آفتاب

لبنان ورود پناهجویان جدید سوری به این کشور را ممنوع اعلام کرد

لبنان ورود پناهجویان جدید سوری به این کشور را ممنوع اعلام کرد

بیروت – ایرنا – دولت لبنان از روز پنجشنبه (29 خرداد ماه 93) ورود پناهجویان جدید سوری به این کشور را ممنوع اعلام و تاکید کرد ، پناهجویانی که اکنون در لبنان اقامت دارند در صورت ورود به خاک سوریه دیگر پناهجو محسوب نخواهند شد.

به گزارش ایرنا، دولت لبنان این تصمیم جدید خود را به نمایندگی کمیسیاریای عالی امور پناهندگان وابسته به سازمان ملل ابلاغ و خاطرنشان کرد،« لبنان تنها پناهجویانی را می پذیرد که در اثر درگیری ها در مناطق سوری نزدیک مرزهای لبنان وارد خاک این کشور شوند».

براساس این گزارش روز پنجشنبه نشستی متشکل از چند وزیر دولت کنونی لبنان برای بررسی آخرین وضعیت پناهجویان سوری مقیم این کشور به ریاست« تمام سلام» نخست وزیر تشکیل شد.

در این جلسه، « جبران باسیل»،« نهاد المشنوق»، « رشید درباس»وزیران امور خارجه ، کشور و امور اجتماعی و همچنین « آنتونیو گوترس» کمیسر عالی امور پناهندگان در سازمان ملل متحد و « نینت کلی» نماینده این کمیساریا در لبنان شرکت داشتند.

گوترس بعداز این نشست به خبرنگاران گفت: برای قدردانی از دولت و ملت لبنان به دلیل میزبانی بیش از یک میلیون نفر از پناهجویان سوری ، تصمیم گرفتیم مراسم روز جهانی امور پناهندگان در بیروت برگزار شود.

قرار است این مراسم روز جمعه در بیروت برگزار شود و مقامات کمیساریای عالی امور پناهندگان گزارشی از عملکرد خود ارائه کنند.

وی هدف دیگر از برگزاری این مراسم را در لبنان، جلب کردن توجه جامعه جهانی به موضوع پناهجویان سوری و مشکلات دولت وملت لبنان در این زمینه اعلام کرد و گفت که متاسفانه تاکنون کمک های جهانی کافی نبوده است.

کمیسر عالی امور پناهندگان در سازمان ملل متحد، تعهد جامعه جهانی برای ارائه کمک به لبنان ازجمله در زمینه های بهداشتی ، زیرساخت ها ، آموزشی برای میزبانی از پناهجویان سوری را یادآور شد و گفت که ملت لبنان اکنون بشدت از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی تحت فشار قرار دارد و توان تحمل فشار بیشتر را ندارد.

وزیر امور اجتماعی لبنان هم با بیان اینکه یک میلیون و 500 هزار پناهجوی سوری که حدود یک سوم جمعیت لبنان می شود، نگران کننده شده است، گفت که تصمیم جدید دولت لبنان برای ممانعت از ورود پناهجویان سوری به لبنان به کمیساریای عالی امور پناهندگان اعلام شد.

درباس با بیان اینکه تنها 53 درصد کمک های وعده داده شده در سال گذشته و در سال جدید تاکنون 23 درصد به لبنان تحویل شده است، نسبت به حرکت کند دولت هایی که وعده داده اند، ابراز ناخرسندی کرد.

خاورم ** 1324
کد N347131

وبگردی