آفتاب

موفقت مشروط روسیه با صدور قطعنامه کمک‌رسانی به مردم سوریه

موفقت مشروط روسیه با صدور قطعنامه کمک‌رسانی به مردم سوریه

مسکو اعلام کرد که در تصویب قطعنامه پیشنهادی استرالیا، اردن و لوگزامبورک برای کمک‌رسانی به مردم سوریه مشارکت می‌کند اما با هرگونه تلاش برای اقدام نظامی جهت اجرای این عملیات‌ انسانی، مخالف است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه صدای روسیه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری در مسکو گفت: من یادآور می‌شود که اواخر ماه مه استرالیا، اردن و لوگزامبورگ با پشتیبانی اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد تصویب یک قطعنامه دیگر درباره سوریه این بار در خصوص ارسال کمک‌های انسانی را دادند.

وی افزود: ما ابتدا با این طرح مخالفت کردیم و بر این عقیده بودیم که مجموعه قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل برای حل مشکلات انسانی حاد در سوریه کفایت می‌کند.

لوکاشویچ تاکید کرد: با این وجود مسکو برای اینکه نمی‌خواست شاهد شکافی دیگر در داخل شورای امنیت سازمان ملل بر سر پرونده سوریه باشد و همچنین مایل به تسریع روند اعطای کمک‌های انسانی به مردم محتاج سوریه بود، قبول کرد تا در تدوین پیشنویس این قطعنامه مشارکت کند.

وی خاطرنشان کرد: من به طور خاص لزوم مطابقت عملیات‌های فرامرزی آتی درباره سوریه با معیارهای سازمان ملل را مورد تاکید قرار می‌دهم از جمله اینکه در درجه اول باید به حاکمیت و نظر دولت سوریه در اجرای عملیات کمک‌رسانی انسانی احترام گذاشته و آنرا در نظر بگیرند.

لوکاشویچ افزود: مطمئنا نمی‌توان هیچ صحبتی در خصوص اقدامات قهری به هر شکل ممکن از جمله اقدامات نظامی براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل، مطرح کرد.

در ماه مه روسیه، پیش‌نویس قطعنامه خود را در خصوص سوریه ارائه داد اما با واکنش سیاسی اعضای شورای امنیت سازمان ملل روبرو شد.

لوکاشویچ همچنین عنوان کرد که زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه عملا به صفر رسیده است.

وی تاکید کرد: ما ارزیابی مثبتی نسبت به سطح تعامل میان دمشق و هیات مشترک سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل در اجرای قطعنامه‌های مربوطه سازمان درباره سلاح‌های شیمیایی و همچنین قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل در نابودسازی سلاح‌های شیمیایی سوریه داریم که عملا این سلاح‌ها به صفر رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: همه تجهیزات تولید سلاح‌های شیمیایی و ادوات پرتاب آنها در سوریه از بین رفته‌اند و امحای گاز خردل که تنها ماده شیمیایی جنگی آماده استفاده بود، تکمیل شده است.

انتهای پیام

کد N347548

وبگردی