آفتاب

مالکی ابعاد مختلف تحولات اخیر عراق را تشریح کرد/ تروریسم به سراغ بقیه هم خواهد رفت

مالکی ابعاد مختلف تحولات اخیر عراق را تشریح کرد/ تروریسم به سراغ بقیه هم خواهد رفت

واحد مرکزی خبر نوشت:

نخست وزیر عراق تاکید کرد: عربستان، قطر و برخی از کشورهای عربی و نیز رسانه های آنها که تروریست ها را انقلابی می نامند و ارتش عراق را ارتش طایفه ای قلمداد می کنند، فراموش کرده اند که خود در کشوری به سر می برند که طایفه گری، حذف و به حاشیه راندن دیگران در اوج خود قرار دارد.

نوری المالکی در سخنرانی که امروز درباره تحولات کشورش ایراد کرد گفت: ناکامی در عرصه سیاسی به داخل نیروهای مسلح منتقل شد. این ناکامی نشان دهنده وجود توطئه بود. اگر چه حملات شدید و دردناک بود و به هیچ وجه انتظار آن را نداشتیم، اما به خواست خدا مهار شد و توانستیم وضع بغرنج پیش آمده و ناکامی روانی را که برخی سربازان و فرماندهان ما دچار آن شده بودند مهار کنیم.
وی گفت: همان طور که از مردم عراق سراغ داریم، آنها از شیعه و سنی با خیزش بزرگ و روی آوردن گسترده‌شان برای داوطلب شدن و همکاری با یگان های نظامی و سازمان های نظامی به این ناکامی پاسخ دادند.

هر کسی که بگوید داوطلبان فقط شیعه بودند، منصف نبوده است زیرا از همه مردم عراق برای دفع این خطر داوطلب شدند و ما توانستیم شدت اولیه این ناکامی را بگیریم و اکنون نشان دادن واکنش و پاسخ به آن آغاز شده است. ما اکنون در موقعیتی هستیم که در حال به دست گرفتن ابتکار عمل و حمله کردن هستیم. روحیه مردم عراق اکنون بسیار خوب است و ما به آن افتخار و اعلام می کنیم که این ملت عراق است که شکست و تسلیم را نمی پذیرد.
نخست وزیر عراق تاکید کرد: امروز، می بینیم که رسانه های عربستان ، قطر و برخی از کشورهای عربی اعلام می کنند آنها (تروریست ها) «انقلابیون» هستند و این ارتش نیز ارتش طایفی است. آنها فراموش کرده اند که خود در کشوری به سر می برند که طایفه گری، حذف و به حاشیه راندن دیگران در اوج خود قرار دارد. اما شیعه و سنی، عرب و کرد در عراق یکپارچه هستند. آنچه دیروز (سه شنبه) درباره نشست گروه های سیاسی و تاکید بر یکپارچگی مواضع برای رویارویی با القاعده و چالش های امنیتی دیدیم پیام ما به دیگران است.

نخست وزیر عراق، با اشاره به اینکه فتوای آیت الله سیستانی مایه قوت بود، تاکید کرد: آنچه در عراق روی داد توطئه ای بود که وقت و هزینه مالی و رسانه ای زیادی برای آن صرف شده است.
نوری المالکی در ادامه سخنانش تاکید کرد: من به همه برادرانم می گویم که درست است که برخی از نظامیان، غیرنظامیان و باقیمانده های شبه نظامیان، گروه ها و طرف های مختلف مرتکب برخی اقدامات منفی شده اند؛ اما این موضوع امروز نیست که باید درباره آن بحث کرد. البته، ما این اقدامات را رد و محکوم می کنیم و آن را مورد رسیدگی و پیگیری قرار می دهیم. ما نمی پذیریم که غیر از نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی،گروه دیگری سلاح در اختیار داشته باشد. نباید تلاش ها به این مسئله متمرکز شود و هدف اصلی و بزرگ که همان شکست دادن القاعده و داعش، بازگرداندن تمامیت ارضی و وحدت عراق و نیز تسلط دستگاه های امنیتی بر امور است رها شود.
نوری المالکی تاکید کرد: آنچه سبب تقویت قدرت ما شد فتوایی بود که مرجع عالی‌ مقام حضرت آیت الله العظمی سیستانی صادر کرد. وی خطیر بودن وضع و وجود توطئه ها و پیامدهای آن را بر عراق دریافت.
وی افزود: کسانی که تصور می کنند بحران در سوریه خواهند ماند و در مرزهای سوریه متوقف شده است دچار توهم هستند. ما بارها گفته ایم که بحران تروریسم از مرزهای سوریه عبور خواهد کرد. ما به خواست خداوند درسی به آنها خواهیم داد که بر پندارهای آنها و حامیانشان در خصوص اینکه می توانند فرایند سیاسی عراق، تمامیت ارضی و یکپارچگی ملی آن را دچار فروپاشی کنند تا دولت های
کوچک و امارت هایی برای جنگ تشکیل دهند خط بطلان خواهد کشید.
نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: آنچه سبب قوت قلب و اراده ما شد فتوایی بود که صادر شد. هدف از این فتوا ایجاد طایفه گری نبود زیرا ما و بلکه همه می دانند که مرجعیت عالی هیچ روزی از طایفه گری و درباره گروهی علیه گروه دیگری سخنی نگفته است بلکه همیشه در طول خط سیر (عراق) و در همه برهه های خطیر و حساس، درباره عراق و کلیت آن، تمامیت ارضی، وحدت، قانون اساسی و نظام آن سخن گفته است.
نوری المالکی در ادامه تاکید کرد: ما شاهد موج عظیم داوطلبان بودیم. در ابتدا در خصوص استقبال از هزاران نفر از داوطلبان مشکلات اندکی پیش آمد و این به علت خیل عظیم داوطلبان بود، اما نهادهای اداری و دولتی در استقبال از جوانان داوطلب که مشتاق مبارزه با القاعده در میدان نبرد بودند به مسئولیت خود عمل کردند.
وی افزود: کسانی که امروز داوطلب شدند ستون ارتش آینده عراق خواهند بود زیرا آنها به اراده و عقیده خود وارد میدان نبرد شده اند. دیروز اقداماتی در خصوص برکناری و بازخواست بسیاری از افسرانی که به وظایف شرعی و ملی خود عمل نکردند صورت گرفت. این روند ادامه خواهد داشت. هر کسی که ثابت شود مواضع خود را ترک کرده بود تحت تعقیب و بازخواست قرار خواهد گرفت. ما ارتشی می خواهیم که به وحدت و تمامیت ارضی عراق ایمان داشته باشد، ارتشی می خواهیم که طایفه گری، سیاسی کاری را رد کند و به حاکمیت عراق پایبند باشند و درباره آن چانه زنی نکند.
نوری المالکی تاکید کرد: اگر بگوییم که آنچه روی داد توطئه و طرح شؤم منطقه ای بود خطا نگفته ایم، طرحی که جلسات زیادی برای اجرایی شدن آن برگزار ، اموال زیادی برای آن هزینه و طرح ها و برنامه هایی برای آن مطرح و جنگ رسانه ای شدیدی در خصوص آن تدارک دیده شده است که اکنون نیز شاهد چنین جنگ رسانه ای هستیم و متاسفانه در این خصوص با برخی از طرف های سیاسی در داخل عراق نیز همکاری صورت گرفته است.
وی گفت: برخی کشورها در پشت این توطئه قرار دارند که خیرخواه عراق نیستند و نمی خواهند عراق قدرت داشته باشد. ما به همه آنها و نیز به همه برادران و دوستان خود می گوییم که تروریسم منحصر به مرزهای عراق نخواهد بود. ما با تروریسم مقابله خواهیم کرد و همه توطئه ها را نقش برآب خواهیم کرد، اما بدانید که آنها به طرف شما فرار خواهند کرد و در کشورهای شما نیز آتش جنگ طایفه ای و درگیری های داخلی شعله ور خواهند کرد و شما بسیاری از سازمان های و نهادهای خود را رویارو با عناصر تروریستی خواهید دید، عناصری که چیزی جز کشتن، غارت و به یغما مردم نمی دانند و از چیزی جز عقل ها و ذهنیت های واپسگرا برخوردار نیستند و بسیاری از فتواهای تکفیری نیز از آنها حمایت می کند، فتواهای همان عالمان بد اندیش که سخن مخالفی از دولت های خود نشنیدند.

4949

کد N345460

وبگردی