندیداتوری در انتخابات سال 2017 هنگ کنگ را ندهد بخشی از منطقه مالی مرکز این شهر را اشغال خواهند کرد. در حالی که پکن به هنگ‌کنگ اجازه داده تا در سال 2017 برای انتخاب رهبر خود انتخابات برگزار کند اما مقامات بلندپایه چینی اجازه ندادند که کاندیداهای مردمی وارد این انتخابات شوند. به جای آن پکن تاکید کرده که یک کمیته کوچک از وفاداران حامی پکن باید انتخاب کنند که چه کسی کاندیدای این انتخابات شود.

یک وب سایت تحت عنوان وب‌سایت "Pope Vote" طی امروز جمعه یک همه‌پرسی به منظور استقرار دموکراسی کامل به طور اینترنتی برگزار کرده است.

این وب‌سایت چند روز پیش با حمله سایبری روبه‌رو شد اما فعالان حامی دموکراسی در هنگ کنگ اعلام کردند که با گذشت یک ساعت و نیم از آغاز همه‌پرسی 50 هزار رای در آن ثبت شده است. حدود 37 هزار رای دهنده نیز در روزهای قبل از همه پرسی برای شرکت در آن ثبت‌نام کردند.

سخنگوی دولت هنگ‌کنگ اعلام کرد این رای گیری اینترنتی هیچ اساس قانونی نداشته و در قوانین هنگ کنگ بندی برای چنین همه‌پرسی وجود ندارد. همچنین نزدیک به 200 حامی دموکراسی در هنگ کنگ نیز به سوی مقر دولت این شهر راهپیمایی مسالمت‌آمیز انجام داده و از مردم خواستند تا با شرکت در این راهپیمایی خواهان دموکراسی کامل شوند.

یک جنبش تحت عنوان جنبش اشغال منطقه مالی مرکزی اعلام کرده که در صورت عدم شرکت کاندیداهای مخالف در انتخابات سال 2017 منطقه مالی هنگ کنگ را اشغال می‌کند.

منابع خبری وابسته به پلیس و دولت هنگ کنگ هشدار دادند که ممکن است گروه‌های افراط گر به این جنبش بپیوندند. پلیس هنگ کنگ روز جمعه تدابیر امنیتی را در اطراف مقر مجلس قانونگذاری این شهر تقویت کرد. چند روز پیش گروه کوچکی از تظاهرکنندگان به سوی این ساختمان راهپیمایی کردند.

این همه‌پرسی اینترنتی تا 29 ژوئن ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N347822

وبگردی