آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر/

روانچی: امکان آغاز نگارش متن توافق در پایان این دوره از مذاکرات وجود دارد

روانچی: امکان آغاز نگارش متن توافق در پایان این دوره از مذاکرات وجود دارد

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با 1+5 گفت: اکنون در یک فرایندی هستیم که مذاکرات را انجام می دهیم و این امکان وجود دارد که در انتهای این دور بتوانیم نگارش را در موضوعاتی که تا حدی جا دارد و امکان دارد شروع کنیم و آن را مکتوب کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به وین، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه در جمع خبرنگاران درباره سخنان ویلیام هگ وزیرامورخارجه انگلیس درباره بازگشایی سفارت انگلیس در ایران گفت: سفارت ایران در انگلیس پیش از این بازگشایی شده است و اکنون سفارت ایران تحت نام سفارت جمهوری اسلامی ایران است و نه توسط کشور دیگری که قبلا عمان بود، فعالیت می کند.

وی افزود: کاردار ایران همانطور که کاردار انگلیس نیز رفت و آمد دارد به انگلستان رفت و آمد می کند و ما در لندن همه خدمات کنسولی که مورد نیاز شهروندان در انگلیس است ارائه می کنیم و شهروندان نیز از اینکه بعد از مدتها این خدمات ارائه می شود راضی هستند.

روانچی با اشاره به اینکه انگلستان به زمان بیشتری نیاز داشت تصریح کرد: مقدماتی برای بازگشایی سفارت انگلستان در تهران لازم بود که در حال انجام است و امروز آقای هیگ اعلام کرد که به زودی سفارت انگلیس در تهران بازگشایی خواهد شد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه تاکید کرد: البته چند ماه است که سفارت انگلیس از حالت اینکه سوئد بخواهد حافظ منافع باشد درآمده است و اکنون آماده می شود که سفارت را بازگشایی کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که گفته شده سفارتخانه انگلیس قرار نیست اقدامات کنسولی انجام دهد بیان کرد: اینکه سفارتخانه ای بخواهد چه اقداماتی انجام دهد طبیعتا بر اساس زمینه هایی که باید از قبل آنها را فراهم کند ولی طبیعتا این انتظار وجود دارد که سفارت بعد از بازگشایی به کارهای عادی و روال مشغول شود کما اینکه سفارت ما در انگلیس ارائه خدمات کنسولی را انجام می دهد.

روانچی گفت: ما فعلا قصد معرفی سفیر را نداریم و کاردارهای ترددی در دو کشور حضور دارند و در زمان مناسب و زمانی که دو طرف تفاهم خواهند کرد کاردار مستقل در دو پایتخت معرفی می شوند.

وی در مورد بحث غرامت که انگلستان خواستار آن است نیز گفت: فعلا در این زمینه بحث جدی نداشته ایم و در  موقع خود اگر لازم باشد انجام می دهیم.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه در پاسخ به این سئوال که کارشناسان معتقدند وجود کارداران غیر مقیم یک روند غیر متعارف است اظهار داشت:  کاردار سطحی است که دو کشور درباره آن برای ارتباط توافق می کنند. کاردار چه مقیم و چه غیر مقیم باشد از نظر سطح روابط تفاوتی نمی کند. ما در بعضی از کشورها سفیر غیر مقیم داریم و در برخی از نقاط دنیا سفیر ترددی حضور دارد.بنابراین سطح کاردار اهمیت دارد  و این کار غیر معمول نیست و اینکه چه موقعی طرفین تصمیم بگیرند کاردار ترددی را تبدیل به کاردار مقیم کنند یا آن را به سطح سفیر برسانند بستگی به تصمیم دو طرف دارد ولی فعلا بحث تبدیل کاردار به سفیر بین دو کشور وجود ندارد.

وی درباره اظهارات کانادا درباره سانتریفیوژهای ایران و مباحث هسته ای گفت: متاسفانه کانادا مواضعی را مطرح می کند که هم از واقعیت به دور است و هم مواضعی است که صهیونیست ها مطرح می کنند و بهتر است آنها بر اساس واقعیت های موجود فعلی که در مذاکرات هسته ای نیز ملموس است اظهار نظر کنند.

روانچی درپاسخ به این سئوال که ریابکوف اعلام کرده نگارش متن توافق نهایی در مذاکرات تقریبا آغاز شده است و این احتمال که در این دوره نگارش متن آغاز شود گفت: اکنون که در میانه مذاکرات هستیم و زود است که بخواهیم پیش بینی کنیم چرا که این مذاکرات قرار است تا جمعه ادامه پیدا کند و زود است که بگوییم تا جمعه به کجا خواهد کشید.

وی ادامه داد: البته اکنون در یک فرایندی هستیم که مذاکرات را انجام می دهیم و این امکان وجود دارد که در انتهای این دور بتوانیم نگارش را در موضوعاتی که تا حدی جا دارد و امکان دارد شروع کنیم و آن را مکتوب کنیم.

روانچی تاکید کرد: هنوز چیزی که بخواهیم یک نتیجه خاصی از آن گرفته باشیم مکتوب نشده است.

 

 

 

کد N343440

وبگردی