آفتاب
گزارش تصویری/

بازگشت جنگنده های آمریکا به آسمان عراق/ "توفان صحرا"یی دیگر علیه داعش

بازگشت جنگنده های آمریکا به آسمان عراق/ "توفان صحرا"یی دیگر علیه داعش

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: جنگنده های ارتش آمریکا با گذشت کمتر از سه سال بار دیگر با هدف شناسایی مواضع تروریست های داعش و کمک به ارتش عراق به آسمان این کشور بازگشته اند.

با گسترش درگیری ها در شمال عراق و در پی درخواست رسمی دولت "نوری المالکی" نخست وزیر از آمریکا برای پشتیبانی هوایی در نبرد با تروریست های داعش، "باراک اوباما" دستور اعزام جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ارتش آمریکا را به عراق صادر کرد.

در حالی که برخی مقامات آمریکایی از دشواری حملات هوایی در عراق سخن می گفتند، شبکه فاکس نیوز با انتشار تصاویری از جنگنده F-18 ارتش آمریکا بر فراز آسمان عراق از آغاز عملیات "توفان صحرا"ی دیگری در این کشور و این بار علیه تروریست های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خبر داد.

تصویر بالا مربوط به جنگنده هورنت F-18 نیروی هوایی ارتش آمریکا است که در فوریه 2001 به همراه اسکادران VFA-37 به اجرای منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق برای پشتیبانی از یگان های زمینی ارتش آمریکا در اشغال این کشور کمک کرد.

اکنون این جنگنده بار دیگر از عرشه ناو آمریکایی جورج اچ. دبلیو. بوش که روز یکشنبه به آب های خلیج فارس رسیده به پرواز درآمده است. در این تصویر که روز هفدهم ژوئن از سوی نیروی دریایی ارتش آمریکا و توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شده یک جنگنده هورنت F-18 بر عرشه ناو آمریکایی مذکور دیده می شود.

با وجود آغاز عملیات شناسایی جنگنده های آمریکایی در مناطق تحت اشغال داعش هنوز مقامات این کشور در مورد امکان مداخله نظامی در عراق اظهار نظر رسمی نکرده اند. آخرین عملیات هوایی آمریکا در آسمان عراق به سال 2011 بازمی گردد که با خروج 143 هزار نظامی آمریکایی از این کشور پایان یافت.

این در حالی است که دولت آمریکا برای تصمیم گیری در این مورد سرگرم رایزنی با نمایندگان دمکرات و جمهوریخواه کنگره است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد "باراک اوباما" بر این باور است که برای مداخله نظامی در عراق نیازی به مجوز سران کنگره ندارد، وی با این حال شب گذشته با مقامات کنگره در کاخ سفید دیدار و در این راستا گفتگو کرده است.

تصویر بالا مربوط به دیدار مذکور است که در آن اوباما در اتاق بیضی شکل کاخ سفید میزبان "هری رید" رهبر اکثریت سنا، "میچ مک کانل" رهبر اقلیت سنا، "جان بوهنر" رهبر اکثریت و رئیس مجلس نمایندگان و "نانسی پلوسی" رهبر اقلیت این مجلس بود. مک کانل پس از این دیدار به خبرنگاران گفت اوباما در این دیدار تاکید کرده است برای هر گونه اقدامی در عراق نیازی به کسب تکلیف از کنگره نمی بیند.

نورمن شوارتزکوف که یک افسر شناخته شده ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بود فرماندهی 540 هزار نیروی نظامی آمریکایی و همچنین دویست هزار نیروی ائتلاف را در جنگ آمریکا علیه "صدام حسین" در سال 1991 بر عهده داشت. وی موفق شد طی یک عملیات پیچیده 100 ساعته تحت عنوان "توفان صحرا" ارتش عراق را از خاک کویت بیرون براند، البته نباید نقش مهم جنگنده های F-18 در این عملیات را نادید گرفت.

گفتنی است این جنگنده در مدلهای A، B، C و D سالها برای نیروی دریایی ایالات متحده و هشت کشور دیگر از جمله استرالیا، کانادا، فنلاند، کویت، مالزی، اسپانیا، سوئیس و تایلند خدمت کرده است. در تمام طول مدت خدمت این جنگنده‌ها، هرساله سیستم‌های تسلیحاتی، سنسورهای مربوطه و بخش های دیگر آنها ارتقا می‌یابند. آخرین سری از جنگنده‌های هورنت F-18 که ارتقا یافتند به سیستم‌هایی چون عملیات در شب، سیستم افزایش دقت در هدف‌گیری و تکنولوژی مخفی ماندن از دید رادار دشمن مجهز شدند.

کد N346885

وبگردی