آفتاب

دادستان آنکارا خواستار مجازات حبس ابد برای رییس جمهوری اسبق ترکیه شد

دادستان آنکارا خواستار مجازات حبس ابد برای رییس جمهوری اسبق ترکیه شد

آنکارا- ایرنا - ˈ اردینچ هاکان اوزداباک اوغلو ˈ دادستان ارشد آنکارا خواستار مجازات جبس ابد برای ˈکنعان اورنˈ رییس جمهوری اسبق ترکیه و عامل اصلی کودتای نظامی سال 1980 میلادی در این کشور شد.

به گزارش ایرنا، دادستان ارشد آنکارا در ادعانامه خود که تقدیم دادگاه رسیدگی کننده به کودتای نظامی 1980 میلادی ترکیه کرد، خواستار مجازات حبس ابد برای اورن و ژنرال بازنشسته ˈتحسین شاهین کایاˈ فرمانده وقت نیروی هوایی ترکیه شد.

وی در ادعانامه خود با عنوان اینکه طرح کودتای نظامی 1980 میلادی در ترکیه از یکسال قبل از کودتا طراحی شده بود ، افزود: ادعای متهمان و وکلای مدافع آنان مبنی بر اینکه مداخله نظامی به استناد آیین نامه داخلی ارتش در زمینه حفظ رژیم کشور صورت گرفته است غیرقابل قبول است.

بر اساس این گزارش، طبق ماده ای در قانون اساسی تدوین شده از سوی نظامیان کودتاگر ترکیه امکان محاکمه ژنرال های که در کودتا شرکت داشتند ، در این کشور وجود ندارد.

این ماده در جریان تغییرات قانون اساسی ترکیه در سال های گذشته باطل و راه برای محاکمه عاملین کودتای نظامی 1980 ترکیه هموار شد.

به علت آنکه از بین 5 ژنرال عامل کودتای نظامی 1980 ترکیه سه نفر از آنان فوت کرده اند تنها محاکمه ˈ اورنˈ رییس ستاد وقت و ˈ شاهین کایاˈ فرمانده وقت نیروی هوایی میسر شده است.

اورن بعد از تدوین قانون اساسی جدید به عنوان تنها نامزد ریاست جمهوری در اواسط دهه 1980 میلادی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت و بعد از انتخاب به مدت 7 سال پست ریاست جمهوری ترکیه را برعهده داشت.

خاورم**2012** 230 **1010
کد N345325

وبگردی