آفتاب
روحانی در جمع مدیران لرستان؛

بسیاری از کارهای گذشته "باخت باخت" بوده است/کسی نمی خواهد کرامت و عزت ملت را بفروشد

بسیاری از کارهای گذشته "باخت باخت" بوده است/کسی نمی خواهد کرامت و عزت ملت را بفروشد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس جمهور یازدهم با تاکید بر اینکه قدم دوم توسعه این است که نیاز به تعامل سازنده با دنیا داریم، جنگ و دعوا نه ما را و نه آنها را به توسعه نمی رساند، گفت: بسیاری از کارهای گذشته باخت باخت بوده است و باید با دنیا به سمت حرکت برد برد برویم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن روحانی پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان لرستان با اشاره به اینکه تشکر می کنم از مردم لرستان، استانی که در دوران دفاع مقدس تلاش و فداکاری چشمگیری داشت و تقریبا این استان جزء استان هایی بود که در تیر رس دشمن بود، اظهار داشت: مردم تحمل کردند آن روزهای سخت را و انشاء الله برای اشتغال فرزندانشان و توسعه کشور همان تلاش و تحمل را می کنند.
[div id='mainPlace_WI_31_lblBody']

وی با بیان اینکه در این سفر موفق نشدم تمام شهرستان های لرستان بازدید کنم، تصریح کرد: گرچه معاونین و وزار رفتند و مسائل مردم را دیدند و نکات مورد نظر را برای مردم توضیح دادند.

79 طرح در سال 93 و94 در لرستان اجرایی می شود

رئیس جمهور یازدهم با اشاره به اینکه اساس هدف برای این سفر این بود که با مسائل استان بیشتر آشنا شویم و در حد توان بتوانیم برای حل مشکل بیکاری قدم هایی را برداریم، افزود: 79 طرح در سال 93 و94 در لرستان اجرایی می شود و طرح های مهم دیگر و سدهایی که تا دوسال آینده به بهره برداری می رسد.

دکتر روحانی با بیان اینکه یک طرح برق آبی در لرستان که تا سال آینده به نتیجه می رسد نیز تصویب شده است، تصریح کرد: طرح های ریل و جاده نیز دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مهمی که برای اشتغال استان وجود دارد یکی طرح های بخش کشاورزی و پمپاژ برای اراضی شیب دار است که در تهران بحث کردیم و چهارچوب هایی را مشخص کرده ایم، گفت: در بخش دامپروری هم بنیاد مستضعفان و هم وزارت کار طرحی دارند که با مدرن کردن دامپروری هم بتوانیم استفاده کنیم از امکانات و طبیعت استان و هم استان خودکفا شود و هم صادر کند.

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه برای اینکه به اشتغال صحیح برسیم باید طرح های صنعتی که به طور100درصد فعال نیست را دوباره فعال کنیم، افزود: تصمیم گیری خوبی اتخاذ شده و برای فعال کردن آنها از صندوق استفاده می کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: اشتغال با ایجاد شهرک ها که دولت زیربنای شهرک ها را مهیا می کند و سرمایه گذاری آنها با کارآفرینان است یکی دیگر از برنامه های دولت در لرستان است.

توسعه بدون سرمایه گذار بخش خصوصی امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه توسعه کشور از یک قانون و چارچوب پیروری می کند که این مقررات و چهارچوب در دنیا یکسان است و همه باید این چهارچوب ها را پیروی کنند وگرنه به توسعه نمی رسیم، ادامه داد: توسعه بدون سرمایه گذار بخش خصوصی امکان پذیر نیست و این امکان پذیر نیست که یک دولت بخواهد کارفرما باشد و اقتصاد را به درستی هدایت کند.

رئیس جمهور یازدهم با اشاره به اینکه مزیت های نسبی را باید استفاده کنیم و شرایطمان با دنیا متعادل باشد، سنت خدا برای همه یکسان است و هرکه کار و کوشش کند به نتیجه می رسد، گفت: هر کجا تعهد و اخلاق و وحدت باشد ملت پیشرفت می کند.

دکتر روحانی افزود: اختلاف و تفرقه و رو در روی هم ایستادن درست نیست و البته رقابت خوب است اما شایعه خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته سیاست ها را درست اجرا نکردیم و سیاست های رهبر فرزانه انقلاب را باید اجرا و عملیاتی کنیم، اظهار داشت: برای توسعه باید سرمایه گذار را جذب کنیم و زمینه را آماده کنیم تا کارآفرینان را جذب کنیم.

کشور ایران برای توسعه نزدیک به 300 میلیارد دلار نیاز دارد

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه کشور ایران برای توسعه نزدیک به 300 میلیارد دلار نیاز دارد، افزود: این پول باید جذب شود و انقدر داوطلب برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد که شما باور نمی کنید.

دکتر روحانی ادامه داد: این کشور زمینه های زیادی برای توسعه دارد اما اگر کارها را به دوش خود بگذاریم و بگوییم ارتباط با دنیا نمی خواهیم و دعوا می خواهیم نمی توانیم به توسعه برسیم.

وی افزود: ما باید به سنت های الهی و قوانین الهی تکیه کنیم، این دولت اولین اصل ضروری برای توسعه را آرامش و ثبات اقتصادی می دانست و به همین دلیل هم تلاش کردیم آرامش را ایجاد کنیم.

رئیس جمهور یازدهم با اشاره به اینکه اگر ثبات نداشته باشیم در اقتصاد مشخص نیست فردا چه می شود، گفت: سالهای قبل نرخ ها در بازارهای مختلف ساعتی بالا و پایین می شد و قیمت جنس ها ساعتی تغییر می کرد، در کشور اینگونه ای پیشرفت و توسعه امکان پذیر نبود.

دکتر روحانی با بیان اینکه اولین قدم این بود که مردم احساس ثبات و آرامش بکنند و دولت مبنایش همین بود و امروز بعد از 10 ماه استبناط من این است که مردم احساس آرامش و ثبات در بازار می کنند، تصریح کرد: جنس امروز با یک ماه دیگر تفاوت آنچنانی ندارد که شما را وادار کند جنس را انبار کنید.

روز اول که آمدیم در صحنه می دانسیتم چه بار سختی را به دوش گرفته ایم

وی افزود: در گذشته وضع به گونه ای بود پولی که در جامعه بود سیل آور هر ساعت به یک سمت حرکت می کرد و تخریب می کرد و حرکت می کرد به سمت دیگر و تلاش ما این بود که تورم افسار گسیخته همراه با رکود را کنترل کنیم.

رئیس جمهور یازدهم با تاکید بر اینکه این تورم در طول تاریخ ایران بی سابقه بود و محاسبات بانک مرکزی رشد را منفی 6.8 اعلام کرد، یادآورشد: چنین رکودی در تاریخ کشور ما که رشد اقتصادی ما حدود منفی 7 باشد و تورم 43 درصد باشد را نداشته ایم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از روز اول که آمدیم در صحنه می دانسیتم که چه بار سختی را به دوش گرفته ایم و خیلی از وزرا با اصرار من آمدند و حاضر نمی شدند بیایند، اظهار داشت:  در روزهای اولیه که محاسبات مواد غذایی و وضع پایان سال را یک وضع بسیار سیاه  پیش بینی می کردند که با نرخ ارزی که دوبرابر شده بود و دولت قبلی هم اجرا نکرده بود و ما باید اجرا می کردیم شرایط سختی بود.

وی ادامه داد: وقتی گفتیم تورم تا پایان سال 35 درصد می شود کسی باور نمی کرد و گفتیم سال آینده به 25 درصد می رسانیم گفتند با اجرای یارانه ها امکان پذیر نیست اما انشاء الله می رسانیم به 25 درصد و شاید هم کمتر.

باید با دنیا به سمت حرکت برد برد برویم

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه در زمینه رکود هم قدم اول برداشته شده و رشد اقتصادی ما که در سال گذشته منفی بود انشاء الله در سال 93 مثبت می شود، افزود: کارهای زیادی داریم که به سمت رونق برویم، انشاء الله ماه به ماه این حرکت را به جلو می گذاریم و حرکت شتابان تر می شود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه قدم دوم توسعه این است که نیاز به تعامل سازنده با دنیا داریم، جنگ و دعوا نه ما را و نه آنها را به توسعه نمی رساند، گفت: بسیاری از کارهای گذشته باخت باخت بوده است و باید با دنیا به سمت حرکت برد برد برویم که منفعت آن هم برای ایران و همه منطقه و هم جهان باشد که در این حرکت به اندازه 10 ماه موفق بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در پتروشیمی، فلزات گران بها وخودرو سازی تحریم ها برداشته شده و امروز مسائل بانک و نفت تحریم نیست، ادامه داد: شرایط تحریم نفت فزاینده بود که ما این را مهار کردیم و حرکت به سمت یک تعامل سازنده با دنیا بوده است و چهره امروز ایران در دنیا کاملا با گذشته متفاوت است.

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه افکار عمومی جهان نگاه دیگری به ایران دارد امروز و این همه کارآفرین که دسته به دسته به ایران می آیند و قرارداد می بندند نشان دهنده این موضوع است، افزود: بعضی ها می گویند چه مقدار عملیاتی و قرار دادهایی منعقد شده است که باید در جواب آنها گفت قبلا از اسم ایران فرار می کردند و امروز با اشتیاق دارند می آیند و در بعضی زمینه ها قرار داد می بندد اما قرارداد بلند مدت نیاز به شرایط بهتری دارد.

امروز روابط ما با همه همسایگان نسبت به دو سال پیش بهتر است

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ما بنا بر شرایط موجود است، افزود: با توجه به شرایط ما منتظر هیچ قرارداد خارجی برای توسعه کشور نیستیم ولی از روز اول گفته ایم تعامل سازنده با جهان باید داشته باشیم و سند چشم انداز هم گفته تعامل سازنده با جهان و البته این امر را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: امروز روابط ما با همه همسایگان نسبت به دو سال پیش بهتر است، چه همسایگانی که مسئولانشان به ایران آمده اند و چه کشور هایی که ما رفته ایم روابط خوبی با هم داریم و دلمان می خواهد که با همه همسایگان هم رابطه خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور یازدهم تصریح کرد: آمادگی داریم با 15 همسایه خود رابطه خوب داشته باشیم و امروز روابط بهتر از گذشته است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اگر کشوری می خواهد پیشرفت کند باید بازار هدف داشته باشد، صادرات داشته باشد و با صنعت منطقه رقابت کند، اظهار داشت: در شرایط فعلی بسیاری از کشتی ها بعد از توافقق ژنو در بنادر ما پهلو می گیرند و بار خالی می کنند.

کسی نمی خواهد کرامت و عزت را بفروشد

وی ادامه داد: حاشیه ندهید، ما عزت می خواهیم، کسی نمی خواهد کرامت و عزت را بفروشد و بحث سر تدبیر و عقل است که چگونه با دنیا حرف بزنیم و مسائل را حل کنیم.

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه البته در دنیا کشورهایی داریم بسیار ستمگر که دلشان می خواهد به همه ستم کنند و عزت ایران را نمی خواهند اما در همین واقعیت موجود باید راه را پیدا کنیم، ادامه داد: نکته سوم آرامش اجتماعی است، اگر درکشور ما همه دارای یک آرامش اجتماعی نباشیم اخلاق در جامعه حاکم نباشد و صمیمیت در جامعه نباشد و بخواهیم رودرروی هم بایستیم و مشکلات ایجاد کنیم نمی توانیم پیشرفت کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه یک جامعه آرام و مطمئن می خواهیم، افزود: اشکال ندارد نقد کنیم و نکات را بگوییم و خطاها را تذکر بدهیم اما درعین حال نگذاریم که هوا بر ما غالب شود و نیروهایمان هدر برود و آنجا که باید نیرو را مصرف کنیم مصرف کنیم.

وی یادآور شد: این دولت دولت باحوصله ای است و خیلی چیزها را تحمل می کند و اگر جواب خیلی حرف ها را نمی دهیم دلیل بر این نیست که نمی توانیم و البته در بسیاری از مواقع هم باید جواب داده شود.

بین دولت ومجلس و قوه قضاییه یک هماهنگی خوبی وجود دارد

رئیس جمهور یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این امر که در لرستان تعداد بیکار بالا است بار مسئولیت سنگین روی دوش ماست همه این بار سنگین را بر دوش خود احساس می کنیم  بیایم اولویت ها را مدنظر قرار دهیم، گفت: امروز بین دولت ومجلس و قوه قضاییه یک هماهنگی خوبی وجود دارد و در کنار هم هستیم و لوایح و بودجه ای که به مجلس رفته در سال آینده نیاز به همکاری و تعاون یکدیگر داریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه همه قبول داریم که پرچمدار کشور یک نفر است و آن رهبر معظم انقلاب است و دولت خود را نسبت به اجرای سایت های کلی که رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ کردند متعهد می داند و اگر اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده دولت خود را موظف می داند، یادآور شد: دولت خود را نسبت به تحقق شعار سال متعهد می داند و همه استانداران و فرماندارن خود را متعهد می دانند به اجرای این سیاست های کلی.

وی با تاکید بر اینکه من خود هیچ تردیدی ندارم که مشکلات را پشت سر می گذاریم و عبور می کنیم افزود: در مورد لرستان هم تصمیم های خوبی گرفته شده از جمله اینکه وزارت کار مهارت ها  را افزایش دهد در لرستان مخصوصا نسبت به کسانیکه دانشگاه را طی کرده اند و نیاز به یک مهارت جدید دارند.

دکتر روحانی افزود: سرمایه گذاری ها انجام می شود، دیروز جلسه با کارآفرینان بسیار خوب بود، همه لرستانهایی که از استان خارج شده اند دعوت کنید و جذب کنید، کارآفرینانی که غیر ایرانی هستند را دعوت کنید و به هرحال باید بخش خصوصی در کشور ما فعال شود ودولت هم باید کمک کند و راه را برای توسعه کشور و لرستان ادامه می دهیم.

 

کد N346785

وبگردی