آفتاب

جهانگیری: جمهوری آذربایجان جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد

جهانگیری: جمهوری آذربایجان جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری گفت: ایران در عرصه سیاست خارجی اهمیت خاصی برای روابط با همسایگان قائل است و در این میان، جمهوری آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «اسحاق جهانگیری» امروز (چهارشنبه) در دیدار «علی عباس اف» وزیر ارتباطات و فن آوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و مذهبی میان دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این اشتراکات راه را برای گسترش روابط دوستانه و برادرانه دو کشور هموار کرده است.

وی همچنین از برخورد آگاهانه مقامات جمهوری آذربایجان در مقابل بدخواهان روابط دوستانه دو کشور و خنثی سازی توطئه های آنها قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: حجم پایین مبادلات تجاری در شان روابط دوستانه و برادرانه دو کشور نیست و ضروری است که در این زمینه گام های اساسی برداشته شود.

جهانگیری با یادآوری سفر سودمند الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به ایران و توافقات خوبی که در این سفر به امضا رسید، خاطرنشان کرد: این سفر آغاز جدیدی در روابط تهران – باکو بود که باید از این روابط محافظت کنیم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: مذاکرات میان روسای جمهوری دو کشور بستر مناسبی را برای گسترش مناسبات و تعمیق روابط ایران و آذربایجان فراهم کرده و مسوولان تهران و باکو باید از این فرصت مناسب در جهت تقویت و ارتقاء سطح روابط استفاده کنند.



**جمهوری آذربایجان از مواضع ایران در حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ قدردانی می کند

علی عباس اف وزیر ارتباطات و فن آوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع و حمایت های جمهوری اسلامی ایران در حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ گفت: فعالیت گروه میانجی در این زمینه هنوز به نتیجه نرسیده و همچنان منتظر هستیم تا این مناقشه حل و فصل شود.

وی، ملاقات ها و مذاکرات خود با مسوولان ایرانی را مفید و سازنده توصیف کرد و افزود: هیاتی از بخش خصوصی آذربایجان نیز در این سفر حضور دارند تا با همتایان خود، زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی را بررسی کنند.

وزیر ارتباطات و فن آوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان همچنین به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور که قرار است در آینده نزدیک در باکو برگزار شود اشاره و تصریح کرد: برای تعمیق و گسترش مناسبات لازم است توافقاتی آماده و امضا شود که در این زمینه با دکتر علی واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مذاکرات خوبی انجام شده است.

عباس اف با بیان این که حجم مبادلات تجاری دو کشور پایین تر از سطح انتظارات است، اظهار امیدواری کرد: پس از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور حجم تبادلات تجاری به میزان قابل قبولی ارتقا یابد.

سیام**2025**1336
کد N345253

وبگردی