آفتاب

درخواست مقام تاجیک برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در تاجیکستان

درخواست مقام تاجیک برای سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در تاجیکستان

دوشنبه ـ ایرنا ـ ˈحسنعلی کرمعلی فˈ معاون رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان با بیان اینکه زمینه سرمایه گذاری شرکت های تولیدی و خدماتی در این کشور فراهم است، گفت: از شرکت های ایرانی با توجه به اشتراکات فراوان دو کشور انتظار حضور بیشتری داریم.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ˈاوستاˈ ؛ کرمعلی ف چهارشنبه در دیدار ˈمحمود استقلالˈ مدیر شرکت ایرانی موسوم به ˈتولید کالا برای خانه شهر تهرانˈ خواستار احداث یک کارخانه تولید کالا در تاجیکستان توسط این شرکت ایرانی شد.

در این نشست ؛ شرکت ایرانی و مقام تاجیک فرصت ها و راه های ورود شرکت ایرانی به بازار تاجیکستان را مورد بررسی قرار دادند.

مدیر شرکت ایرانی در این نشست گفت که این شرکت در زمینه تولید کالاهای صنعتی خانگی ؛ گرمایشی و سرمایشی نظیر کولر، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی در سطح استاندارد بین المللی فعالیت دارد.

محمود استقلال افزود: این شرکت درنظر دارد همکاری های خود را در زمینه تولید کالا با کارخانه های تاجیکستان برقرار نماید و برای اولین قدم نیاز به ورود محصولات این شرکت به بازار تاجیکستان وجود دارد.

اظهارنظر این مقام اقتصادی تاجیک در مورد فراهم بودن شرایط سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در این کشور درحالی است که تجار ایرانی سخت گیری دولت تاجیک در تمدید روادید تجاری و بازرگانی ، عوارض بالای گمرکی و فساد اداری در تاجیکستان و مشکلات ایجاد شده توسط گمرک ازبکستان را موانع مهم موجود بر سر راه سرمایه گذاری در تاجیکستان اعلام کرده اند.

به گفته تجار ایرانی ؛ این مشکلات و موانع باعث شده است تا هزینه های تولید و خدمات تجار ایرانی افزایش یابد و از سود مناسب برخوردار نباشند.

براساس آمارها بین 150 تا 200 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف اقتصادی در تاجیکستان فعال هستند.

آساق**ه.ص**1663**1392
کد N344900

وبگردی