آفتاب
فاضل‌لنکرانی:

آثار تربیتی مساجد برای جوانان بازگو شود

آثار تربیتی مساجد برای جوانان بازگو شود

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مسجد آثار گرانقدری در تربیت انسان دارد و حتی می‌توان برای شناسایی مشکلات خانواده‌ها نیز از ظرفیت مساجد استفاده کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مسجد آثار گرانقدری در تربیت انسان دارد و حتی می‌توان برای شناسایی مشکلات خانواده‌ها نیز از ظرفیت مساجد استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد فاضل لنکرانی در جمع مسئولان کانون فرهنگی و هنری مساجد تهران، افزود: تشکیل کانون فرهنگی و هنری مساجد پیام‌های زیادی برای جوانان دارد که مهم‌ترین آن احساس تکلیف و دلسوزی روحانیت و مسئولان برای جوانان و آینده آنها است که با چنین احساسی در میدان حضور دارند.

وی با تاکید بر تبیین برنامه‌ها و اهداف این کانون در جامعه اظهار کرد: باید حوزه‌های علمیه، مراجع، روحانیت و اساتید حوزه در جریان برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد قرار بگیرند و از طرف دیگر مردم در جریان ظرفیت‌های تربیتی برنامه‌های کانون قرار گیرند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم، افزود: مسئولان کانون با نظرخواهی از مردم و گرفتن طرح از جوانان به نتیجه‌ای راهبردی دست پیدا کنند چراکه مساجد دارای جایگاه مهم تربیتی و هدایت جوانان هستند که تا حدودی این جایگاه مورد اغفال قرار گرفته است و می‌توان از مساجد بهره‌های فرهنگی فراوانی برد.

فاضل لنکرانی ایجاد فضای باز برای پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان را مورد توجه قرار داد و گفت: باید فضا به گونه‌ای باشد تا جوانان بدون هیچ دغدغه‌ای، جرات پیدا کنند سوالات و شبهات خود را در مسائل دینی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی با روحانیون مساجد در میان بگذارند.

وی بیان کرد: مساجد مرکز جریان‌های انقلابی بوده اما هنوز جنبه‌های معنوی و تربیتی مساجد روشن و واضح نیست و مردم مسجد را فقط پایگاه نماز و یا مرکزی برای برگزاری عزاداری‌ها می‌دانند و از بسیاری از ابعاد معنوی مسجد غافل هستند در حالی که اگر این جایگاه را باور کنیم حضور جوانان در مساجد بیشتر خواهد شد.

وی، در ادامه با اشاره به توجه به آثار تربیتی مسجد و بازگو کردن آن برای جوان‌ها افزود: مسجد آثار گرانقدری در تربیت انسان دارد و حتی می‌توان برای شناسایی مشکلات خانواده‌ها نیز از ظرفیت مساجد استفاده کرد.

فاضل لنکرانی تشکیل اتاق فکر در کانون برای جذب جوانان را ضروری دانست و تصریح کرد: ما مشکلات خانوادگی زیادی در جامعه داریم که راه حل آن در مسجد نهفته است باید تلاش شود خانواده‌ها و جوانان جذب مساجد شوند زیرا فاصله گرفتن از مساجد زمینه ساز مشکلات در جامعه می‌باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یادآور شد: حضور ماهواره‌ها، اینترنت و وسایل الکترونیکی مانع از خروج خانواده‌ها از منازل شده است پس باید دید با چه نیرویی می‌توان خانواده را جذب مساجد کرد.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: جدا کردن مسائل در نظام جمهوری اسلامی از توطئه‌های دشمن است، دشمن درصدد است از ابتدای انقلاب روحانیت، حوزه و مردم را از نظام جمهوری اسلامی جدا کند و بگوید قبل از انقلاب نیز مردم متدین بودند.

وی در این باره گفت: قبل از انقلاب دین تنها در نماز، روزه و حج خلاصه می‌شد، اما امروز دین معنای توسعه یافته‌ای پیدا کرده است به طوری که اگر آن طرف دنیا به مظلومی ظلم می‌کنند کسی سکوت نمی‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاکید کرد: تخریب درست نیست، اما باید در فضای باز سیاسی، مسائل را مطرح کرد حتی در خانواده‌ها فضای بازی برای سوالات جوانان باشد و با آسیب شناسی جوانان را جذب حوزه دین کنیم.

فاضل لنکرانی بی سوادی را یکی دیگر از آسیب‌ها برشمرد و افزود: متاسفانه رسانه‌ها اعلام کردند که 10 میلیون بی سواد در کشور وجود دارد که پس از 35 سال از انقلاب این آمار خوبی به نظر نمی‌رسد، زیرا بی سوادی فساد و دور شدن از دین را موجب می‌شود و انسان را به وادی‌های خطرناکی می‌برد.

انتهای پیام

کد N344160

وبگردی