آفتاب
مشاور علمی پیشین کاخ سفید

آمریکا به احداث نیروگاه های اتمی در ایران علاقمند است

آمریکا به احداث نیروگاه های اتمی در ایران علاقمند است

نیویورک- ایرنا- مشاور علمی اسبق کاخ سفید و استاد علوم و امنیت جهانی در دانشگاه پرینستون آمریکا ادامه برنامه هسته ای را برای سیاستگذاری انرژی ایران در بلند مدت ضروری دانست و گفت آمریکا به سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های اتمی در کشورمان علاقمند است.

فرانک وان هیپل، استاد مدرسه وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون آمریکا در گفتگوی اختصاصی با ایرنا سرمایه گذاری در سوخت های غیرفسیلی از جمله انرژی هسته ای را برای همه کشورهای جهان ضروری دانست و گفت که هرچند در کوتاه مدت ایران می تواند از گاز طبیعی به عنوان یک منبع ارزشمند و به صرفه انرژی استفاده کند؛ اما در بلندمدت به مانند دیگر کشورها نیازمند منابع انرژی جایگزین به مانند انرژی خورشیدی و همینطور انرژی اتمی خواهد بود که با توجه به دشوارهای کنونی در کاربرد انرژی خورشیدی، انرژی اتمی جایگاه مهمتری دارد.

دکتر وان هیپل که در گذشته ریاست ˈآکادمی دانشمندان آمریکاˈ را بر عهده داشت بر ضرورت مصالحه از جانب غرب و ایران برای موفقیت گفتگوها تاکید کرد و در خصوص تغییر موضع آمریکا و پذیرش حق غنی سازی در داخل ایران گفت: این تغییر ناشی از ده سال گفتگو با ایران و پافشاری تهران بر داشتن برنامه غنی سازی بوده است. برای همین دولت آمریکا تصمیم به کوتاه آمدن در این زمینه و رسیدن به مصالحه ای گرفت که هم برای ما قابل قبول باشد و هم برای طرف ایرانی. به علاوه واقعیت ها هم از ده سال پیش به این سو تغییر کرده و ایران به جای صد سانتریفوژ اکنون دهها هزار سانتریفوژ دارد و نمی خواهد آن را که هزینه بالایی برایش پرداخته، متوقف کند.

وان هیپل که اخیرا با انتشار مقاله ای مشترک با چند استاد دیگر مدرسه وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون پیشنهاد مصالحه ای مرضی الطرفین بر سر سانتریفوژها و غنی سازی ایران داده است گفت: ایران بر اساس این پیشنهاد در یک دوره کوتاه مدت برای نیازهای عملیش به مانند راکتورهای تحقیقاتی، غنی سازی محدودتری خواهد کرد و سپس در بلندمدت میزان غنی سازی را برای مصارف نیروگاهی افزایش خواهد داد. در این صورت در سال 2021 که قرارداد ایران برای تحویل اورانیوم نیروگاه بوشهر با روسیه به پایان می رسد، ایران در صورت تمایل می تواند اورانیوم داخلی خود را تولید و جایگزین کند. این راه حل دو مرحله ای می تواند هم نگرانی 1+5 را حل کرده و هم مورد رضایت ایران باشد و ما امیدواریم در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد. البته دو طرف هنوز بر سر مدت این دو مرحله با هم اختلاف نظر دارند.

این کارشناس امور هسته ای آمریکا با تاکید بر اینکه در بلند مدت همه کشورها نیازمند جایگزینی برای سوخت های فسیلی هستند گفت: الان دو جایگزین انرژی خورشیدی و انرژی هسته ای مطرح است. هنوز انرژی خورشیدی منبع قابل اعتمادی به شمار نمی رود. برای همین انرژی هسته ای به عنوان بهترین جایگزین مطرح است.

وی درباره اهمیت انرژی هسته ای برای سیاستگذاری انرژی در ایران گفت: آمریکا پیش از انقلاب به شاه پیشنهاد کرده بود که 20 نیروگاه اتمی در ایران بسازد که نشان می دهد موضوع انرژی هسته ای بحثی بلندمدت در ایران بوده و هنوز هم بطور جدی در ایران پیگیری می شود. هرچند من فکر می کنم در کوتاه مدت گاز طبیعی به عنوان مبنع انرژی برای ایران از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد، اما در بلند مدت نیروگاه های اتمی باید مورد توجه قرار گیرند. در این میان اگر انتخاب میان نفت و انرژی هسته ای باشد، قطعا ایران باید نفت خود را که گران است به خارج فروخته و به جای سوزاندن آن در پالایشگاه ها از انرژی هسته ای استفده کند.

مشاور علمی اسبق کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا به سرمایه گذاری و احداث راکتور و نیروگاه های هسته ای در ایران علاقمند است و گفت: با برداشته شدن تحریم ها هم آمریکا و هم اروپایی ها به رقابت با روس ها در این عرصه علاقه دارند.

فرانک وان هیپل در پایان ابراز امیدواری کرد که ایران و غرب تا تاریخ بیستم جولای (29 تیرماه) به توافق دست یابند و گفت: در صورت تمدید مذاکرات این خطر وجود دارد که گفتگوها شکست بخورد. هرچند تحولات عراق به نزدیک شدن دیدگاه های واشنگتن و تهران کمک و به دو طرف یادآوری کرده که به همدیگر نیاز دارند و این می تواند به مصالحه بر سر برنامه اتمی ایران کمک کند.

اروپام 2251 **1908/1547
کد N345757

وبگردی