آفتاب
وال استریت ژورنال:

دولت آمریکا خواستار کنار رفتن نوری المالکی است

دولت آمریکا خواستار کنار رفتن نوری المالکی است

یک روزنامه آمریکایی نوشت کاخ سفید در پی تحولات اخیر عراق به این نتیجه رسیده است که نخست وزیر این کشور به دلیل ناتوانی در ایجاد یکپارچگی بین طوایف عراقی باید کناره گیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دولت آمریکا در حال ارسال پیام هایی در این راستا است که عراق نیازمند دولتی جدید بدون حضور "نوری المالکی" است. روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی که به تازگی منتشر کرده با اشاره به این موضوع آورده است: کاخ سفید متقاعد شده است که حضور المالکی به عنوان رهبری شیعه نمی تواند به ایجاد آشتی بین اقوام اکثریت با اقلیت سنی و ایجاد ثبات در عراق کمکی کند.  

بر این اساس خواست مقامات آمریکایی از احزاب و گروه های سیاسی عراق تشکیل دولتی بدون المالکی است. یک مقام آمریکایی با بیان این مطلب گفت این خواسته به ویژه پس از تلاش ائتلاف دولت قانون برای به دست آوردن اکثریت پارلمان در انتخابات ماه آوریل انجام می گیرد.

به گفته این مقام آمریکایی دولت جدید عراق باید شامل گروه های سنی و کرد باشد تا بتواند مانع حمایت طوایف سنی از تروریست های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) شود. مقامات واشنگتن مدعی اند تنها با این اقدام می توان از تجزیه کشور توسط طوایف گوناگون جلوگیری کرده و یکپارچگی آن را حفظ کرد.

این در حالی است که ارتش عراق با انجام عملیات گسترده زمینی و هوایی در حال مقابله با حملات داعش در مناطق مختلف از جمله شهر بیجی است. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال در چنین شرایطی شماری از قانونگذاران آمریکایی و همپیمانان عرب این کشور از جمله عربستان و امارات متحده به کاخ سفید فشار می آورند تا حمایت خود را از دولت نوری المالکی بردارد و در ازای چنین اقدامی وعده استفاده از نفوذ خود برای بازگرداندن ثبات به عراق را داده اند.

در همین رابطه سناتور "دیان فاینستاین" رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا در جلسه استماع شب گذشته کنگره گفت: به صراحت بگویم، اگر خواهان هر گونه آشتی در عراق هستیم دولت نوری المالکی باید برود. همچنین "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید شب گذشته گفت: تردیدی نیست که دولت عراق از جمله نخست وزیر تلاش جامعی برای جلوگیری از گسترش بحران در کشور انجام نداده است.

آمریکا پیشتر نیز نگرانی خود را از قدرت گیری شیعیان در عراق به نمایش گذاشته و خواهان سهم گیری بیشتر سنی ها در قدرت این کشور بوده است و در این راستا دولت "باراک اوباما" توصیه هایی نیز به المالکی کرده که گویا با مخالفت مواجه شده است. گفتنی است معاون اول رئیس جمهوری آمریکا امروز طی تماسی تلفنی با نخست وزیر عراق تلاش وی برای حفظ یکپارچگی این کشور را شرط کمک های بیشتر واشنگتن در مقابله با تروریست های داعش دانسته است.

در کنار این مسئله، اظهارات شب گذشته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر پیچیده بودن انجام عملیات هوایی علیه داعش در شرایط کنونی عراق جالب توجه است. ژنرال مارتین دمپسی این سخنان را در پاسخ به درخواست رسمی بغداد برای پشتیبانی هوایی از ارتش عراق در نبرد با داعش بیان کرد.

کد N346506

وبگردی