آفتاب

کرزای: افغانستان تکرار عراق نمی‌شود

کرزای: افغانستان تکرار عراق نمی‌شود

رئیس جمهوری افغانستان نقطه نظرات مبنی بر اینکه پس از خروج نیروهای ائتلافی تحت رهبری آمریکا از این کشور و واگذاری مسئولیت برقراری امنیت به دست ارتش و پلیس ملی، افغانستان نیز همانند عراق دوباره به ناآرامی کشیده می‌شود را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی سی، در مورد وقوع رویدادی مشابه عراق در کشورش گفت: به هیچ وجه شبه نظامیان القاعده دیگر در افغانستان حضور نخواهند داشت.

عراق و افغانستان در مرکز جنگ‌های آمریکا بوده‌اند و هر دو کشور گرفتار شبه نظامیان شده‌اند که علیه نیروهای امنیتی محلی که توسط ارتش آمریکا آموزش دیده‌اند، مبارزه می‌کنند.

تصرف تعدادی از شهرهای مهم توسط گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" باعث تعجب دولت عراق شده و به جامعه بین‌الملل هشدار داده که شاید افغانستان نیز با همین سرنوشت مواجه شود.

کرزای به زودی برکنار می‌شود وبه حکومتش که از سال 2001 میلادی با سرنگونی حکومت طالبان آغاز شده، پایان خواهد داد.

ماموریت نظامی ناتو نیز پس از 13 سال مبارزه با شبه نظامیان طالبان دسامبر سال جاری میلادی پایان می‌یابد.

رئیس جمهوری آتی افغانستان برای برگزاری مذاکرات به منظور دستیابی به صلح تحت فشار خواهد بود و کرزای گفت، وی روزانه با طالبان در ارتباط است.

کرزای گفت: در ارتباط‌های ما حتی تبادل نامه، برگزاری نشست و ابراز تمایل برای دستیابی به صلح وجود دارد. اما شبه نظامیان طالبان نیز همانند من و مردم افغان و دولت قادر نیستند تا به تنهایی صلح را برقرار کنند.

وی افزود: کشورش به ادامه حمایت بین‌المللی نیازمند است.

کرازی گفت: "جنگ علیه ترور" جورج بوش پسر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 نباید به خانه‌ها و روستاهای افغانستان کشیده می‌شد.

وی با اشاره به پاکستان افزود: جنگ علیه ترور باید فراتر از مرزهای افغانستان صورت گیرد.

کرزای ادامه داد: معتقدم که جنگ با ترور جنگ با حقیقت و درستی نیست و پیامدهای آن در کل منطقه احساس می‌شود.

انتهای پیام

کد N345074

وبگردی