آفتاب
ولایتی در دیدار با مسئولان مرکز مطالعاتی چین:

ملت و دولت عراق در برابر داعش پیروز خواهند شد

ملت و دولت عراق در برابر داعش پیروز خواهند شد

سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران این است که روابط چین با ایران در بالاترین سطح خود قرار گیرد و البته باید با اهتمام و فعالیت مسئولان و دست‌اندرکاران دو طرف به منظور افزایش سطح روابط استراتژیک تلاش کرد.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افراطی‌ها در عراق نظیر طالبان دست‌پرورده آمریکا و غرب هستند، گفت: آمریکایی‌ها اعتراف کردند دچار اشتباه محاسباتی شده و در افغانستان، عراق و سوریه شکست خورده‌اند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی امروز سه‌شنبه با حضور در مرکز مطالعاتی چین وابسته به وزارت امور خارجه این کشور با مدیران ارشد این مرکز دیدار کرد و به برخی از پرسش‌های مطرح شده آنها پاسخ داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر توسعه روابط مراکز تحقیقاتی تصریح کرد: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران این است که روابط چین با ایران در بالاترین سطح خود قرار گیرد و البته باید با اهتمام و فعالیت مسئولان و دست‌اندرکاران دو طرف به منظور افزایش سطح روابط استراتژیک تلاش کرد.

رونگ‌مانیوان نیز حضور مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این مرکز بسیار مغتنم شمرد و گفت: خاطرات بسیار خوبی از زمان وزارت آقای ولایتی در ذهن داریم.

وی تصریح کرد: در زمانی که به ایران سفر کردم تحلیل‌های تخصصی وی برای من و همراهان بسیار ارزشمند و دقیق بود.

ولایتی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن این سفر در تعاملات دوجانبه و توسعه روابط استراتژیک افزود: روابط خوب دو کشور از گذشته تا کنون همواره برپایه همکاری و دوستی بوده و امروز فصل تازه‌ای در روابط مراکز تحقیقاتی دو کشور آغاز شده است.

وی یادآور شد: مراکز تحقیقاتی و علمی دو کشور می‌توانند با تکیه بر پژوهشگران و محققان تحولات منطقه‌ای و خاور میانه را رسد و تبادل نظر فیمابین راه حل‌های دقیق در جهت تأمین منافع و اهداف مورد ارائه کنند.

ولایتی در این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: ایران با کشورهایی ارتباط دارد که به احترام متقابل معتقد باشند. و آنچه از سوی دولتمردان آمریکایی حتی در مذاکرات وجود دارد نشان‌دهنده این مطلب نیست و نوعی ماجراجویی را شاهد هستیم که این حس برتری‌جویی و ایجاد حاشیه‌های غیرمنطقی مانع پیشرفت در رفع مشکلات بوده و هست.

وی همچنین درباره روابط ایران و چین هم تصریح کرد: فرصت‌های ارزشمند و مهمی در اختیار دو طرف قرار دارد که می‌توانند در تمامی زمینه‌ها همکاری کرده و روابط خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقاء بخشند.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره مسائل عراق و منطقه نیز اظهار داشت: همانگونه که مشخص شده و آمریکایی‌ها نیز اعتراف کرده‌اند در ارزیابی و تأثیرگذاری منطقه خاورمیانه دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و همه‌جانبه در افغانستان، عراق، سوریه و... شکست خوردند.

وی ادامه داد: در عراق تلاش کردند که نتیجه انتخابات و پیروزی ملت و دولت عراق را به نفع خود تغییر دهند و بعد از این پیروزی افراطی‌های شکست‌خورده را ترغیب به شورش علیه حکومت عراق کردند.

ولایتی اضافه کرد: اینها نیز نظیر طالبان دست‌پرورده آمریکا و غرب هستند و چون نمی‌توانند کنترلی بر تحرکات تروریستی آنان داشته باشند همواره مواضعی را برای آنان در منطقه فراهم می‌کنند که نتیجه نگرانی آنان از پیروزی اسلامگرایان واقعی در منطقه و نزدیکی آنان با ایران است.

وی تأکید کرد: اطمینان داریم که ملت و دولت عراق در این زمان پیروز خواهند شد.

کد N343496

وبگردی