آفتاب

اظهارات متفاوت بارزانی پس از ترک تهران: سنی‌های عراق باید خود مختار شوند!

اظهارات متفاوت بارزانی پس از ترک تهران: سنی‌های عراق باید خود مختار شوند!

نیچروان بارزانی که در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از تلاش اقلیم برای حفظ یکپارچگی عراق سخن گفته بود در گفتگو با بی بی سی راه حل عراق را خود مختاری سنی ها اعلام کرد.


به گزارش خبرآنلاین نخست وزیر کردستان عراق در گفتگو با بی بی سی گفته است:  دولت خودگردان سنی‌ راه حل مناسبی برای حل بحران عراق است.

نچیروان بارزانی در حالی ایجاد دولت خودگردان سنی نشین را راه حلی مناسب برای بحران کنونی دانسته است که روز گذشته در ایران و در دیدار با با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود دولت منطقه کردستان عراق از مجموعه ظرفیتهای خود برای حفظ انسجام و یکپارچگی عراق استفاده خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که وحدت و انسجام کشور عراق دستخوش اقدامات غیر انسانی تروریستهای بی هویت و ناقض حقوق بشر شود.

به نوشته وب سایت بی بی سی فارسی در حالیکه نیروهای دولت اسلامی عراق و شام - داعش - همچنان بخش‌هایی از خاک عراق را در تسلط خود داشته و نشانه‌ای از موفقیت ارتش در باز پس گرفتن این مناطق دیده نمی‌شود، نچیروان بارزانی، نخست وزیر دولت خودمختار اقلیم کردستان عراق، گفته است اطمینان ندارد این کشور بتواند از نظر سیاسی پکپارچه باقی بماند.

بارزانی در مصاحبه با خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که نمی‌توان تاثیر پیشروی‌های اخیر شبه نظامیان اسلامگرا به خصوص تصرف شهر موصل را نادیده گرفت. وی گفته است: "ماجرا با تصرف موصل آغاز شد و حالا باید عراق قبل و بعد از موصل را در نظر گرفت. به نظر من بسیار دشوار است که اوضاع واقعا به همان وضعیتی که قبلا بود بازگردد."

نخست وزیر کردستان عراق افزوده است که اعراب سنی احساس می‌کرده‌اند که دولت تحت تسلط شیعیان در بغداد حقوق آنان را نادیده گرفته و از این وضعیت ناخرسند بوده‌اند. وی گفته است: "البته نمی‌توان انکار کرد که داعش در بروز وضعیت کنونی موثر بوده اما فقط موضوع داعش نیست. وضعیت فعلی نتیجه سیاست‌های اشتباه بغداد در قبال مناطق سنی نشین است."

استقبال از داعش نشانه نوعی حمایت محلی از این گروه است

نچیران بارزانی از تلاش سیاسی برای بازگرداندن صلح به عراق حمایت کرده و گفته است: "راه حل بحران کنونی، راه حلی نظامی نیست بلکه به یک راه حل سیاسی نیاز است." به نظر نخست وزیر دولت کردستان عراق، "بهترین راه حل این است که قبایل و جوامع سنی در روند حل سیاسی بحران مشارکت داده شوند زیرا در حال حاضر، آنان احساس می‌کنند که در این مورد غفلت شده است."

آقای بارزانی، که از دو سال پیش سمت نخست وزیری دولت خودگردان اقلیم کردستان عراق را بر عهده داشته، برخورداری اعراب سنی از موقعیتی مشابه کردها را راه حلی مناسب دانسته و گفته است: "باید اجازه داد مناطق سنی‌نشین خود تصمیم بگیرند و به نظر من، این [دولت خودگردان] بهترین الگو برای آنان است."

وی در توضیح نظر خود افزوده است: "در درجه اول، آنها باید تصمیم بگیرند که دقیقا چه می‌خواهند و به نظر ما، با توجه به آنچه که در موصل روی داده، بهترین وضعیت ایجاد منطقه خودگردان سنی‌نشین همانند شرایط ما در کردستان است."

هفته گذشته، نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، که یک تشکل اسلامگرای سنی است، پس از چند هفته درگیری پراکنده و اشغال مناطقی از خاک عراق، شهر موصل، یکی از شهرهای بزرگ این کشور را هدف حمله قرار دادند و در حالیکه نفرات ارتش و پلیس دولت مرکزی از برابر آنان گریخته بودند، این شهر را به طور کامل به تصرف خود درآوردند.

هدف نهایی داعش وحدت دو کشور عراق و سوریه و احتمالا بر نواحی دیگر منطقه و استقرار دولت واحد اسلامی در این سرزمین هاست. داعش پس از تصرف هر منطقه در عراق، قوانین اسلامی را به اجرا می گذارد. همچنین در روزهای اخیر، تصاویر و گزارش هایی از برخورد خشونت آمیز این گروه با اسیران نظامی عراق از جمله اعدام آنها انتشار یافته است. گروه های بین المللی مدافع حقوق بشر نسبت به اقدامات خشونت آمیز داعش در سرزمین های تحت تسلط آن ابراز نگرانی عمیق کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین اظهارات نیچروان بارزانی در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با آنچه به خبرنگار بی بی سی گفته کاملا در تناقض است. این در حالی است که اقلیم کردستان عراق هم اکنون متهم به سوء استفاده از بحران این کشور و تصرف مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی است. نوری مالکی نخست وزیر عراق نیز پیشتر در این خصوص به اقلیم کردستان عراق هشدار داده و آنها را به طور ضمنی متهم به همکاری با داعش کرده بود.

4949

 

کد N343326

وبگردی