آفتاب

ایاد علاوی: شرایط کنونی نشانگر شکست دولت مالکی است

ایاد علاوی: شرایط کنونی نشانگر شکست دولت مالکی است

ایاد علاوی با بیان اینکه رخدادهای کنونی در عراق نشانگر شکست دولت مالکی است، تنها راه پایان تنش‌ها در این کشور را سر کار آمدن دولت وحدت ملی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری اسکای نیوز عربی عنوان داشت: مسئولان عراقی نشستی برگزار کردند که من شخصا در این نشست حضور نداشتم اما بر این باورم که مسئولان به جای آنکه به دلیل چیزهای از دست رفته بگریند باید تدابیر سریعی برای پایان وضع کنونی اتخاذ کنند.

وی در خصوص راه‌حل‌های خود برای حل و فصل اوضاع کنونی عراق گفت: باید دولت کنونی به دولت موقت و دولت وحدت ملی تبدیل شود که نوری مالکی ریاست آن را برعهده نداشته باشد و همچنین دعوت به آرامش صورت گیرد.

این مقام عراقی با بیان اینکه درخواست برای مداخله خارجی در عراق دلیل بر شکست است عنوان داشت: داعش و القاعده روز به روز بر قدرت خود می‌افزودند و در قبال این امر سکوت می‌شد و رهبران عراقی می‌گفتند که اوضاع در کنترل است اما ما دیدیم که به صورت ناگهانی و به سرعت شهرها سقوط کردند.

وی در ادامه گفت: ما خواهان مذاکره جدی برای پایان بحران عراق هستیم.

علاوی درباره نقش ایران در عراق نیز گفت: ایران یک بازیگر اصلی در عراق است.

رهبر فهرست العراقیه در پاسخ به این سوال که آیا رخدادهای کنونی در عراق نشان از یک جنگ داخلی دارد؟ اظهار کرد: شاخصه‌ها نشان می‌دهد که جنگ داخلی در عراق رخ داده است و این خود عراقی‌ها هستند که باید از مقدسات و مرقدهای مقدس در کشور محافظت کنند.

علاوی خاطرنشان کرد: ایستادگی در مقابل داعش نیازمند آن است که جامعه بین‌المللی از عراق حمایت کند.

وی تصریح کرد: من مجددا تاکید می‌کنم که باید دولت وحدت ملی واقعی در عراق شکل بگیرد که همگان در آن مشارکت داشته باشند و اگر ائتلاف دولت قانون خواست که نوری مالکی در این دولت مشارکت داشته باشد وی می‌تواند به عنوان یک وزیر در این دولت حضور یابد در این دولت باید همگان برابر باشند.

علاوی گفت: این سیاست به حاشیه راندن است که باعث شده عراق به این وضعیت برسد. مسئله مهم تدوین نقشه راه است و اینکه چه کسانی قادر به اجرای نقشه راه هستند.

وی اظهار کرد: تنها دولت وحدت ملی است که می‌تواند با القاعده و داعش مبارزه کند. دولت کنونی شکست خورده است و بسیج کردن مردم نشان از شکست دولت دارد، اکنون یک میلیون شخص در عراق سلاح در دست گرفته‌اند اگر دولت موفق بود اوضاع به اینجا کشیده نمی‌شد.

وی در خصوص مداخله آمریکا در عراق گفت: اگر بخواهیم شرایط را مقایسه کنیم، می‌بینیم که آمریکا علی‌رغم مداخله نظامی در افغانستان نتوانسته است اوضاع را در این کشور آرام کند، در عراق نیز تا سال 2011 آمریکا حضور داشت اما این حضور آمریکا نتوانست القاعده یا شبه‌نظامیان مسلح را از بین ببرد. از نظر من آمریکا جهت‌یابی را از دست داده است.

علاوی تصریح کرد: آمریکا باید دو رویکرد اتخاذ کند، نخست اینکه مانع از مداخله منطقه‌ای در عراق شود، چرا که مداخله‌ها باعث تشدید تنش‌ها می‌شود و دوم اینکه باید از طرف‌های امنیتی در مبارزه با القاعده حمایت کند و با تمام کشورهای جهان از طریق شورای امنیت و سازمان ملل برای حل بحران عراق تلاش کند.

رهبر فهرست العراقیه عنوان داشت: آنچه که در عراق رخ می‌دهد توطئه بزرگی علیه کشور است که با هدف تقسیم عراق است.

وی در خصوص حضور کردها در درگیری‌های عراق عنوان داشت: کردها در گذشته خواهان توضیع منابع مالی یا تدوین قانونی در خصوص نفت یا مذاکره در خصوص مرزها شده بودند اما وزیرانی در دولت به کردها بی‌توجهی کرده و به آنها پاسخی ندادند. دولت مذاکره با رهبران کردستان را نپذیرفت و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در تماس تلفنی با من اعلام کرد که از موضع مبهم دولت بسیار نارحت است.

وی تصریح کرد: راه‌حل عراق تقسیم این کشور نیست اما متاسفانه ما در این سمت پیش می‌رویم و من دولت را مسئول این امر می‌دانم.

علاوی خاطرنشان کرد: جنگ عقیدتی و سپس جنگ بر سر منابع و پس از آن درگیری‌ها بر سر مرزها رخ می‌دهد، اوضاع عراق به شدت به امنیت و وحدت عربی لطمه وارد می‌کند. سه پایه و ستون در وحدت عربی که همان عراق، سوریه و مصر بودند آماج حملات برای متزلزل شدن قرار گرفته‌اند و اگر رهبران شجاع مصر نبودند مصر هم با اوضاع وخیمی مواجه می‌شد.

وی هشدار داد: تقسیم عراق به جنگ‌هایی می‌انجامد که پایانی برای آن وجود ندارد. ما خواهان برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در خصوص اوضاع عراق هستیم و مستقل بودن تصمیمات عراق تنها راه‌حل برای بحران کنونی است.

انتهای پیام

کد N345003

وبگردی