آفتاب

وکیلی: فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه رایج شود

وکیلی: فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه رایج شود

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی محل جهانی‌سازی علایق شخصی افراد است.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی محل جهانی‌سازی علایق شخصی افراد است.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "شبکه‌های اجتماعی محل بیان دغدغه‌ها و علائق شخصی افراد است"، اظهار کرد: ممکن است بیان برخی از این علائق در صحنه واقعیت ممکن نباشد و کسانی که در این شبکه‌ها حضور دارند مایلند که علائق آنها جهانی شود.

این فعال رسانه‌ای افزود: شبکه‌های اجتماعی همچنین حوزه خصوصی افراد را عمومی می‌کنند که این ویژگی هم دارای نکات مثبت و هم دارای نکات منفی است. در صورتی این ویژگی مثبت محسوب می‌شود که افراد بتوانند از فرصت شبکه‌های اجتماعی بصورت مهندسی شده و هوشمند بهره ببرند به گونه‌ای که مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و حیطه خصوصی آنها شکسته نشود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در غیر اینصورت افراد در دنیای شناور مجازی گم می‌شوند زیرا یکی از پیامدهای جهان مجازی، گم شدن هویت فرد است و در واقع این هویت در هویت جهانی گم می‌شود و ممکن است به پوچی فرد منتهی شود. در واقع افراد باید شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنند نه اینکه توسط شبکه‌های اجتماعی مدیریت شوند.

وکیلی همچنین با اشاره به اینکه "جامعه جدیدی توسط شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته که جایگزین جامعه سنتی شده است"، گفت: در جامعه سنتی نظام عاطفه و رابطه رودررو موجب ایجاد انسجام اجتماعی می‌شود، اما در دنیای جدیدی که این شبکه‌ها ایجاد کرده‌اند، فرد بصورت مجازی پایه نظم اجتماعی می‌شود و هنگامی که این اتفاق می‌افتد روابط انسانی مجازی شده و انسان از دنیای واقعیت و نیازهای واقعی خود دور می‌شود و در ورطه نیازهای کاذب، مجازی و غربی می‌افتد.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار ادامه داد: در این شرایط فرد از نیازهای واقعی تهی می‌شود و زمینه فردیت تقویت خواهد شد و فردگرایی به مناسبات اجتماعی آسیب وارد می‌کند زیرا فرهنگ ما یک فرهنگ جمع‌پذیر و بر اساس نیازهای واقعی شکل گرفته و ضد فردیت است. فرهنگ لیبرال نظم‌پذیری جدید را پذیرفته، زیرا این نظم با فردیت که پایه لیبرالیسم است، تطابق دارد اما دنیای جدیدی که توسط شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده می‌تواند در جامعه ما تعارض ایجاد کند زیرا فرهنگ ما، فردگرایی را نفی می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه "در برآیند جهانی شدن، راهی برای فرار از تکنولوژی وجود ندارد"، خاطرنشان کرد: این تکنولوژی امروزه بر ما تحمیل شده و بخشی از سواد روز محسوب می‌شود. بنابراین باید فرهنگ استفاده از تکنولوژی رایج شود و پختگی آدم‌ها آنقدر زیاد شود که دچار گمشدگی هویتی و شی‌ءشدگی نشود.

انتهای پیام

کد N343717

وبگردی