آفتاب

تاسف عبدالله گل از رخدادهای عراق/انتشار اخبار از گروگان‌های ترکیه‌ای در عراق ممنوع!

تاسف عبدالله گل از رخدادهای عراق/انتشار اخبار از گروگان‌های ترکیه‌ای در عراق ممنوع!

رئیس جمهوری ترکیه نسبت به رخدادها در عراق اظهار تاسف و اعلام کرد که کشتارها و تخریب‌ها کاملا با آمیزه‌های دین اسلام مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در ایالت تکیرداغ در شمال غرب ترکیه نسبت به رخدادهای اخیر عراق اظهار تاسف کرد و عنوان داشت: دین اسلام کشتار انسان‌ها را حرام کرده است و در قرآن نیز تاکید شده است که کشتن یک انسان برابر با کشتار تمام بشریت است.

گل در ادامه گفت: اما زمانی که جهالت، خشم و کینه حکمفرما می‌شود همه طرف‌ها تلاش می‌کنند تا یکدیگر را از بین ببرند.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش تمایل دارد ثبات و صلح در سریع‌ترین زمان ممکن به عراق بازگردد.

وی خاطرنشان کرد که ترکیه برای بازگرداندن کارمندان ربوده شده کنسولگری این کشور در عراق در حالت آماده باش است تا این افراد سالم به کشور بازگردند.

عبدالله گل با تاکید بر اینکه ترکیه همواره در کنار ترکمن‌های عراق می‌ایستند، گفت: ما در کنار آن‌ها خواهیم ایستاد. ما آن‌ها را در گذشته به حال خود رها نکردیم و در آینده نیز این کار را نخواهیم کرد و هر کاری که از دست ما برآید برای کمک به آن‌ها انجام می‌دهیم.

از سوی دیگر، دادگاه کیفری در آنکارا با صدور حکمی اعلام کرد که رسانه‌ها نباید هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص گروگان‌های ترکیه‌ای در عراق منتشر سازند.

شبکه العربیه اعلام کرد که دستگاه قضایی ترکیه این حکم را در تمامی رسانه‌ها از جمله فضای مجازی لازم الاجرا کرده است تا "سلامت شهروندان ترکیه‌ای حفظ شود".

در صورتی که رسانه‌ها این حکم را نقض کنند باید جریمه بپردازند و دستگاه قضایی ترکیه همچنین می‌تواند آن‌ها را ممنوع الفعالیت کند.

گروه دولت اسلامی عراق و شام 11 ژوئن به کنسولگری ترکیه در موصل عراق حمله کرد و 49 ترکیه‌ای را که در ساختمان کنسولگری بودند، ربود. این گروه همچنین 31 راننده کامیون ترکیه‌ای را ربود.

دولت ترکیه مذاکرات را برای دستیابی به را‌ه‌حلی جهت آزادی این افکار خود آغاز کرده است.

عبدالله گل در این خصوص اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد و ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز از تلا‌ش‌های بسیار برای آزادی این افراد خبر داده و ناتوانی بغداد را در تضمین امنیت دیپلمات‌های ترکیه در موصل محکوم کرد.

وی در سخنان هفتگی خود در مقابل نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت: حفظ امنیت هیات‌های دیپلماتیک از مسئولیت‌های کشورهای میزبان است. دولت مرکزی عراق در اجرای تعهدات خود شکست خورده است.

انتهای پیام

کد N344219

وبگردی