آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر؛

عراقچی :فکر می کنیم از فردا بتوان نگارش متن را تا حد مقدور آغاز کرد

عراقچی :فکر می کنیم از فردا بتوان نگارش متن را تا حد مقدور آغاز کرد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت:فکر می کنیم از فردا بتوان نگارش متن را تا حدی که مقدور باشد آغاز کرد. و نگارش را حداقل درباره چارچوب کلی و مقدمات شروع کنیم و امیدواریم تا آخر این دور از مذاکرات دراین خصوص به یک توافقی برسیم تا در دورهای آینده در موارد اختلافی مذاکره کنیم .

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین ، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پایان شب اول مذاکرات هسته ای کشورمان در وین گفت: در طی دو روز گذشته جلسات طبق معمول به صورت فشرده جریان داشته و تغییر خاصی که بتوانم گزارش کنم وجود ندارد جز اینکه بحث ها در فضای مثبت ادامه دارد .

وی ادامه داد:تنها بحث مثبت این است که طرفین باجدیت مذاکره می کنند که البته مثبت بودن فضا به معنای کوتاه آمدن نیست و تارسیدن به توافق مورد نظر طرفین فاصله داریم .

عراقچی تصریح کرد: از دیروز ظهر بعد ازناهار کاری جلسات مختلفی در سطوح مختلف داشتیم . هم جلسات دو جانبه و هم سه جانبه و هم دوجانبه بین ما هیأت های دیگر  از جمله روسیه برگزار شد و هم اینکه خود جلسات با اعضای 1+5 بود.

وی ادامه داد: دو  جلسه کارشناسی یکی فنی و دیگری حقوقی نیز برگزار شد . بحث ها با جدیت ادامه دارد . حوزه ای که در مقابل ما قرار دارد بسیار گسترده است و این موضوع جنبه های مختلف سیاسی و حقوقی دارد و در هر موضوعی دیدگاه ها مختلف است و ممکن است در هر موضوعی یک یا دو ساعت بحث شود بدون اینکه قدمی به جلو برداریم .

عراقچی تأکید کرد: امیدواریم در پایان این دور از مذاکرات به متن اولیه توافق برسیم اگرچه این متن حاوی ده ها و صدها جمله  ومورد اختلافی باشد . چارچوب کلی به دست بیاید و متن داشته باشیم که اگرچه اختلافات درباره جملات ان داریم ولی چارچوب وجود داشته باشد .

وی درباره اینکه آیا امکان دارد تا  20 جولای به نتیجه برسیم ،گفت: فضای مذاکره امثبت است . امیدواریم تا 20 جولای به نتیجه برسیم اما اینکه به نتیجه برسیم هنوز زود است . دو طرف جدیت دارند .

عراقچی خاطرنشان کرد: دو موضوع است که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد . موضوع اول اصل غنی سازی است اما اینکه در چه سطح و اندازه ای و با چه محدودیت ها و درصدی باشد موضوع مذاکره است که درمورد آن توافق حاصل نشده است . موضوع دیگر برداشته شدن تحریم ها است و همه توافق دارند که تحریم ها باید برداشته شود اما در چه زمانی و به چه شکلی موضوع مذاکره است .

وی ادامه داد : واقعیت این است که مذاکرات در فضای مثبتی است . فضای متشنج و با اختلاف نظرهای تلخ وجود ندارد .

عراقچی درباره  ترک وین از سوی ترک ویلیام  برنز بیان کرد: رئیس هیأت آمریکایی خانم شرمن است . روز دوشنبه برای یک جلسه سه جانبه آقای برنز هم اضافه شدند . حضور ایشان مفید بود ممکن است در آینده هم حضور داشته باشند در هر زمانی که نیاز است .

وی درباره اینکه آیا در مذاکرات سه جانبه  با آمریکا درباره عراق مذاکره شد،  گفت:  در مورد عراق واقعیت این است که هیج موضوعی غیر از هسته ای در مذاکرات وجود ندارد . اما اینکه وقتی جمعی تشکیل می شودکه تعدادی از دیپلمات ها درآن حضور دارند اشاراتی به دیگر موضوعات دنیا شود وجود دارد . بین مذاکره و گفتگوهای حاشیه ای باید تفاوت قایل شد. هیچ مذاکره و گفتگوی محتوایی صورت نگرفته است . وقتی تصاویری از کشتار شیعیان پخش می شود درباره آن صحبت شود حتی درجمع غیر دیپلماتیک طبیعی است .

وی درباره موضوع اعضای 1+5 درباره بحران عراق گفت: موضع رسمی این است که جنایات در عراق  محکوم است . کشتار شیعه و سنی و به ویژه مورد اخیر که رسانه ها عکس ها را منتشر کردند که حدود 700 شیعه یک جا قتل عام شدند از سوی کشورهای 1+5 و همه دنیا محکوم شده است . اینکه این گروه برای عراق و منطقه بلکه کل جهان خطرناک است و همه درباره آن  اتفاق نظر دارند . با توجه به حضور همه اشاراتی به این بحث ها می شود اما مذاکره ای وجود ندارد.

 

وی درباره روند مذاکرات گفت: تحول فوق العاده ای در روند مذاکرات صورت نگرفته است . مواضع طرف مقابل به همان شکل گذشته است . مواضعی که از نظر ما با واقعیات و رسیدن به تفاهم مشترک فاصله دارد .

عراقچی درباره عنوان توافق گفت: درباره عنوان توافق یک توافق کلی وجود دارد که در رسانه ها هم به ان اشاره شده است.  احتمالا در خصوص مقدمه توافق هم بتوانیم به توافقاتی برسیم اما مهم محتوای توافق است. د

وی تأکید کرد: در این دور امیدواریم نگارش متن را شروع کنیم یا حداقل یک چارچوب کلی داشته باشیم . در دور روزگذشته صحبت کردیم که به ذهنیت کلی برسیم . فکر می کنیم از فردا بتوان نگارش متن را تا حدی که مقدور باشد آغاز کرد. و نگارش را حداقل درباره چارچوب کلی و مقدمات شروع کنیم و امیدواریم تا آخر این دور از مذاکرات  دراین خصوص به یک توافقی برسیم تا در دورهای آینده در موارد اختلافی مذاکره کنیم .

این خبر تکمیل می شود...

ا

 

کد N343558

وبگردی