آفتاب
مقام مسوول در سازمان غذا ودارو:

واردات مکمل های رژیمی، غذایی و دارویی به تعلیق در آمده است

واردات مکمل های رژیمی، غذایی و دارویی به تعلیق در آمده است

تهران - ایرنا - مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های مکمل غذایی ویژه سازمان غذا و دارو گفت: از بهمن سال گذشته(1392) طی بخشنامه ای، واردات همه شرکت های مکمل غذایی، رژیمی و دارویی به تعلیق در آمده و فهرست محصولات وارداتی آنها دوباره بازنگری می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «امیرحسین جمشیدی» روز چهارشنبه در حاشیه دومین همایش مکمل های غذایی رژیمی در جمع خبرنگاران افزود: بیش از 900 شرکت وارد کننده مکمل غذایی، رژیمی، دارویی و ورزشی از سازمان غذا و دارو مجوز واردات دارند که همه این شرکت ها به علت بازنگری در فهرست محصولات خود، واردات را تا اطلاع ثانوی انجام نمی دهند.

وی با بیان اینکه در کشور مصرف منطقی برای استفاده از مکمل های غذایی، دارویی و رژیمی وجود ندارد، ادامه داد: باید با استانداردسازی و حمایت از تولیدات داخلی، تجویز و استفاده از انواع مکمل ها را که توسط پزشکان متخصص تغذیه صورت می گیرد، منطقی کنیم.

جمشیدی افزود: کارخانه های تولید کننده انواع مکمل ها در ایران با بسیاری از کشورهای خارجی رقابت می کنند که در بسیاری از موارد، کیفیت محصولات داخلی از مکمل های خارجی بسیار بالاتر هستند.

وی گفت: دولت از هر فرآورده و شرکت تولیدی که مکمل غذایی، دارویی و رژیمی را تولید می کند، حمایت خواهد کرد، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هرگونه تبلیغات اینگونه محصولات مخالف است.

جمشیدی گفت: در واردات مکمل های غذایی، دارویی و رژیمی هیچگونه رونمایی از سوی سازمان های دولتی انجام نمی گیرد، زیرا معتقدیم وقتی دانش فنی تولیدات اینگونه محصولات را داریم، دلیلی برای رونمایی از اینگونه محصولات نمی بینیم.

وی افزود: دو مکمل غذایی و دارویی که امروز در حاشیه دومین همایش مکمل های غذایی دارو رونمایی شد، بسیار غیر منتظره بود و پیشینه ای برای رونمایی از این دو محصول وارداتی نداشتم.

جمشیدی ادامه داد: سازمان غذا و دارو برای واردات هرگونه مکمل غذایی، دارویی و رژیمی سقف تعیین کرده زیرا با اجرای این طرح می تواند جلوی بسیاری از واردات غیرمجاز و بیشتر از تقاضا را بگیرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های مکمل غذایی ویژه سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از کشورهایی که مکمل های غذایی، دارویی به ایران صادر می کنند، تخصص و دانشی در تولیدات این محصولات ندارند و تولید کننده اصلی محسوب نمی شوند، اما فقط به عنوان یک رابط در بسیاری از موارد بصورت غیرمجاز این مکمل ها را به کشور وارد می کنند.

جمشیدی افزود: واردات مکمل ها در صورتی در کشور انجام می شد که مشابه و تولید داخلی آن را در کشور نداشته باشیم.

دومین همایش مکمل های غذایی، دارویی و رژیمی با نگاهی به تجویز و مصرف منطقی مکمل های ورزشی 28، 29 و 30 خرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران در حال برگزاریست.

اجتمام(3) ** 9188 ** ل.الف.ی ** 1071
کد N345133

وبگردی