آفتاب

هشدار مقام اطلاعاتی سابق لندن:‌ انگلیس بیش از هر کشور اروپایی افراطگر صادر می‌کند

هشدار مقام اطلاعاتی سابق لندن:‌ انگلیس بیش از هر کشور اروپایی افراطگر صادر می‌کند

یک مقام امنیتی و اطلاعاتی سابق انگلیس هشدار داد که در حال حاضر بیش از هر کشور دیگری در اروپا شهروندان انگلیسی برای شرکت در جنگ به عراق و سوریه سفر می‌کنند و آنها پس از پذیرش افراط‌گری علیه غرب و با نیت آسیب‌ رساندن مجددا به انگلیس بازخواهند گشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی میل، بارونس نویل - جونز وزیر سابق امنیت و مبارزه با تروریسم انگلیس و همچنین رئیس سابق کمیته اطلاعاتی مشترک انگلیس اظهار داشت در این کشور بیش از هر کشور دیگری در اروپا جوانان برای شرکت در مبارزات افراط‌گران به خارج سفر می کنند.

بارونس نویل - جونز از اظهارات دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان در منطقه خاورمیانه بزرگترین تهدید علیه انگلیس هستند دفاع کرد.

این در حالی است که لقمان الفیلی، سفیر عراق در آمریکا نیز اخیرا در اظهاراتی هشدار داد که افراط‌گران داعش می‌توانند تبدیل به هزار تروریست جهانی نظیر اسامه بن لادن شوند.

بارونس نویل - جونز در مصاحبه با شبکه رادیویی 4 بی‌بی‌سی انگلیس اظهار داشت:‌ اگر شهروندان انگلیسی برای مبارزه به کشورهای دیگر سفر کنند خطر واقعی به افراط کشیدن شدن آنها وجود دارد.

وی گفت: من فکر می‌کنم که خطر در تمایل آنها برای رفتن از کشور به هر انگیزه‌ای و اتفاقات رخ داده برای آنها در آن کشور خارجی نهفته است. این خطر واقعی به افراط کشیده شدن وجود دارد و آنها در حالی به کشور بازمی‌گردند که در جنگیدن مهارت پیدا کرده و در زندگی هیچ فعالیت و انگیزه دیگری ندارند.

وی هشدار داد:‌ تعداد کافی از این شهروندان می‌توانند با نیت آسیب رساندن به انگلیس بازگردند.

وی افزود: البته همه آنها به انگلیس بازنخواهند گشت و من فکر نمی‌کنم که مقامات فرض می‌کنند که همه آنها بازمی‌گردند.

وی خاطرنشان ساخت: من فکر می‌کنم که تعداد قابل توجهی از آنها به افراط کشیده خواهند شد و در این افراط گری مفهوم تقصیر غرب در ذهن آنها شکل خواهد گرفت و آنها با نیت آسیب رساندن بازخواهند گشت.

این مقام اطلاعاتی سابق انگلیس تاکید کرد: متاسفانه انگلیس به نسبت هر یک از کشورهای دیگر اروپا تعداد بیشتری از جوانان را برای افراط گری صادر می‌کند.

وی افزود: تصویر ایجاد شده به لحاظ اطلاعاتی کاملا واضح است. هیچ تردیدی نیست که تعداد کثیری برای افراط گری در خارج از انگلیس هستند و هنگامی که این جوانان بازگشته و به دردسر جدی دچار می‌شوند خطری واقعی ایجاد می‌شود.

نویل - جونز تاکید کرد: البته قابلیت ما برای ردگیری اتفاقاتی که می‌افتد بسیار بیشتر از قابلیت‌های ما پیش از وقوع حادثه 11 سپتامبر 2001 است و از نظر من این یکی از دلایلی است که ما تاکنون شاهد به صدا درآمدن آژیر خطر ملی نبوده‌ایم.

انتهای پیام

کد N347258

وبگردی