آفتاب
مدرس حوزه علمیه قم:

دین دولتی، باعث دین گریزی مردم می شود

دین دولتی، باعث دین گریزی مردم می شود

قم - ایرنا - مدرس حوزه علمیه قم گفت: اگر از دین استفاده ابزاری شود ضربه های بسیاری به دین خواهد خورد و دین دولتی باعث دین گریزی مردم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تفاوت زیادی بین دین دولتی و دولت دینی وجود دارد، دولت دینی این مفهوم را دارد که دستورات اسلام بر اساس قوانین فقهی تشریع شده است و ابواب مختلف فقه کل مسائل اداره حکومت اسلامی را در بر می گیرد.

وی با اشاره به این که دین یک حقیقت اجتماعی است و با قوانین خود ارتباط بین انسان ها در جامعه را تنظیم کرده است، تاکید کرد: دولت دینی روابط جمعی افراد جامعه را شکل می دهد اما اگر دین یکی از ابزارهای حاکمیت برای رسیدن به مقاصدش باشد، مایه ایجاد انحرافات زیادی است که در طول تاریخ نیز مشاهده کرده ایم.

وی افزود: اگر دین دولتی شود ابزاری برای دولت به منظور توجیه کردن اشتباهاتش خواهد شد و این امر ضربه های بسیاری به دین می زند و باعث دین گریزی مردم می شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اشاره به این که اسلام دینی اجتماعی برای سامان دادن امور مردم است بیان داشت: هدف تشکیل حکومت اسلامی و دینی آن است که مبانی حکومت بر پایه دین ، معیارها و ارزش ها تعریف شود.

وی افزود: دولت و حکومت وظیفه دارند که رساندن پیام دین به مردم را تسهیل کنند و وظیفه دارند پیام ها و ارزش های دینی را به گوش مردم برسانند.

صلواتی ادامه داد: دولت باید موانع رسیدن پیام دین به سمت مردم را بر طرف کند و با توجه به این که اسلام خود یک پیام و ابلاغ است، پیامبر خدا نیز با اصرار مردم را به دین داری وادار نمی کرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت بخواهد به زور مردم را به دین داری وادار کنند نتیجه معکوس می دهد و هر جا فشار و تحمیل باشد به طور طبیعی مردم در برابر دین موضع می گیرند.

رییس جمهوری اسلامی ایران اخیرا در سخنانی تاکید کرد: دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم. باید بحث کنیم. دین را نباید به دست دولت بدهیم. دین دست کارشناسان خودشان است. دین دست علما، حوزه ها، مراجع، صاحب نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند.

این سخنان با واکنش برخی منتقدان دولت روبرو شد. ک/3

7408 / 380/
کد N344884

وبگردی