آفتاب

رقابت نزدیک قاری ایرانی با قاریان برجسته جهان در مالزی

رقابت نزدیک قاری ایرانی با قاریان برجسته جهان در مالزی

کوالالامپور – ایرنا – ˈحامد ولی زاده خلخالیˈ قاری ایرانی شرکت کننده در پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی، تلاوت شب گذشته خود در این رقابت ها را قابل قبول دانست و گفت: تلاوت آیات قرآن در این مسابقات بر اساس هماهنگی با اساتید قرآنی اجرا شد.

وی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که صدایش در این رقابت تا حدودی خشک بوده است، اظهار امیدواری کرد که این موضوع در نمرات داوران تاثیری نداشته باشد.

این قاری ایرانی که به عنوان نفر دوم رقابت های قرآنی کشور در سال گذشته به مسلابقات بین المللی قرائت قرآن در مالزی اعزام شده است در مقایسه عملکرد خود با سایر رقبا ، گفت: از آنجا که تنها دو شب از مسابقات گذشته است هنوز رقبای اصلی قرائت خود را انجام نداده اند که بتوان مقایسه انجام داد.

وی گفت: سابقه نشان داده است کشورهایی مثل فیلیپین، اندونزی، مالزی، عراق و مصر قاریان خوبی به این مسابقات اعزام می کنند و حال باید منتظر ماند تا عملکردها سنجیده شود.

احمد ابوالقاسمی از قاریان و اساتید برجسته قرآنی که ولی زاده را در این دوره از رقابت ها همراهی می کند نیز گفت: هنگام معرفی ولی زاده به عنوان قاری ایران جمعیت حاضر در سالن به دلیل سابقه قاریان ایرانی وی را تحسین کردند.

وی گفت: قاری ایرانی آنچه را که باید اجرا می کرد، انجام داد. به رغم این که وی از تجربه بین المللی برخوردار نیست و تجربه کمتری دارد، اما در انچه باید انجام می داد موفق بود.

ابوالقاسمی در مجموع قرائت قاری جوان ایرانی را عالی ارزیابی و گفت به دلیل صدای خوب قاریان ایرانی مقام اولی این رقابت ها برای ایرانیان دو از ذهن نیست.

مالزی و ایران طی پنجاه و پنج دوره برگزاری مسابقات بین المللی قرائت قرآن در مالزی دو برنده نخست این مسابقات بوده اند.

احمد مشمول نماینده جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در پنجاه و پنجمین دوره مسابقات قرائت قرآن مالزی به مقام دوم این مسابقات دست یافت و ˈداسریزال بن ماراح نایینیˈ از کشور اندونزی اول شد.

مالزی از نخستین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در این کشور در سال 1961 تا سال 1972 به صورت پیاپی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد. در سال 1972 محمد تقی مروت از ایران توانست اولین مقام نخست ایران را از آن خود کند و سپس در سال 1979 عباس سلیمی نائینی برای بار دوم به مقام نخست دست یافت.

علی سیاح گرجی در سال 1987، عباس امام جمعه در سال 1990، منصور قاضی زاده در سال 1992، احمد ابوالقاسمی در سال 1993، محمد گندم نژاد طوسی در سال 1998، مسعود سیاح گرجی در سال 2001 و حسین سعید رستمی تبریزی در سال 2006 توانستند مقام نخست این رقابت ها را از آن خود کنند.

در بخش مردان این مسابقات بین المللی ایران از مجموع 55 دوره تاکنون توانسته است 9 دوره این رقابت ها در جایگاه نخست قرار گیرد. مالزی نیز 29 دوره توانسته است مقام نخست این مسابقات را از آن خود کند.

ابوالقاسمی در ادامه گفت کسب مقام توسط قاری ایرانی در این دوره از رقابت ها بستگی به سایر رقبا دارد. برای مثال در سال گذشته احمد مشمول بهترین قرائت خود را انجام داد اما رقیب وی از اندونزی واقعا یک رقیب جدی بود که توانست مقام اول را از آن خود کند.

این استاد برجسته قرآن ایران که قاری کشورمان را در رقابت های مالزی همراهی می کند، قاریان مراکش و مصر را از جدی ترین رقبای ولی زاده معرفی کرد.

در پنجاه و ششمین دوره رقابت های بین المللی قرآن مالزی که به مدت پنج شب ادامه می یابد 77 کشور دعوت شده اند.

هیاتی پس از بررسی قاریان، 23 قاری مرد و 15 قاری زن شرکت کننده را برای بخش مسابقه انتخاب کردند.

در این دوره از مسابقات نفر نخست 40 هزار رینگیت (13 هزار دلار)، نفر دوم 30 هزار رینگیت (10 هزار دلار) و نفر سوم 20 هزار رینگیت (شش هزار و 800 دلار) جایزه دریافت خواهند کرد.

علاوه بر مبلغ نقدی نفر نخست یک شمش طلا به ارزش 70 هزار رینگیت (23 هزار و 300 دلار) نیز دریافت خواهد کرد.

آساق**د.م**1611
کد N343633

وبگردی