آفتاب

تأثیر فشار خون بالا بر بروز اختلالات شناختی

تأثیر فشار خون بالا بر بروز اختلالات شناختی

بر پایه اطلاعات پژوهشی که به تازگی در نشریه نورولوژی به چاپ رسیده، مشخص شده که پرفشاری خون منجر به مشکلات حافظه در افراد بالای 45 سال می‌شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، این مطالعه معتقد است افراد با فشار خون دیاستولیک بالا، از اختلال شناختی یا مشکلات حافظه‌ای و توانایی‌های فکری بیشتری نسبت به افرادی که فشار دیاستولیک طبیعی دارند، رنج می‌برند.

به ‌ازای هر 10 میلی‌متر جیوه افزایش در این نوع فشار، شانس ابتلا به مشکلات شناختی هفت درصد بیشتر می‌شود.

این نتایج معتبر پس از تعدیل سایر عواملی که می‌توانند بر توانایی‌های شناختی تاثیر بگذارند، مانند سن، سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی، سطح تحصیلات، دیابت یا کلسترول بالا منتشر شده‌اند.

پژوهشگران نشان داده‌اند که بالا بودن فشار خون دیاستولیک به ضعف در عروق کوچک مغز منجر می‌شود، در نتیجه این نواحی کوچک صدمات مغزی را گسترش می‌دهند. در این مطالعه، نزدیک به 20 هزار فرد 45 سال و بیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند که هیچ‌یک نیز سابقه سکته مغزی یا دیگر حوادث عروقی مغز را ذکر نمی‌کردند. 6.7 درصد از این افراد اختلالات شناختی داشتند و 6.49 درصد از کل نیز تحت درمان دارویی پرفشاری خون قرار داشتند.

محققان این مطالعه معتقدند این امکان فراهم است تا با پیشگیری یا درمان پرفشاری خون، بتوان از ایجاد اختلالات شناختی جلوگیری کرد و مانع پیشرفت آن به سوی دمانس شد.

انتهای پیام

کد N347345

وبگردی