آفتاب
از سوی وززارت اطلاعات

کتاب «آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک» تدوین شد

کتاب «آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک» تدوین شد

وزیر اطلاعات گفت: آیت‌الله فاضل لنکرانی با مبارزات و مجاهدت‌های دینی خود برگ زرینی بر تاریخ روحانیت افزودند.

وزیر اطلاعات گفت: آیت‌الله فاضل لنکرانی با مبارزات و مجاهدت‌های دینی خود برگ زرینی بر تاریخ روحانیت افزودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی در ‏مراسم رونمایی از کتاب «آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک»، با اشاره به گردآوری اسناد پیرامون ایشان از طریق اسناد جا مانده از ساواک گفت: وزارت اطلاعات با استفاده از مطالب پراکنده در لابلای اسناد بازمانده از ساواک و استخراج آن، کتاب «آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک» را تدوین کرد.

وی افزود: این کتاب، یک اثر به کتاب‌های یاران امام راحل به روایت اسناد ساواک اضافه کرد؛ کتابی که تنها گوشه ای از شخصیت مبارز ایشان را ترسیم می‌کند که نمادی از احساس مسئولیت بود و در کنار فعالیت‌های علمی و خدمت به مکتب شیعه مبارزات خود را در کنار امام خمینی(ره) آغاز کرد.

وی با بیان روایاتی در مورد جایگاه علمای دین در نشر مکتب تشیع و فرهنگ معارف اسلامی اظهار کرد: عالمان دین، دیده‌بان و مرزبانانی هستند که از مکتب تشیع مراقبت می‌کنند و آیت الله فاضل لنکرانی مصداق عالمی بود که از یک سو اندیشه‌های صحیح را ارائه می‌کرد و طرف دیگر نیز در برابر خرافات نه به صورت شعاری بلکه به صورت فقهی، استدلالی و تعقلی مبارزه می‌کرد.

علوی افزود: بیان آیت‌الله فاضل لنکرانی به گونه‌ای بود که معارف اهل بیت(ع) را زیبا مطرح و بازگو می‌کردند به گونه‌ای که با مبارزات و مجاهدت‌های دینی خود برگ زرینی بر تاریخ روحانیت افزودند.

وی به نقش مهم روحانیت در مبارزات سیاسی در طول تاریخ علیه مستکبران اشاره و تصریح کرد: هر کجا ملت ایران علیه استبداد به پا خواستند می‌بینیم در شرایطی بوده که مردم زیر پرچم روحانیت قرار می‌گرفتند، علمایی که خطر را به جان می‌خریدند اما از دین کوتاه نمی‌آمدند.

وی خلطرنشان کرد: در نهضت مشروطه آیت‌الله فضل الله نوری برای مشروعیت ایستادگی کرد و با پافشاری ایشان اصلاحیه‌ای با حضور 5 تن از علما برای مطابقت مشروطه با احکام شرعی به تصویب رسید که اگرچه عملی نشد اما فضل الله نوری ثابت کرد که تن به دار می‌سپارد اما تن به ذلت نخواهد داد و از مشروعیت کوتاه نخواهد آمد.

وزیر اطلاعات در ادامه پیرامون تلاش‌های علمی و سیاسی آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: ایشان مبارزات سیاسی و انقلابی را در کنار مجاهدت های علمی ادامه می‌داد و سفارش می‌کرد که طلاب طبق زمان حرکت کنند و در زمان نیاز به علم، دانش فرابگیرند و در هنگام نیاز به مبارزه وارد میدان شوند.

وی افزود: آیت الله فاضل لنکرانی جز ممتازترین و کم‌نظیرترین عالمان بود که میراث مکتوب ارزشمندی از خود بر جای گذاشت و در تربیت شاگردان زبده تلاش‌های فراوانی کرد و در عرصه مبارزه نیز گام برمی‌داشت و الگوئی علمی و مبارزاتی به شمار می‌رفت.

انتهای پیام

کد N346811

وبگردی