آفتاب
نخست وزیر پیشین انگلیس:

کامرون نمی تواند مانع ریاست یونکر بر کمیسیون اروپا شود

کامرون نمی تواند مانع ریاست یونکر بر کمیسیون اروپا شود

تهران- ایرنا- ˈجان میجرˈ نخست وزیر پیشین انگلیس، روز چهارشنبه گفت، ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر این کشور نمی تواند مانع از رسیدن ˈژان کلود یونکرˈ به ریاست کمیسیون اروپا شود اما لندن می تواند در مورد چارچوب جدید اتحادیه اروپا رایزنی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، کامرون که قصد دارد جهت ایجاد تغییراتی در مورد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در پایان سال 2017 همه پرسی برگزار کند، آشکارا با نامزدی یونکر، نخست وزیر پیشین لوکزامبورگ و نامزد حزب مردم اروپا از احزاب طرفدار همگرایی بیشتر در این قاره، برای مقام ریاست کمیسیون اروپا مخالفت کرده است.

میجر که سال های 1990 تا 1997 نخست وزیر محافظه کار انگلیس بود، افزود: به نظر من او (یونکر) نامزد مناسب برای این مقام نیست اما قابل تصور است که به دلایل اشتباه، اروپا احتمالا فرد نامناسبی را برای این کار برمی گزیند.

وی گفت: اگر این موضوع درست باشد، راهی که اروپا معمولا طی می کند این است که اگر کاری انجام داده که به نفع کشورها نیست، معمولا آشکارا و یا مخفیانه به دنبال راهی می گردد که آن را درست جلوه دهد.

میجر افزود: کامرون می تواند چارچوب جدیدی را در مورد اتحادیه اروپا طی رایزنی با مقامات اروپایی پی ریزی کند و رای دهندگان انگلیسی در این صورت رای به ادامه عضویت انگلیس می دهند.

نارضایتی در مورد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا به برکناری ˈمارگارت تاچرˈ نخست وزیر پیشین انگلیس در سال 1990 منجر شد و رویارویی میجر با اعتراضات احزاب ضداروپایی در سراسر دوره نخست وزیری او، مشکلات فراوانی را پدید آورد.

شماری از دیگر رهبران اروپایی نیز ملاحظاتی در مورد ریاست یونکر بر کمیسیون اروپا دارند اما کامرون جدی ترین منتقد یونکر است و به نظر می رسد تا مرز عصبانی کردن شدید ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان و حامی شدید یونکر برای این مقام پیش رفته باشد.

پیشتر، سران اروپا به طور سنتی رییس کمیسیون را خود انتخاب می کردند اما بر اساس قوانین جدید، باید نتایج انتخابات پارلمان اروپا را نیز در نظر بگیرند یعنی ابتدا در مورد نامزدها در نشست سران اروپا رایزنی شود و نامزدهای مدنظر به پارلمان معرفی شوند تا پارلمان با رای گیری فرد نهایی را تعیین کند.

سران اتحادیه اروپا احتمالا طی نشست خود در26 و 27 ژوئن (5 و6 تیر) به طور رسمی نامزد این مقام را تعیین می کنند. پارلمان اروپا نیز در دومین نشست عمومی خود از 14 تا 17 ژوئیه (23 تا 26 تیر) در مورد رییس بعدی کمیسیون اروپا تصمیم می گیرد. پارلمان اروپا تنها نهادی است که اعضای آن با رای مستقیم ساکنان این منطقه تعیین می شوند.

انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25 ماه مه (اول تا چهارم خرداد) برگزار شد. نتایج نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها، 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آورده اند. احزاب راست افراطی نیز در فرانسه و انگلیس پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند.

مشارکت رای دهندگان در این انتخابات به طور متوسط در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که 388 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند، 43.1 درصد برآورد شده است.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N345008

وبگردی