آفتاب

تقویت سیستم ایمنی بدن و گوارش با مصرف کفیر

تقویت سیستم ایمنی بدن و گوارش با مصرف کفیر

یک کارشناس ارشد صنایع غذایی در کردستان با اشاره به اینکه در قدیم کفیر در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها برای بهبود مشکلات مختلفی همانند بی‌نظمی‌های متابولیک، تصلب شرائین و بیماری‌های آلرژیک استفاده می‌شده است، گفت: مصرف کفیر در مواقعی که هیچ راه درمانی برای بیماری‌هایی مثل سل، سرطان و اختلالات گوارشی وجود نداشت، به بیماران تجویز می‌شده است.

«پرستو صمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، با اشاره به اینکه کفیر یک نوع ماست نوشیدنی است که خاستگاه آن کوه‌های قفقاز واقع در اتحادیه جماهیر شوروی سابق است، اظهار کرد: کفیر در زبان ترکی است که به معنای "Kef " برگرفته از کلمه کف، خوشی و لذت است.

وی افزود: در قدیم کفیر در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها برای بهبود مشکلات مختلفی همانند بی‌نظمی‌های متابولیک، تصلب شرائین و بیماری‌های آلرژیک استفاده می‌شده است و حتی در مواقعی که هیچ راه درمانی برای بیماری‌هایی مثل سل، سرطان و اختلالات گوارشی وجود نداشت، مصرف کفیر را به بیماران تجویز می‌کردند.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی با بیان اینکه این نوشیدنی تخمیری از مجموعه‌ای از باکتری‌های زنده و مفید برای بدن تشکیل شده است، گفت: دانشمندان راز سودمندی کفیر را برای سیستم ایمنی و گوارش وجود این باکتری‌ها می‌دانند

وی با بیان اینکه کمبود اسیدفولیک در زنان بویژه زنان باردار شایع است، تصریح کرد: مخمرهای «پروبیوتیک» باکتری‌های موجود در کفیر، قادر به ساخت اسیدفولیک بوده که آنزیم یک سری واکنش‌های حیاتی برای رشد سلول‌ها را تولید می‌کند.

صمدی با بیان اینکه این محصول معجزه‌آسا در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، بسیار مفید است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خواص درمانی کفیر خواص ضد توموری آن است.

به‌گفته‌ی این کارشناس ارشد صنایع غذایی، کفیر حاوی پروتئین و برخی اسیدهای آمینه ضروری از جمله تریپتوفان است که بعلت اثر آرام‌بخشی آن بر سیستم عصبی شهرت دارد و نیز بعلت داشتن املاح مهم برای سلامت از جمله منیزیم و کلسیم، برای جلوگیری از عوارض سیستم عصبی در رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود.

وی دیگر مواد مغذی کفیر را شامل گروه ویتامین‌های K و B و B1 و b12 دانست که در عملکرد صحیح کلیه‌ها، کبد و سیستم عصبی نقش بسزایی دارند.

صمدی با تأکید بر اینکه کفیر، خواص زیادی در زمینه‌ی تنظیم فلور میکروبی روده بزرگ و پیشگیری از بعضی بیماری‌های مختلف دارد، اظهار کرد: هضم لاکتوز در کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، تولید آنتی‌بیوتیک توسط میکروفلور کفیر علیه میکروارگانیسم‌های مضر، ضد سرطان، اصلاح فلورمیکروبی محیط روده، هضم سلول‌های مخمری، ترشح بزاق دهان، جلوگیری از نفخ، درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی هم‌چنین تحریک ترشح شیره‌ی معده و درمان اسهال مفید است.

وی با بیان اینکه این منبع غذایی یکی از محصولات مقوی برای زنان باردار، شیرده و مسن است، خاطرنشان کرد: کفیر در درمان سندرم خستگی و کمک به بیماران رنجور از ایدز مفید است و می‌توان از آن بعنوان یکی از عوامل موثر در زیبایی پوست استفاده کرد.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی با بیان اینکه هر چه به طبیعت نزدیک‍‌تر شود و از مواد طبیعی مصرف کنیم، سالم‌تر می‌ماند، یادآور شد: مصرف نوشیدنی‌های تخمیری با وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند جانشین مناسبی برای نوشیدنی‌های مصنوعی که با انواع رنگ‌های مصنوعی، شکر و مواد‌شیمیایی تولید می‌شوند، باشد.

انتهای پیام

کد N344237

وبگردی