آفتاب

مسجد جامعی: یک سوم گنجینه تمدن تهران در 8 سال گذشته آسیب دید

مسجد جامعی: یک سوم گنجینه تمدن تهران در 8 سال گذشته آسیب دید

کاشان – ایرنا - رییس شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گنجینه تهران گسترده است ولی در دوران هشت ساله دولت گذشته، یک سوم آن گرفتار آسیب های مختلف شد.

ˈاحمد مسجد جامعیˈ شامگاه سه شنبه در حاشیه آیین افتتاح ˈهتل سرای عامریهاˈ در کاشان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: تهران از یکسو با برخورداری از تمدن هفت هزار ساله شهرری و از سوی دیگر تمدن سه هزار ساله منطقه شمیران، ایستگاه ورود تمدن های جدید از جمله دانشگاه و چاپخانه بوده است.

وی با اشاره به گستردگی گنجینه تهران افزود: شورای شهر تهران مصوبه ای برای ثبت این گنجینه ها تصویب کرده است تا در کنار اعتبارات تعیین شده توسط شهرداری بتواند از تخریب آنها جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: مرمت و بازسازی برخی از بافت های قدیمی شهر تاریخی تهران از جمله دارالخلافه و تبدیل آنها به اماکن کارآمد و قابل استفاده برای پایتخت، مربوط به برنامه پنج ساله دوم توسعه است.

رییس شورای شهر تهران در باره مشکلات خانه های مفاخر تهران نیز گفت: بزرگترین مشکل اینگونه خانه ها این است که بعضی از اماکن ثبت شده توسط دستگاه قضایی از ثبت خارج شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید با مداخله در این زمینه، آن را حل کند.

مسجد جامعی افزود: وجود متولیان زیاد این خانه ها مانند انجمن مفاخر ملی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بعضی از تشکل های فرهنگی در کنار وارثین آنها مشکلاتی را در راه استفاده بهینه از این مکانها به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: توجه عمومی برای استفاده از خانه های قدیمی تهران بویژه خانه های مشاهیر لازم است و دولت نیز باید در این زمینه سیاستهای حمایتی خود را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، خانه عامریهای کاشان 9 هزار مترمربع عرصه و 12 هزار اعیانی دارد و با داشتن 85 اتاق و هفت حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران است.

هتل پنج ستاره سرای عامریها دارای 15 اتاق اقامتی با ظرفیت 32 تخت و چهار سوئیت مجزا و معماری و فضای سنتی است.

این هتل شامل چایخانه سنتی، سالن همایش، سالن پذیرایی و کارگاه های هنری و صنایع دستی، با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.

7565/7429
کد N343982

وبگردی