آفتاب

ابراز نگرانی سازمان ملل از اوضاع وحشتناک اردوگاه‌های مسلمانان میانمار

ابراز نگرانی سازمان ملل از اوضاع وحشتناک اردوگاه‌های مسلمانان میانمار

یکی از مقام‌های ارشد امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که شاهد بدترین و وحشتناک‌ترین اضاع انسانی در اردوگاه‌های مسلمانان روهینجا در استان راخین میانمار بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کیونگ واکانگ، معاون دبیرکل امور بشردوستانه سازمان ملل به خبرنگاران گفت: به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های شدید و سخت علیه آزادی عمل در اردوگاه مسلمانان روهینجا و روستای همجوار بسیاری از مسلمانان قادر به زندگی کردن نبوده و به شدت برای دسترسی به امکانات بهداشتی، آموزشی، سلامت و آب آشامیدنی در مضیقه هستند.

میانمار با جمعیت 60 میلیونی و سلطه بودایی‌ها، مسلمانان روهینجا را مهاجرانی از بنگلادش می‌داند و شهروندی و حقوق مرتبط با آن‌ها را رد می‌کند حتی با وجود اینکه تعداد زیادی از آن‌ها نسل‌هاست که در میانمار به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند.

تقریبا تمامی 1.3 میلیون مسلمان روهینجا در استان راخین ساکن هستند و بسیاری از آن‌ها با حملات راهبان بودایی از پای درآمده‌اند. به همین دلیل اکثر مسلمانان روهینجا هم‌اکنون در اردوگاه‌های داغ و کثیف ساکن هستند.

این مقام ارشد امور بشردوستانه سازمان ملل که چند روز قبل به میانمار رفته تا اوضاع انسانی را در این کشور بررسی کند، گفت: من در راخین شاهد سطح پایین اوضاع انسانی و شرایط زندگی مسلمانان روهینجا بودم. یکی از اردوگاه‌ها مدرسه ندارد، دیگری مرکز بهداشت و درمان و یکی دیگر آنقدر به سطح دریا نزدیک است که نمی‌توان توالت صحرایی برایش ساخت. مردم نمی‌توانند به نیازهای اولیه خود دسترسی داشته باشند. آزادی فعالیت‌ها و اقدامات یک حق اولیه بشری است و سازمان ملل به دولت میانمار تاکید کرده تا آزادی عمل مسلمانان را بیشتر کند.

وی افزود: سفر و رفت و آمد سخت است و یک عدم اعتماد گسترده در امور بشردوستانه سازمان ملل دیده می‌شود چرا که جوامع محلی بودایی‌ها فکر می‌کنند کمک‌رسانی سازمان ملل تنها به نفع مسلمانان است.

این مقام مسئول همچنین هشدار داد که اگر مقام‌های میانمار عاملان حملات مارس 2040 علیه سازمان‌های بشردوستانه و سازمان ملل در راخین را محاکمه نکنند، کارمندان این سازمان همچنان در خطر خواهند بود.

انتهای پیام

کد N345022

وبگردی