آفتاب
اتفاقات هفت روز هفته؛

فوتبال خبرساز شد، والیبال سوال برانگیز/ چرا بانوان به برزیل نرسیدند؟

فوتبال خبرساز شد، والیبال سوال برانگیز/ چرا بانوان به برزیل نرسیدند؟

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: فوتبال در عادی‌ترین شرایط می‌تواند مهمترین اتفاقات و رویدادهای هفته را معطوف به خود کند چه برسد به اینکه در این هفت روز ورزش دیدارهای تیم ملی در جام جهانی را هم آغاز شد. جامی که مهمترین رویداد این روزهای ورزش جهان است و به طبع عملکرد هر تیمی در آن مهمترین مسئله ورزش کشور مربوط به آن تیم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید اگر تنیس بازان در روزی غیر از این هفت روز رو به پایان به دسته دوم آسیا  و اقیانوسیه صعود می‌کردند و اسکواش بازان هم به تعهدی که برای آسیایی شدن داده بودند، عمل می‌کردند، عملکردشان بازتاب خیلی زیادی داشت اما جام جهانی فوتبال و آغاز دیدارهای تیم ملی ایران در این جام باعث شد تا بازتاب کار بزرگ تنیس‌بازان و اسکواش‌بازان تنها برای چند ساعت باشد.

تیم ملی ایران چهارمین حضور خود در مسابقات جام جهانی را دوشنبه شب با دیدار برابر نیجریه در برزیل آغاز کرد و طبیعی است که خیلی از رویدادهای قبل و بعد از این آغاز را تحت الشعاع خود قرار داد. به هر حال این دیدار به قدری مهم و پربیننده بود که حتی رئیس جمهوری را هم تا پاسی از شب پای تلویزیون نشاند.

البته تیم ملی والیبال و عملکردی که در لیگ جهانی مقابل برزیل داشت نیز در این هفته رو به پایان خیلی از نگاه ها و قلم‌های ورزشی را معطوف به خود کرد اما نه به اندازه تیم ملی فوتبال.

شاید بتوان تنها اتفاق تلخ این هفته را هم مرگ همسر مرحوم جهان پهلوان تختی عنوان کرد. بانویی که قطعا بهتر از کسی از علت فوت همسرش که همچنان دلایل زیادی برای آن عنوان می‌شود، باخبر بوده اما با مرگ خود تمام این اطلاعات و رازها را برای همیشه پنهان کرد.

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به این شرح است:

وفای به عهده اسکواش‌بازان
تیم ملی اسکواش که برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا به هنگ‌کنگ سفر کرده بود جمعه گذشته موفق شد با غلبه بر قطر و فیلیپین از گروه خود صعود کرده و برای نخستین‌بار در تاریخ به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یابد. این صعود در حالی رقم خورد که پیش از این مسئولان وزارت ورزش جوانان و كميته ملی المپيک شرط حضور ايران در باز‌ی‌های آسيايی را حضور در جمع هشت تيم برتر آسيا عنوان کرده بودند.

حفاری قهرمان لیگ برتر فوتسال بانوان شد
هفته پایانی مسابقات فوتسال لیگ برتر بانوان جمعه گذشته برگزار شد که طی آن تیم شرکت ملی حفاری با 58 امتیاز موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. تیم‌های پخش و پالایش آبادان و پرسپولیس هم به ترتیب با 56 و 54 امتیاز دوم و سوم شدند. سهیلا ملمولی هم با 45 گل زده از تیم پخش و پالایش آبادان عنوان خانم گلی را به خود اختصاص داد. همچنین در پایان مسابقات فوتسال لیگ برتر بانوان تیم دانیال ایذه به لیگ دسته اول سقوط کرد. پیش از این هم پرسپولیس مشهد به دلیل انصراف از لیگ سقوطش قطعی شده بود.

عنوان سومی حدادی در لیگ الماس
در چارچوب رقابت‌های لیگ الماس که شنبه گذشته با حضور 10 پرتابگر برتر دیسک دنیا در نیویورک برگزار شد، احسان حدادی، نایب قهرمان المپیک لندن به عنوان سوم دست یافت. حدادی از 6 پرتاب خود، 3 خطا داشت ضمن اینکه با پرتاب 65 متر و 23 سانتی متری بهترین رکورد این فصل خود را ثبت کرد. حدادی در مرحله قبلی این رقابت‌ها با پرتاب 61 متر و 86 سانتی متری خود هفتم شده بود.

صعود تنیس ایران به گروه دوم آسیا و اقیانوسیه
تنیس ایران که چند سالی در گروه سوم مسابقات دیویس کاپ آسیا و اقیانوسیه حضور داشت، شنبه گذشته موفق به صعود از این گروه شد. این صعود به واسطه پیروزی برابر سوریه در مرحله دوم مسابقات گروه سوم دیویس کاپ آسیا اقیانوسیه که در تهران جریان داشت، به دست آمد. ایران در حالی موفق به این صعود شد که در مرحله مقدماتی همین مسابقات مقابل لبنان، امارات و سنگاپور هم پیروز شده بود.

معرفی کامل کادر فنی استقلال
باشگاه استقلال شنبه گذشته اسامی کادر فنی جدید تیم فوتبال این باشگاه برای حضور در فصل جدید مسابقات را اعلام کرد. بر این اساس در این فصل از مسابقات علی لطیفی، جواد زرینچه و مهدی پاشازاده به عنوان دستیاران جدید امیر قلعه نویی در کنار وی خواهند بود. در فهرست اعلام شده از سوی باشگاه استقلال از ستار همدانی، کریم بوستانی، امیر حاج قاسم، ایمان عالمی و  نیما رسولی به عنوان دیگر اعضای کادر فنی نام برده شده است. ضمن اینکه شاهرخ بیانی، سیروس دین محمدی، مهدی فنونی‌زاده، رضا رجبی و رضا نعلچه‌گر به عنوان مشاوران باشگاه معرفی شده‌اند.

پیشنهاد یک تیم خارجی به علی کریمی
علی کریمی که سال گذشته در تیم تراکتور سازی حضور داشت، از یک تیم خارجی پیشنهاد دارد و همین مسئله باعث تعلل وی برای تمدید قراردادش با تراکتورسازی شده است. بر اساس خبری که شنبه گذشته در این زمینه اعلام شد، کریمی در مورد تمدید قراردادش با رسول خطیبی، سرمربی تراکتورسازی صحبت کرده و از وی تا اول تیرماه مهلت خواسته است.

قهرمانی شمشیربازان اسلحه فلوره در قزاقستان
تیم شمشیربازی اسلحه فلوره که به منظور برپایی اردوی آماده‌سازی و شرکت در مسابقات اوپن قزاقستان به این کشور سفر کرده بود شنبه گذشته موفق شد در بخش تیمی این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی دست یابد. این قهرمانی در میان دوازده تیم شرکت کننده و به واسطه پیروزی مقابل تیم "ب" قزاقستان، تیم ملی ازبکستان و تیم آلماتی به دست آمد.

امضای قرارداد با بازیکنان سرباز؛ ممنوع
ستاد کل نیروهای مسلح در دستورالعمل جدید خود برای تیم‌های نظامی آورده است که تیم‌های فوتبال ملوان بندرانزلی، تراکتورسازی تبریز، فجر شهید سپاسی شیراز و نیروی زمینی ارتش می‌توانند از بازیکنان سرباز استفاده کنند اما هیچ باشگاهی نمی‌تواند بازیکنان را به عنوان سرباز مستقیم جذب کرده و برای طی دوران خدمت با او قراردادی امضا کند. بر این اساس بازیکنان باید ابتدا به تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شده و از این طریق تقسیم شوند.

یک برد و یک باخت والیبال در آزادی
در چارچوب هفته چهارم مسابقات لیگ جهانی، تیم ملی والیبال طی دو دیدار میزبان تیم ملی برزیل بود. نخستین دیدار جمعه شب برگزار شد که طی آن ملی‌پوشان ایران با نتیجه 3 بر 2 موفق به شکست حریف قدرتمند خود شدند. برزیل که قهرمانی 9 دوره مسابقات لیگ جهانی را در اختیار دارد در دیدار دوم که یکشنبه شب برگزار شد مقابل تیم ملی با نتیجه 3 بر 2 مقابل ایران به برتری دست یافت.

پیشگامان در تور دوچرخه‌سواری سینگ کاراک قهرمان شد
در پایان مرحله نهم و پایانی مسابقات تور دوچرخه‌سواری سینگ کاراک اندونزی  که به مسافت 125.5 کیلومتر برگزار شد، رکابزنی از نیوزیلند به مقام قهرمانی رسید اما بر اساس این خبر که دوشنبه گذشته اعلام شد، امیر زرگری، رحیم امامی و رامین مهربانی آذر در مجموع مراحل  بر سکوهای اول تا سوم قرار گرفتند و در رده‌بندی تیمی هم تیم پیشگامان کویر یزد و شهرداری تبریز مقام‌های اول و دوم را به دست آوردند.

بهترین بازیکن کمپ تمرینی بسکتبال بدون مرز ایرانی شد
کمپ تمرینی بسکتبال بدون مرز که به مدت یک هفته در چین‌تایپه جریان داشت، دوشنبه گذشته در حالی به پایان رسید که محمد یوسف‌وند عنوان بهترین بازیکن این کمپ را به خود اختصاص داد. یوسف‌وند یکی از چهار بازیکن اعزامی ایران به این کمپ تمرینی بود که همراه با آرمین نظریان موفق به حضور در ترکیب تیم منتخب All Star هم شد.

نخستین امتیاز ایران در جام جهانی
تیم ملی فوتبال نخستین دیدار خود در مسابقات جام جهانی را دوشنبه شب گذشته مقابل نیجریه برگزار کرد. در این دیدار که در ورزشگاه بایشادا برگزار شد، ملی‌پوشان ایران با تفکرات دفاعی برابر حریف خود قرار گرفتند و با کسب تساوی در این بازی موفق به کسب اولین امتیاز در این جام شدند. تساوی تیم‌های ایران و نیجریه نخستین تساوی جام بیستم بود ضمن اینکه ایران هم نخستین تیم آسیایی بود که موفق به کسب امتیاز در این دوره از مسابقات شد.

البته تساوی دیدار تیم‌های ایران و نیجریه، نخستین تساوی جام بیستم بود و نخستین دیداری که در آن هیچ گلی رد و بدل نشد و بعد از آن بود که چند دیدار دیگر هم با تساوی بدون گل یا نهایتا یک بر یک به پایان رسید.

یک دستور از بالا!
عدم حضور بانوان در سالن به هنگام برگزاری مسابقات تیم ملی والیبال که این روزها به خاطر حضور لیگ جهانی طرفداران و علاقمندان بیشتری نسبت به همیشه دارد، موضوعی بود که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری طی هفته رو به پایان نسبت به آن اعتراض کرد. در همین راستا وی روز سه‌شنبه به مهر اعلام کرد که رئیس جمهور دستور بررسی این مسئله را داده است. مولاوردی تاکید کرد که دکتر روحانی در اینباره از من توضیحات بیشتری خواستند و مقرر شد تا بنده و وزیر ورزش و جوانان رایزنی‌هایی نیز در این باره انجام دهیم.

افتخار رئیس جمهوری به بازیکنان ایران
نخستین دیدار تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی برزیل در حالی انجام شد که تماشاگران زیادی در سراسر دنیا داشت و از جمله خیلی از مقامات؛ علاوه بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که تماشاگر این مسابقه بودند، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم اولین بازی ایران در جام جهانی برزیل را از طریق تلویزیون به تماشا نشست. روحانی پس بامداد سه شنبه و پس از پایان این دیدار با انتشار عکسی در صفحه توئیتر خود نوشت: " به بچه هامون افتخار می‌کنم که نخستین امتیار را به دست آوردند. امیدوارم امتیازهای دیگری در راه باشد.

 

ناکامی ایرانی‌ها در آغاز تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری
بیست و نهمین دوره مسابقات دوچرخه سواری تور بین‌المللی آذربایجان از سه‌شنبه آغاز شد. در پایان مرحله نخست این رقابت‌ها که با حضور 100 ورزشکار برگزار شد، هیچ یک از نمایندگان ایران موفق به کسب عناوین برتر نشدند. در این مرحله "فابیان اشنایدت" از اتریش، "لیلیام کلارک" از  استرالیا و "کازاگوشی کو بو چی" از ژاپن اول تا سوم شدند.

مرگ همسر جهان پهلوان
شهلا توکلی، همسر جهان پهلوان غلامرضا تختی، پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان سه شنبه در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت. مرحومه توکلی اواخر سال 1345 با جهان‌پهلوان تختی ازدواج کرد كه بابک تنها فرزند اين ازدواج بود. مرحومه توکلی هنگام مرگ 60 ساله بود. 

یک شوک بزرگ در نقل و انتقالات این هفته
حسین کنعانی، بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس تهران با عقد قرارداد دو ساله به باشگاه ملوان بندرانزلی پیوست. محمد قاضی و آرش برهانی، مهاجمان تیم فوتبال استقلال قراردادشان را با این تیم برای دو فصل دیگر تمدید کردند ضمن اینکه هرائل مگویان، بازیکن ارمنستانی نیز با انعقاد قرارداد دو ساله در جمع آبی‌پوشان قرار گرفت. میرهانی هاشمی، مدافع فصل گذشته پدیده مشهد با عقد قراردادی دو ساله به تیم تراکتورسازی پیوست و حامد لک، دروازه‌بان این تیم تبریزی نیز قراردادش را برای مدت دو سال دیگر تمدید کرد. میلاد کرمانی، هافبک فصل گذشته تیم فوتبال پیکان با عقد قرارداد دو ساله به سایپا پیوست. ميلاد كرمانی، هافبک فصل گذشته تيم پيكان با قراردادی رسمی در ترکیب سایپا قرار گرفت و دیگر اینکه سید حسین حسینی، دروازه‌بان فصل پیش تیم استقلال  با عقد قرارداد رسمی به تیم ملوان پیوست اما مهمترین نقل و انتقال این هفته در تیم پیکان انجام شد و آنجا که مهدی رحمتی، دروازه بان تیم استقلال با قراردادی یک ساله به پیکان پیوست.

کد N346038

وبگردی