آفتاب

شرق شناس صرب: بحران کنونی در عراق با دخالت نظامی خارجی حل نمی شود

شرق شناس صرب: بحران کنونی در عراق با دخالت نظامی خارجی حل نمی شود

بلگراد-ایرنا- شرق شناس صرب به توانایی ارتش و مردم عراق در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: عراق در این راه تنها به حمایت بین المللی نیاز دارد و دخالت نظامی خارجی راهگشای بحران کنونی در این کشور نیست.

ˈراده بوژوویچˈ استاد دانشگاه صربستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: حملات گروه تروریستی داعش بر علیه دولت مرکزی عراق ناشی از حمایت برخی از کشورهای غربی از شورشیان در جنگ بر علیه دولت قانونی در سوریه است.

وی حمایت کشورهای منطقه از مبارزه نیروهای امنیتی و مردمی عراق با گروه تروریستی داعش را در جهت ثبات منطقه بدون دخالت نیروهای خارجی خواند و افزود: شاهد این مساله هستیم که دخالت نظامی آمریکا در عراق نه تنها صلح و ثبات را در آن کشور تضمین نکرده بلکه چالش های زیادی را برای دولت بغداد بوجود آورد.

بوژزویچ که دو دوره ریاست دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد را بر عهده داشت،گفت: ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه و همسایه عراق می تواند با یاری دیگر کشورهای منطقه از طریق اقدامات دیپلماسی در حل و فصل بحران کنونی عراق مؤثر باشد.

وی همچنین سیاست ایران را در مخالفت با هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق تحسین کرد و گفت: راه حل سیاسی برای برطرف کردن بحران کنونی در عراق بهترین ابتکار است که می بایستی مورد حمایت جامعه بین الملل قرار گیرد.

بوژوویچ با بیان اینکه قدرت های بزرگ غربی بخصوص آمریکا از آب گل آلود ماهی می گیرند، گفت که جنگ در عراق و چالش کنونی در این کشور امکان دارد که فشارهای سیاسی بر تهران در آستانه امضای توافق نامه نهایی برای پایان دادن به مساله برنامه هسته ای ایران باشد.

وی مبارزه با تروریسم را در مناطق مختلف از طریق هماهنگی و تبادل اطلاعات بین کشورها را بهترین راه برای صلح و ثبات دانست و گفت : کشورهای منطقه می بایستی وحدت خود را برای مبارزه با تروریسم حفظ و از طریق سیاسی درصدد رفع این مساله کوشا باشند.

گروه تروریستی و تکفیری داعش با همکاری افراد وابسته به صدام دیکتاتور سابق عراق از روز (19خرداد/9 ژوئن) با حمله به ساختمان استانداری نینوا ،عملیات نظامی بر علیه دولت مرکزی عراق را آغاز کرد که در پی آن بخش هایی از چند استان شمالی این کشور از جمله استان های ˈصلاح الدینˈ به مرکزیت شهر تکریت، ˈنینواˈ و استان غربی ˈالانبارˈ به دست اعضای این گروه تروریستی افتاد.

اعضای این گروه تروریستی با انجام اعمال وحشیانه، قصد پیشروی به سوی بغداد را داشت که از سوی ارتش و نیروهای داوطلب مردمی متوقف شدند.

اروپام**2061** 1447**1010
کد N343379

وبگردی