آفتاب
استاندار اردبیل:

یافتن منابع کسب درآمد برای شهرداری‌ها هنر شهرداران است

یافتن منابع کسب درآمد برای شهرداری‌ها هنر شهرداران است

استاندار اردبیل گفت: در سال‌های گذشته به موضوع توسعه و گسترش شهرها از لحاظ جمعیت و وسعت توجه جدی نشده و برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، مجید خدابخش ‌ شامگاه در نشست شهرداران استان اردبیل با اشاره به این که گسترش شهرها در گذر زمان اجتناب‌ناپذیر است‌، آینده نگری و برنامه ریزی را تنها راه جوابگویی به نیازهای شهری در آینده است، افزود: سیاری از معضل و مشکلات شهری مانند ترافیک‌، حمل و نقل‌، جمع آوری زباله‌، ساخت وسازهای بی‌رویه در خارج از محدوده‌های شهری و نظایر اینها ناشی از بی‌توجهی به موضوع آینده نگری در برنامه ریزی شهری هستند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته به موضوع توسعه و گسترش شهرها از لحاظ جمعیت و وسعت توجه جدی نشده و برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام نگرفته وهم اکنون از این جهت با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

وی اظهارکرد: جمعیت شهری مانند پارس آباد اکنون در مقایسه با سال‌های آغازین انقلاب به د‌ه‌ها برابر افزایش یافته و شهر اردبیل نیز به عنوان مرکز این استان از لحاظ جمعیت و وسعت به هیچ وجه قابل قیاس با سه دهه گذشته نیست.

وی با بیان اینکه که شهر اردبیل در دو سه دهه اخیر به اندازه‌ای گسترش افقی یافته که چند روستا که در آن زمان جاده‌های 10 تا 15 کیلومتری آنها را به مرکز این شهر متصل می‌کرد، اکنون در درون محدوده شهری اردبیل قرار گرفته‌اند.

خدابخش روند مهاجرت روستاییان به شهرها را نیز در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب تصور بر این شد که مشکل روستاییان فقط نداشتن آب لوله کشی شده‌، برق‌، گاز‌، تلفن و مانند اینهاست و این که اشتغال و ارزش افزوده در بخش کشاورزی برای ماندگاری روستاییان در زادگاه‌شان از همه مهم تر است، مورد غفلت قرار گرفت.

وی افزود: شهرداری‌های شهرهایی مانند اردبیل که از داشتن واحدهای تولید و کارخانه‌های عظیم با ارقام تولید و فروش هنگفت محروم هستند، همواره با مشکل کمبود اعتبار و درآمد مواجه بوده و در صورت ادامه این وضعیت همچنان با انواع مشکلات مواجه خواهند بود.

وی گفت: استانداری اردبیل تلاش دوچندانی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عظیم تولیدی و صنعتی شروع کرده و به طور قطع برکات ناشی از موفقیت در این ارتباط در آینده نصیب شهرداری‌های این استان نیز خواهد شد.

وی از آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید فولاد در مشگین شهر با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار تن در روزهای اخیر به عنوان نمونه‌ای یاد کرد که به طور حتم چهره این شهر را در آینده دگرگون خواهد کرد.

خدابخش افزود: شهرداران باید با توجه به این ویژگی به رشته‌های مانند حقوق‌، مالی و قوانین شهرداری‌ها مسلط باشند، در غیر این صورت در اداره امور شهرها دچار مشکل خواهند شد.

وی با اشاره به این که شهرداری‌ها از جمله نهادهایی هستند که هزینه‌شان از درآمدشان تامین می‌شود، گفت: یافتن منابع کسب درآمد برای شهرداری‌ها هنر شهرداران است.

انتهای پیام

کد N346727

وبگردی