آفتاب
دریادار سیاری:

با توجه ویژه دولت، نیروی دریایی می‌تواند عامل پیشرفت سواحل مکران باشد

با توجه ویژه دولت، نیروی دریایی می‌تواند عامل پیشرفت سواحل مکران باشد

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش با امکانات محدود، به عنوان طلیعه‌دار توسعه سواحل مکران، گام‌های اولیه استقرار در این سواحل را برداشته و منافع ملی را در دریا و آب‌های آزاد جهان تأمین و امنیت خطوط مواصلاتی راهبردی کشور را که شاهرگ تجارت خارجی تلقی می‌شود با حضور شبانه‌روزی خود در دریا حفظ کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در دومین همایش ملی «توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران» در منطقه دوم دریایی ولایت در بندر جاسک، افزود: امیدوارم حضور مسئولان عالیرتبه کشوری در این همایش در بندر راهبردی جاسک و مهمترین ساحل کشورمان منجر به اخذ تصمیماتی تاریخ‌ساز و راهبردی شود تا اجرایی‌شدن تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه لزوم توسعه و آبادانی سواحل مکران را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه "دروازه طلایی بندر جاسک به سوی فرصت‌های راهبردی در ابعاد منطقه‌ای و جهانی گشوده شده است"، اظهار کرد: این همایش به منظور اجرایی شدن تدابیر مقام معظم رهبری و برجسته ساختن ظرفیت‌های سواحل مکران و بیان نقش آن در توسعه ملی و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده است.

سیاری ادامه داد: از استقرار مطلوب نیروی دریایی در ساحل و دریا بندرجاسک حایت می‌کنیم به نحوی که در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت سریع این سواحل و اقتدار بیش از پیش نیروی دریایی به عنوان پیشانی قدرت دریایی نظام مقدس ایران اسلامی در ساحل مکران، مناطق دریایی کشور و دریاهای آزاد باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "توسعه فرآیندی، کوشش‌های مردم و دولت را برای بهبود اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه متحد کرده و مردم مناطق مورد توسعه را برای مشارکت در پیشرفت ملی توانا می‌سازد"، افزود: توسعه ملی، فرآیند توسعه همه‌جانبه‌ای است که ابعاد گوناگونی را شامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی و ارتباط متقابل آن‌ها را در برمی‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که هر یک از ابعاد این فرآیند، در ارتباط مستمر با ابعاد دیگر قرار داشته و از طریق تأثیر متقابل، یکدیگر را کامل کرده و پیکره واحدی به‌نام توسعه مللی را پدید می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه در این فرآیند، دولت و مردم عناصر اصلی و اثرگذار بر توسعه به‌شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: اندیشمندان، فرهیختگان و مسئولان امروز با هدایت مقتدایمان، مقام معظم رهبری در محلی گرد هم آمده‌ایم که با وجود برخورداری از ظرفیت‌هایی راهبردی و تمدن‌ساز، مجاورت با فرصت‌های بی‌شمار و پای کار آمدن همه ظرفیت‌ها و امکانات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای قرارگرفتن در روند مطلوب پیشرفت، همچنان محتاج توجه جدی در ابعاد ملی و در سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کلان است.

سیاری اضافه کرد: آنچه تاکنون اساسی‌ترین پیشران حرکت و چراغ راه نیروی دریایی و سواحل مکران به سمت پیشرفت بوده‌ است، تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به ظرفیتی‌ ملی است که در صورت فعال شدن، قادر است فارغ از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی، مرز امکان تولید ملی را به شکل قابل توجهی افزایش داده و رفاه و منزلتی درخور ایران اسلامی برای ملت ایران فراهم آورد. این درحالی است که در دنیای امروز، شاهد تغییرات تاریخ‌ساز و شگرفی هستیم که بخش قابل توجهی از آن در منطقه‌ خاورمیانه شکل گرفته است و یا در حال تغییر و شکل گرفتن است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "رقابت ژئوپلیتیکی در این منطقه‌ این ظرفیت را داراست تا تأثیر تعیین‌کننده‌ای در نظم جهانی داشته باشد"، تصریح کرد: تجدید حیات واحدهای سیاسی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های راهبردی منطقه اقیانوس هند، تمرکز بر علائق ژئوپلیتیکی مشترک و تقویت محیط همکاری با استفاده از بسترهای مشترک، این امکان را برای ایران اسلامی فراهم خواهد کرد تا با وجود حضور نامطلوب عناصر استکبار جهانی، آینده را آنگونه ترسیم کنند که تحقق چشم‌اندازهای مطلوب ملت ایران را در پی داشته باشد.

وی افزود: اکنون ‌که متأثر از انقلاب، وزن ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران به شکل قابل توجهی دستخوش تغییرات اساسی شده و رشد تصاعدی آن منزلت منطقه‌ای و جهانی ویژه‌ای برای کشور به ارمغان آورده است، قدرت دریایی کشور بیش از پیش نیازمند فعال‌سازی ظرفیت‌های سواحل مکران برای ایجاد امتدادهای عمقی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی است تا با بهره‌گیری از آن، مرکز ثقل قدرت دریایی منطقه و جهان را به نفع منافع و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جابجا کند.

سیاری خاطرنشان کرد: بدیهی است که چنین شرایطی کشورمان را در مجاورت تهدیدها و فرصت‌هایی راهبردی قرار می‌دهد که بی‌توجهی به آنها، تکرار غفلتی تاریخی اما با دامنه تأثیر شدیدتر و عمیق‌تر را در پی دارد و توجه به آن جبران عقب‌افتادگی‌های تاریخی با نرخ پیشرفتی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: به همین جهت با دوراندیشی و تدبیر فرماندهی معظم کل قوا، استقرار نیروی دریایی که با شایستگیِ کلیدیِ دریانوردیِ اقیانوسی برخوردار است، در سواحل گسترده مکران در دستور کار قرار گرفت و این نیرو در راستای تحقق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا با عزمی راسخ تا آخر ایستاده است.

وی با تاکید بر عزم نداجا برای توسعه سواحل مکران، گفت: هم‌اکنون نیروی دریایی با امکانات محدود، به عنوان طلیعه‌دار توسعه مکران، گام‌های اولیه استقرار در این سواحل را برداشته و منافع ملی را در دریا و آب‌های آزاد جهان تأمین و امنیت خطوط مواصلاتی راهبردی کشور را که شاهرگ تجارت خارجی تلقی می‌شود با حضور شبانه‌روزی خود در دریا حفظ کرده است.

سیاری در ادامه اظهار کرد: نکته دیگری هم که نباید فراموش شود این است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأثیر بسزایی در آبادسازی ملی داشته است. اگر دولت توجه ویژه‌ای داشته باشد، نیروی دریایی می‌تواند عامل پیشرفت در رشد سواحل جنوب شرق و منطقه مکران باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: آنچه نیروی دریایی متعهد به اجرای آن است، نه فقط اجرای مأموریت، بلکه اجرای مأموریت با تأکید به تحقق تدابیر مقام معظم رهبری است که به عنوان خط قرمز اقدامات نیروی دریایی در دریا و ساحل قرار گرفته و این همان چیزی است که با نهایت وجود خود را مکلف و متعهد به اجرای آن می‌دانیم.

وی تصریح کرد: امروز نیروی دریایی در اجرای فرمان مقام معظم رهبری با همه ظرفیت و توان خود وارد عرصه شده است و با تحمل آسیب‌هایی، حتی خانواده‌ها در اجرای تدابیر از اقصی نقاط کشور در ساحل مکران مستقر و وارد عرصه مجاهدتی خاموش شده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بر عزم و تاثیرگذاری این نیرو برای تحقق منافع ملی تاکید کرد و گفت: نیروی دریایی ارتش با همه وجود و باگام‌هایی راسخ تحقق منافع ملی را نشانه رفته است.

وی در پایان افزود: به همین جهت از مجلس شورای اسلامی، دولت و همه عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیر ملی انتظار می‌رود از طریق اولویت دادن به پیشرفت سواحل مکران، تغییر رویکرد ملی به سوی توسعه دریامحور، اهتمام به توسعه فرهنگ دریایی و تأمین امکانات لازم، حمایت‌های خود را به سربازان ولایت که به نیابت از شما، پرچم‌دارِ حرکتِ رو به پیشرفتِ مهمترین بخش از میهن اسلامی شده‌اند، مبذول کرده تا از این طریق، گام‌های راسخ و مؤثرتری در جهت اجرای مأموریت و تحقق تدابیر مقام معظم رهبری برداشته شود.

انتهای پیام

کد N344612

وبگردی