• ۱۴بازدید
آیت الله مصباح یزدی:

اقتصاد و مادیات مهمترین معضل و مسأله کشور نیست

دولتمردان,اصلاح طلبان

قم - ایرنا - رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: هر چند لازمه تشکیل نظام اسلامی تأمین مسائل اقتصادی جامعه است، اما مهمترین معضل و مسأله در کشور ما، اقتصاد و مادیات نیست بلکه همان هدفی است که به خاطر آن، انقلاب صورت گرفت.

به گزارش عصر سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله ˈمحمدتقی مصباح یزدیˈ ، وی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت:اگر قرار بود مشکل اصلی ما، اقتصاد و مادیات باشد، که در این صورت اگر انقلاب نمی کردیم بهتر بود چرا که در آن زمان نه تحریمی دامنگیر ملت ایران بود و نه مشکل انرژی هسته ای داشتیم و الآن در وضعیت پیشرفته تری بودیم، چرا که از همان زمان قراردادهایی برای صنعت هسته ای منعقد شده و در حال اجرا بود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ،انقلابی با ماهیت فرهنگی بود و نه اقتصادی اظهار داشت: فرهنگ همان باورها و ارزش های زیربنای رفتارهای آدمی است و هر آسیبی که تا کنون به ما رسیده از همین ناحیه بوده است.

رئیس مووسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که وجود جوان های پاکی که جان خود را برای پیروزی و حفظ انقلاب، فدا کردند، محصول کارهای فرهنگی بوده و نه اقتصادی افزود : تکیه کلام امام(ره)، از روز اول نهضت اسلام بود و اگر زمانی هم بر می آشفت به خاطر این بود که برای اسلام احساس خطر می کرد و این نگاه تا آخرین لحظات عمر امام(ره) ادامه داشت برخی مسئولان کم کم اسلام را فراموش کردند.

وی اضافه کرد: به نحوی که وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، قید اسلامی را قیدی تشریفاتی تلقی کرده بود و بزرگترین دستاورد فرهنگی وزارت متبوع خود را آزادی می دانست .

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه این اظهارات برگرفته از تفکر سکولاریسم است بیان کرد: سکولاریسم همان مسأله ای است که در زمان اصلاحات در سخنرانی هایشان بیان کرده، ترویج کردند و کتاب ها درباره آن نوشتند .

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که این عده باور ندارند که اسلام عامل سعادت دنیا و آخرت است و محتوای اسلام، فرهنگی است گفت: برخی از افراد همواره شعار داده و دائم از لفظ «مقام معظم رهبری» دم می زنند، اما در عمق دل، اصلا ولایت فقیه را قبول ندارند، بلکه عمیقا باور دارند تنها راه نجات بشریت، ایدئولوژی لیبرال و دموکراسی لیبرال است، هر چند در این قالب، دین هم محدود به نماز، روزه، سینه زنی و روضه خوانی می تواند، وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دین منحصر در نماز و روزه و سینه زنی بود، پس چرا انقلاب شد؟ مگر روضه خوانی از درون کاخ به صورت مستقیم پخش نمی شد؟ مگر در زمان شاه، قرآن منتشر نمی شد؟ مگر حتی در ماه های رمضان از سحر تا صبح صدای مناجات ها بلند نبود؟ اگر اسلام همین بود، چرا امام(ره) نسبت به اسلام احساس خطر کرد؟

وی خاطر نشان کرد: اگر باور داریم که تنها عامل سعادت ما، دین است و باید به نظام اسلامی نگاهی فراگیر داشت و نه جزئی، اولین قدمی که باید برداشته شود، شناخت اسلام و تلاش برای اجرای آن در جامعه است.

وی گفت: در وهله اول باید آن دینی که امام(ره) برای آن احساس خطر کرد، را شناخت و فرهنگ اسلام را زنده کرد البته اصل این وظیفه بر عهده روحانیت و دین شناس های واقعی است که دین را به همان معنایی که امام(ره) فهمیده بود، بشناسند و به میدان بیایند، وگرنه دین شناسان قلابی به میدان آمده و دین را هرگونه می خواهند به مردم می فهمانند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی بر لزوم آسیب شناسی فرهنگی تأکید کرد و گفت: بسیاری از کسانی که در طول نهضت، منبرها رفته و سخنرانی ها کردند، قلم زده و مقاله ها نوشتند، زندان رفته و شکنجه ها شدند، عقب گرد کرده اند! حتی به یاد دارم اولین کسانی را که سعی می کردند در سخنرانی هایشان در مسجد اعظم قم یا تهران، حتی با استدلال به آیات قرآن، عنوان امام را برای امام خمینی(ره) ترویج کنند و امروز برخی از آنها برگشته اند؟ کسانی که برای جهاد و شهادت، سخنرانی های پرشور داشتند، امروز عقب گرد کرده اند.

وی گفت: یک گروه پویا و زنده باید به آسیب شناسی پرداخته و عواملی را که سبب شده تا وضع به اینجا برسد، شناسایی کند و راهکاری برای مقابله با این آسیب ها و قرار گرفتن در مسیر صحیح ارائه کند.

مصباح یزدی در ادامه افزود: بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، عده ای فرهنگ را همان ساز و تنبور می دانند و پیشرفت در هنر را ساخت فیلم هایی می دانند که بتوانند در جشنواره های غربی پذیرفته شوند، ولو این که فیلمسازان آن و محتوای فیلم ها، ضد اسلام و انقلاب اسلامی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که با چند منبر رفتن و سخنرانی نمی توان فکر چنین افرادی را عوض کرد، افزود: اگر قرار بود با سخنرانی و نوشتن مقاله، تفکرشان عوض شود، بهترین نمونه، سخنرانی های موجود امام(ره) و صحیفه امام است، که نه تنها بر آن ها اثر نمی گذارد، بلکه سعی دارند تا ریشه تفکرات امام را بزنند همان گونه که به صورت تلویحی و با گفتن این که برخی مسائل که در اول انقلاب صورت گرفت، درست نبود و یا انقلابی بودن به معنای بالا رفتن از دیوار نیست، برخی تصمیمات و مواضع امام(ره) را اشتباه می دانند و مثلا تسخیر لانه جاسوسی را کاری بسیار اشتباه می دانستند و مواضع امام(ره) در این قضیه را زیر سئوال می برند.

وی ادامه داد: وقتی افرادی مبانی دینی خود را سال ها در حوزه های علمیه شناخته اند، و با چند سال حضور در خارج کشور این چنین تغییر کرده اند، چگونه می توان انتظار داشت که با چند سخنرانی تفکرشان عوض شود؟ البته آن ها دشمن قسم خورده اسلام نیستند، اما فکرشان عوض شده و دشمن هم وقتی زمینه را مساعد دیده، روی فکر آن ها کار کرده است، لذا دین را به گونه ای تفسیر می کنند که در راستای تفکرشان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که گاه بسیاری از مغالطات هم صورت می گیرد تا این تفکر در جامعه حاکم شود و این امور در زمان اصلاحات نیز رواج داشت، بیان کرد: وقتی رهبری تا این اندازه بر مسأله فرهنگ تأکید کرده و امسال را به این نام، نامگذاری می کنند، عده ای فرهنگ را همان خواست مردم بیان می کنند که دولت باید برای تحقق آنها بکوشد. گاه نیز گفته می شود مگر اسلام مخالف توسعه است؟ مگر اسلام مخالف آزادی است؟ و سخنانی از این قبیل. در حالیکه اسلام مخالف آزادی و توسعه نیست، اما عملی که آنها انجام می دهند، کاملا مخالف اسلام است. این به خاطر نوع نگاه سکولار است که بر اساس این نگاه، تفکر امام(ره)، تفکری ارتجاعی و عقب مانده تلقی می شود.

وی با اشاره به این که باید راهی پیدا کرد تا تفکر صحیح اسلام در مسئولین حاصل شود، گفت : باید دنبال برنامه ریزی برای آینده بوده و کادرسازی کرد حداقل برنامه ریزی شود تا در آینده این سیر نزولی و دور شدن از ارزش های اسلام، استمرار پیدا نکند.

دیدار آیت الله مصباح و اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی روز دوشنبه 26 خردادماه در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد؛ اما پایگاه اطلاع رسانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مطالب مطرح شده در آن را عصر امروز( سه شنبه ) استفاده کرد. ک/1

550/ 380/564 / 1539

وبگردی