آفتاب

دادگاه استرالیایی: انتقال مهاجران به پاپوا گینه نو قانونی است

دادگاه استرالیایی: انتقال مهاجران به پاپوا گینه نو قانونی است

کوالالامپور – ایرنا – دادگاهی در استرالیا اعلام کرد که این کشور براساس قانون اختیار دارد مهاجران غیرقانونی را به اردوگاه های پاپوا گینه نو که با انتقاد بین المللی مواجه است منتقل کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روز پنجشنبه خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، این دادگاه پس از شکایت وکیل مدافع یک ایرانی که سال گذشته خود را به جزیره کریسمس رسانده بود و سپس توسط استرالیا به جزیره مانوس در پاپوا گینه نو بازگشت داده شد، برگزار شد.

این وکیل از مقامات دولت استرالیا سئوال کرده بود که براساس چه قانونی استرالیا می تواند یک کشور دیگر را برای انجام فراینده های مربوط به امور مهاجران انتخاب کند.

از دادگاه عالی این کشور خواسته شده بود این اقدام دولت استرالیا را غیرقانونی بخواند، اما حکم دادگاه این اقدام دولت این کشور را در چارچوب قانون اساسی استرالیا اعلام کرد.

این حکم قرار است در دادگاه استیناف فدرال استرالیا نیز در هفته های آینده مورد بررسی قرار گیرد.

یک مهاجر ایرانی نیز بهمن ماه سال گذشته در پی دو روز ناآرامی در بازداشتگاه پناهجویان استرالیا در جزیره ˈمانوسˈ پاپوآ گینه نو کشته و 77 نفر دیگر مجروح شدند.

مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه در آن زمان در دیدار با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل این ایرانی اعلام کرد.

کانبرا اردوگاه هایی در جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو برای انتقال مهاجران به استرالیا در نظر گرفته است تا مانع ورود این افراد به خاک استرالیا شود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل تاکید دارد اردوگاه های استرالیا در مانوس و نائورو نامناسب است و تاثیر بسیار عمیقی بر مردان، زنان و کودکانی دارد که در این اردگاه ها بسر می برند.

شرایط در برخی از این بازداشتگاه ها به گونه ای است که روزانه برخی از مهاجران اقدام به خودزنی کرده و برای خودکشی تلاش می کنند .

آساق**د.م**1611
کد N346408

وبگردی