آفتاب
غرویان:

برخی اعضای «پایداری» سال‌ها آمریکا بوده‌اند

برخی اعضای «پایداری» سال‌ها آمریکا بوده‌اند

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید که نوع جریان فکری جبهه پایداری منطق درستی ندارد و تنها سر و صدایشان بلند است و شلوغ‌کاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» با بیان اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد سال گذشته به اعتدال و عقلانیت رای دادند، گفت: اکثریت ملت ایران با رایی که به آقای روحانی دادند مطالبات خودشان را بیان کردند. مطالبه مردم هم همان پرهیز از افراط و تفریط و حرکت دولت در مسیر اعتدال، میانه‌روی، عقلانیت و تدبیر است.

وی با اشاره به ادامه یافتن برخی تندروی‌ها علیه دولت در یک سال گذشته اظهار کرد: اگر مردم توجهی به این افراطی‌گری‌ها نداشته باشند و حمایتی از این گروه‌های افراطی نکنند اینها به تدریج طرد و از جامعه محو خواهند شد. درست است که خیلی سر و صدا می‌کنند و حرف‌های تندی می‌زنند ولی اکثریت نمایندگان مجلس و دیگرانی که بیرون از مجلس هستند توجهی به این حرف‌ها ندارند و به آنها گوش نمی‌دهند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دولت هم خوشبختانه توجهی به این رویه‌های افراطی ندارد و کار خودش را انجام می‌دهد. مذاکرات هسته‌ای در حال پیش رفتن است و دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های دولت هم در حال اجراست. اینها در رسانه‌ها و تریبون‌هایی که دارند مانند مجلس سر و صدایشان بلند است و شلوغ‌کاری می‌کنند اما ترتیب اثری به حرف‌هایشان از ناحیه ملت و دولت داده نمی‌شود.

وی در ادامه این گفت‌وگو درخصوص اظهارات یک عضو جبهه پایداری در مجلس خطاب به روحانی که عنوان کرده بود رئیس‌جمهور بگوید زیر لحاف اعتدال چه می‌گذرد و اظهارات انتقادی آیت‌الله مصباح علیه روحانی، گفت: خیلی تمایل ندارم به سخنان آقای فلانی در مجلس و اقای فلانی در بیرون مجلس ورود کنم که چه گفته‌اند و چه می‌گویند. فارغ از افراد، جریان فکری و نوع تفکر افراطی این افراد مورد نقد و انتقاد من است و خیلی دوست ندارم که برخی فکر کنند که ما برخورد شخصی با افراد داریم؛ چه نماینده مجلس باشد، چه غیر مجلس.

غرویان با تاکید بر اینکه نوع جریان فکری جبهه پایداری منطق درستی ندارد، خاطرنشان کرد: یک کلی‌گویی‌هایی است که این کلی‌گویی‌ها چندان روشن و واضح نیست. مثلا مساله تحصیلات انگلیس آقای روحانی را مطرح می‌کنند. خب تحصیلات ایشان در رشته حقوق در انگلستان بوده است، تحصیلات اسلامی و دینی ایشان هم در قم و در فیضیه و در محضر اساتید حوزه بوده است. کما اینکه فرزند یکی از همین علمای معترض خودش در کانادا درس خوانده است.

وی افزود: خیلی از اعضای جبهه پایداری 10 سال در آمریکا تحصیل کرده‌اند. چطور است که امروز به تحصیلات روحانی در انگلیس ایراد می‌گیرند؟ مساله تحصیلات تطبیقی و مقایسه‌ای با علوم انسانی روز در رشته‌هایی مانند حقوق، اقتصاد، فلسفه، کلام و سیاست اتفاقا خیلی چیز خوبی است. برخی از علما و بزرگان خودشان ما را تشویق می‌کردند که بروید در کشورهای اروپایی تحصیل کنید و ببینید که علوم انسانی روز چیست و بعد آنها را با اسلام مقایسه کنید. می‌خواهم بگویم اتفاقا مطالعه و تحصیل در کشورهای اروپایی و خارجی بسیار چیز مطلوبی بوده و مورد سفارش علما نیز هست. حتی فرزندان خودشان را هم فرستادند. الان هم بسیاری از علما و مراجع تقلید را می‌شناسم که فرزندانشان در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشغول تحصیل هستند بنابراین این یک امر مطلوبی است و نمی‌شود به عنوان اشکال و ایراد آن را مطرح کرد.

این چهره اصولگرا با اشاره به اینکه عملکرد دولت در یک سال گذشته قابل قبول بوده است، به حمایت علما و مراجع از دولت اشاره کرد و افزود: علمای زیادی از آقای روحانی و دولتش پشتیبانی کردند و می‌کنند. جریان کلی حرکت دولت یک جریان مطلوبی است. در برخی موارد ممکن است علما انتقاداتی داشته باشند، دولت هم خودش را معصوم نمی‌داند. آقای روحانی چندین بار گفته‌اند من معصوم نیستم و هیچ یک از وزرای من هم معصوم نیستند. در واقع نه علمای حوزه ادعای عصمت دارند، نه مقام معظم رهبری، نه رئیس‌جمهور. به هر حال همه ممکن است خطاهایی در کارمان باشد اما جریان کلی حرکت دولت یک حرکت مطلوب است و ملت هم همین جریان حرکت دولت را خواستند و دوست دارند که دولت در همین مسیری که تاکنون طی کرده است ادامه مسیر بدهد؛ خصوصا در سیاست خارجی.

غرویان همچنین در خصوص برخی تلاش‌ها برای بازگشت جریان احمدی‌نژاد به سیاست، اظهار کرد: من به هیچ‌وجه زمینه بازگشتی برای این جریان نمی‌بینم. اینها شعارهایی است که می‌دهند و فضاسازی‌ها و جوسازی‌هایی است که می‌کنند تا فضای سیاسی - اجتماعی را منحرف کنند و دولت را در موضع عکس‌العمل و انفعال قرار دهند تا از اهداف خودش باز بماند.

وی ادامه داد: این مباحث تنها بحث‌های انحرافی است. دولت باید این آرامشی که در کشور ایجاد شده مغتنم بشمارد. اکثریت مردم هم پشتیبان دولت هستند. دولت هم نباید عصبانی شود. رئیس‌جمهور همچنان با اخلاق و متانت لازم باید راه خودش را پیش بگیرد. اینها جوسازی‌هایی است که جریان‌های پایداری و دیگر افراطیون انجام می‌دهند تا شاید بتوانند در انتخابات مجلس دهم و انتخابات خبرگان تاثیری داشته باشند.

انتهای پیام

کد N345753

وبگردی